A sóskúti Grand Kanyon

2000.10.02. 09:52

A teljesen magánkezdeményezésből és a szponzorok által összedobott pénzekből megrendezett rendezvényt beárnyékolta egy tragédia. négy nappal a találkozó előtt egy közúti motorbalesetben vétlen félként, 31 évesen életét vesztette Lessényi ,,Macerás" András, a Sóskúti Autóshow megálmodója és fő szervezője. A tragédia ellenére, Lessényi András emlékének adózva a rendezvény szervezői úgy döntöttek,megtartják a találkozót. A találkozón Lessényi András emlékére kiállították Mercedes terepjáróját és kupáit.

 
   

Sóskút életében jelentős nap volt az elmúlt szombat, amikor a Budapesthez közeli községben kezdetét vette az első Sóskúti Autóshow és találkozó. A kocsma előtt álldogáló publikum - anélkül hogy megvárta volna érdeklődő kérdésünket - az ablak leeresztése után magától kiabálta: a homokbánya a tükörnél balra, hegynek fel található...

A sóskúti homokbánya kanyonjában - amelyben George Lucas simán leforgathatná a Star Wars valahányadik, a kies Tatuin bolygón játszódó epizódját -

 
   

és a mellette található réten megtartott kétnapos rendezvényen tereprally és rallycross, 10 szekciós Off-road trial versenyekben, valamint a bánya másik oldalán teherautó trial versenyben mérhették össze tudásukat a nevezők. A közel 100 induló között megtalálhatóak voltak a rally I. osztály versenyzői, a tereprally teljes vezető mezőnye, a terepjáró klubok tagjai és bátor amatőrök, bárki indulhatott, aki nem féltette az autóját. A résztvevők mellett mindkét napon megjelent kb. 3000 néző is.

 
   

A szervezésnél a legfontosabb figyelembe vett szempont a nézők biztonsága volt, mivel ők jól elkülönített helyekről élvezhették a valamennyi látványosságot. A rally I. osztály prológjának tekinthető rally három kilométeres szakaszon került megrendezésre, amely átvezetett a homokbánya katlanán: Ezen a versenyszámon Trabanttól a Mercedesig minden szinte minden típus képviseltette magát, természetesen jelentős előnyt élveztek a négykerékhajtású autók és a terepjárók.

A szervezőknek sikerült sodrós és homokos, döntött kanyarokkal tűzdelt, viszonylag gyors pályát építeniük, de az amatőr indulók biztonságára való tekintettel lassító kanyarokat és kapukat is beépítettek. Ezúton is köszönet érte Boros Jánosnak, az érdi Protoff Road Club tagjának, volt szerencsém a pályán végigmenni egy Mitsubishi Pajeroval.

 
   

Ahol utcai autóval végigmenni lehetetlen, egy off-road versenyre felkészített terepjáró 60-70-nel végigszáguld. Szerencse, hogy a megemelkedett adrenalin-szint jól kompenzálja a tetőkárpit keménységét...

A nevezők különféle kategóriákban mérték össze az autók és saját képességeiket, ezek felosztása amatőr vagy profi, első- vagy hátsókerék, ill. öszkerékhajtás, hengerűrtartalom, benzines vagy dízel, valamint turbós kategóriákban történt. A legjobb időeredményt, 2.46 percet, a rally I. osztályból ismert, előfutó Gerencsér Tibornak

 
   

sikerült elérnie, a mezőny legjobb eredményei 2.52 perc körül voltak. A versenyek különösebb baleset nélkül zajlottak, összesen egy motoros versenyző szenvedett kulcscsonttörést bukásból kifolyólag szombaton, azonban még a szombat esti levezetés során történt két apróbb incidens, egy Lada Niva fennakadt egy homokdombon, és egy átalakított Lada versenygép bent ragadt a vizesárokban.

 
   

A trial kategória lényege, hogy nagyon nehéz terepen, a legváltozatosabb akadályok közt kijelölt pályán kell végigmenni, ráadásul a pályát jelző bójákat sem szabad megérinteni, mert az hibapont. A 10 szekcióból álló látványos Off-road trial verseny többek közt sziklamászásból, vízen átkelésből, lefele ereszkedésből, és meredek (45-50°) partoldalon történő megfordulásból tevődött össze, ennél a kategóriánál nem számít az idő, csak a pontok gyűjtése.

Az Egyesült Államokból származó szakág 1996 óta rendez versenyeket Magyarországon, a terepjárók növekvő méretének megfelelően összesen 5 kategóriában. Jelenleg kb. 15 klubban 200 versenyző hódol az úttalan utakon és meredek falakon való mászkálásnak. Pálházi Olivér szerint, aki tavaly a trial 3-as kategória országos bajnoka volt és szintén az érdi Protoff Road Club tagja, a verseny során, nem a versenyző anyagi lehetőségeinek függvényében épített autója, hanem tudása dönt, ezért ez egy demokratikus sportág.

 
   

A szériaautók közül triálra és a tereprallyn való száguldásra a Mercedes G a legalkalmasabb, de a ,,minél csúnyább, annál jobb" elve szerint a régi szovjet UAZ-ok és GAZ-ok a legjobban felkészíthetők. A felkészítés jelen esetben a motor cseréjén vagy a végletekig tuningolásán túl erős futómű és differenciálmű-zár beépítését jelenti, mivel a követendő fő elv, hogy a kerekek minél több időt töltsenek a talajon. A versenyzés már a legolcsóbb új autó árából elkezdhető.

 
   

Hogy érzékelhessük az off-road kategóriákban való kiaknázatlan lehetőségeket, külön számként meg lehetett tekinteni Gerencsér Tibor főszervező Bobcat típusú könnyűmunkagéppel improvizált szabadon választott gyakorlatát.

Bár a találkozó kaphatott volna nagyobb publicitást, és a helyszínt is lehetett volna még tuningolni, a verseny a versenyzők legnagyobb megelégedésére jól szervezetten bonyolították. A szervezők, bár veszteséggel zárták a rendezvényt, már a jövőn törik a fejüket, szeretnének hagyományt teremteni, és a következő években is szándékoznak megrendezni a találkozót. Mivel a rendezők a területet működtető cégtől már 5 évre előre kaptak elvi engedélyt a találkozóra vonatkozóan, jó esély van rá, hogy az autósportok kapcsán egy magasszintű rendezvény jön létre a jövőben.

A 17 órára meghirdetett eredményhirdetés előtt, a résztvevők megemlékeztek Lessényi Andrásról, és az egyperces néma csendet az autósklubok hagyománya szerinti egyperces dübörgő motorbőgetés követte.