Hóban, jégen, erdőben az orvosság

2001.02.05. 09:27

A Monte-Carlo rallyn vízpumpa hiba miatt kiesett Marcus Grönholm nagy eséllyel indul az évad második futamán. Tavaly itt szerezte meg első VB győzelmét, és decemberben autózott már itt a Peugeot csapat tesztjei során, így a zászló továbbra is áll.

 
   
   

A svéd rally mindig unikum a futamok között. Csak néhány óráig van nappali világosság, de a csúszós erdei utakon, valamint a befagyott tavak 50 cm vastag jegén irdatlan sebességgel lehet autózni. Ez azonban megviseli mind az embert, mind a technikát. A gyorsasági szakaszok átlagsebessége 110km/h körül mozog. Szinte minden versenyző szerepelt már jó eredménnyel itt, de nyerni 50 éve csak svéd vagy finn nemzetiségű tudott.

 
   
   

A verseny most kissé délebbre költözik, a központ marad Karlstad. Délebbre, a hegység magasabb régióiban jobb a havas, jeges utak minősége. Rendkívül nagy tempóval lehet haladni ezeken a pályákon is, ehhez azonban pontosan beállított autókra, és nem kevés rutinra van szükség a versenyzők részéről. A gyorsasági szakaszok távolsága nem nő, és a versenyzők minden este a visszatérnek Karlstad-ba.

 
   
 

A futam különlegessége a több mint 50 kilométer hosszú Granberget-i gyorsasági. A klasszikus pálya a határ közelében Darlecarlia és Varmland között található, és a skandináv tél minden áldását a versenyzők nyakába zúdítja. Pénteken kerül sor ennek a teljesítésére, mely után természetesen szervizpark vár megfáradt autókra-versenyzőkre.

 
   
   

A másik, nem mindennapi rendezési fogás, hogy a verseny alatt mindössze egy szervizpark ad lehetőséget a javításra. Így viszont a szervizautóknak nem kell szorgos hangyaként rohangálniuk a hegyek között, ezáltal biztonságosabb lehet a közlekedés a ,,hétvégi" autósoknak. A versenyzők naponta többször is betérnek majd ebbe a rögtönzött műhelybe, de a szerelőknek nem kell csomagolniuk minden alkalom után, így az ő munkájuk is nyugodtabban zajlik.

 
   
 

Természetesen a sajtóval is törődtek a rendezők. Mindhárom szervizparkban számítógépes munkaállomások, faxok, ISDN vonalak várják a tudósítókat. Ennek hazai megvalósítása egyelőre távoli álomnak tűnik.

 
   
   

A Montén ismét kudarcot vallott Peugeot csapat mindent megtesz az újabb bajnoki cím eléréséért. Bár tavaly is pontosan így kezdődött számukra az évad, mégis bajnokok lettek, ez azonban nem nyugtatja meg a vezetőséget. Grönholm autójában alkalmazott vízpumpa már bizonyított a 306 Rally-ban, és a 406-os túrakocsiban is ez a típus fut, hiba nélkül. Most mégis tönkrement, így kényszerítve kiállásra a tavalyi bajnokot. A Peugeot ígérete szerint a mérnökök mindent megtesznek az ehhez hasonló hibák kiküszöbölésére. A pontversenybe nevezett Grönholm, és Auriol a decemberi tesztek tapasztalatival érkeznek a svéd pályákra.

 
   
 

A Subaru sem szerzett pontokat Monte-Carloban. A két műszaki hiba miatt kiesett autóban feltárták a problémákat. A gyújtótekercsek végig bírták a teszteket, de a versenyen megadták magukat. Az apró alkatrész és Solberg bukása eredményezte a csapat korai távozását, de az új autó bizonyított. A csapat töretlen lelkesedéssel várja a svédországi futamot, céljuk a győzelem. Ennek érdekében mindhárom pilótájukat indítják, bár a pontversenybe csak Burns, és Solberg számít, Martin csak magánemberként szerezhet pontot.

 
   
   

Az újra magára talált Mitsubishi csapat, a Montén szerzett győzelem nyugalmával, és Makinen óriási esélyével, hiszen már három alkalommal tudott nyerni itt, érkezik Svédországba. Az öszvér Lancer, melynek egyes alkatrészei már WRC homologizációsak, a többi pedig ,,csak" A-s, külön engedélyt kapott az FIA-tól a futamokon való indulásra, és úgy látszik be is váltja a hozzá fűzött reményeket. Azért nem bízzák a véletlenre a dolgot, a csapat történelmében először, három pilótát indítanak. A szokásos Makinen-Loix felállás kiegészül Thomas Radstrom-val, aki tavaly még egy privát Toyota Corollával szerzett néhány kellemetlen percet az élmezőnynek. Bár pontokat most is csak magának szerezhet, a csapatnak nem.

 
   
 

A Ford csapat szintén járt itt karácsony előtt. Ők az új Pirelli abroncsokat tesztelték, meglehetősen jó eredménnyel. Carlos Sainz szereti a svéd futamot. Ő az, aki spanyol létére a legközelebb került a győzelemhez, 1996 óta négy alkalommal másodikként érkezett a célba. Bízik abban, hogy ő lesz az, aki megtöri a fél évszázados papírformát. A csapat másik favoritja McRae szintén kedveli a hójárást. Szerinte a hidegért kell imádkozni, mert akkor a legjobb a hóban autózni, és a gumik is ezt szeretik. Harmadikként Delecour indul a Ford szineiben.

 
   
   

Úgyhogy péntektől ismét lehet rágni a körmöket.