A világ gyászol, s ünnepel

2005.06.27. 17:25

Már megint kétfelé kellett figyelnie magára valamit is adó raliszurkolónak a hétvégén. Szombathelyen a hazai nagymenők próbáltak megküzdeni egymással, de nagyrészük hamar kiesett. A világbajnokság szereplői meg újabb előadást tartottak Citroënizmusból.


Asi nyilatkozata

A kizárásomat tartalmazó határozattal nem értek egyet, mert a technikai szabályokat tartalmazó, ránk vonatkozó jogszabály egyértelműen fogalmaz a kérdésben. Van egy általános szabály a széria alkatrészek lehetséges módosítására azzal az egyértelmű utalással, hogy a szabálykönyv speciális rendelkezései ettől eltérhetnek, és ahol eltérnek ott az a szabály az irányadó. A technikai bizottság a turbónyomás-szabályozó rendszerünk módosításával nem értett egyet, viszont a szabálykönyv szó szerint azt tartalmazza, hogy ez a "nyomásszabályozó rendszer módosítható és beállíthatóvá tehető". A szabálynak mindenben megfelelünk, hiszen azt az alapelvárást, hogy a mechanikus rendszernek mechanikusnak kell maradnia, a módosítást követően is teljesítettük. Meggyőződésem, hogy ez a technikai megoldás teljes egészében megfelel a szabálykönyvben speciálisan a nyomásszabályozó rendszer módosítására vonatkozó, megengedő leírásnak és nem egy általános, az adott kérdésben nem alkalmazható utalás az irányadó. A helyszínen tartózkodó MNASZ vezetők reakciói azt igazolták, hogy az adott szakmai kérdés precíz eldöntésében mindenképpen partnerek, hiszen elemi érdek, hogy nemzetközi szövetségünk által leírt technikai szabályok tartalmuk szerint érvényesüljenek. Eltökélt vagyok abban, hogy bizonyítsam igazamat és azt, hogy becsületes körülmények között nyertem. Ennek érdekében akár a legvégső fórumot is igénybe kívánom venni, mert meggyőződésem, hogy ez nem egyszerűen nekem, hanem a rallysport tisztaságának is érdeke.


Szóval Asit kizárták. A verseny végén lejátszott technikai ellenőrzésen - melyet a Rallye Versenyek Szabályai című könyv 15.2.5 pontjának értelmében, mint abszolút első helyezetten követték, vagyis nem rajta, hanem az autóján, bár lehet, hogy rajta is érdemes lett volna - találtak egy betömött lyukat a turbón. A Technikai Bizottság szerint ezt nem szabad betömni, A fenti nyilatkozat alapján Asiék szerint viszont igen, (és valószínűleg mások szerint is, hiszen nem nagyon találni a mezőnyben olyan autót melyben ne lenne_). És nemcsak a futam végén voltak váratlan fordulatok, hanem az első nap - szombat - szinte ezekről szólt.

Az első gyorson még nagyjából a rendes mederben zajlottak az események, mentek a versenyzők, mint a szél. Janika volt a leggyorsabb, aztán Asi következett, aki tavaly ugye abszolút győzelmet aratott itt Szombathelyen, a harmadik időt pedig a bajnoki címvédő Turi Tamás nyomta. Aztán jött a második gyors, aminek céljában hiába várták már Janikát. Kicsit az út mellé csúszott, ahol a drótkerítés magához láncolta, mint Zsákos Frodót a Gyűrűk Ura harmadik részében a pókháló. Asi itt vette át a vezetést.

A következő szakasz vége felé Turiék eltaláltak egy fát mely békésen álldogált az út szélén. Nem volt komoly a csattanás, ráadásul az autó pont a jobb oldali A oszlopánál találta el, mely mögött erőteljes bukócső jelenlét van. És pont ez a bukócső hozta számukra a verseny végét, mert kicsit meghajlott. A gyors utáni szervizparkban a Technikai Bizottság megvizsgálta az autót, és bevonták a gépkönyvét, mert a bukócső sérülését veszélyesnek találták. Ez egyébként sem javítható alkatrésze egy versenyautónak, így teljesen újat kell készíteni az autóba - vagy új autót kell készíteni? -, ami újabb gépkönyvezést jelent majd. Így Turiék is kiestek. Asi pedig egyre tovább növelte előnyét. Mígnem elsőként futott be a vasárnapi célba, és utána azok történtek, amikkel kezdtem.


Mögötte viszont, ihaj-csuhaj micsoda küzdelem folyt. A WRC-ben ifjonc Spici (Toyota Corolla) keményet csatázott a Tagai bratyók Skoda Octaviájával. Volt, hogy egy tized különbség volt csak közöttük, és ez a következő gyorson csak további egy tizeddel változott meg. És még hátrébb is minden eddiginél komolyabb izgalmak folytak a verejtékcseppek mellett. Szabó Árpi az N2-es Peugeot-jával hamar elbúcsúzott, mert a gázbowden környékén kicsit összekuszálódtak a dolgok. Az N2-ben így alig 13 versenyzőpáros maradt, élükön Bereczk Norbettel, aki most egy Honda kormánya mögött tért vissza néhány éves pihenőjéből.

Kemény osztotta is az eddigi ászokat, a verseny végére közel 50 másodperces előnyt gyűjtött. A kategória hatodik helyére Nagy Krisztiánék futott be a Citroën Saxoval, melynek váltóját most Krisztián apukája rakott össze, így nem lazultak le benne a dolgok, mint az előző futamon, ahol emiatt álltak ki.


Az egész hétvége tulajdonképpen egy nagyon gyors, pörgős, izzasztós menet volt, mármint kívülről szemlélve. Az események annyira tömören érték az embert, hogy valójában oda se tudott figyelni a részletekre, máris jött a következő hír. Az 538 km hosszú murvás versenyen (gyorsasági 131 km) több, mint harmincan hagyták bent a fogukat. A célba érkező 70 autó nagy része is komolyabb átvizsgálásra szorul, és egyáltalán nem a műszaki előírásokra gondolok. Részletes eredmények és statisztikák megtalálhatók a TotalCar támogatásával üzemelő Yokohama Rallylive oldalon


És akkor ott volt még a VB is, bár itt nem nagyon lehet izgalmakról beszélni. Ők is a murva futóműveiket használták a hétvégén, de ők 1066 km- t autóztak, amiből 350 volt gyorsasági, Görögország területén. A nevezési lista láttán várható lett volna valamiféle küzdelem, hiszen 26 darab WRC autó szerepelt rajta, és ott volt még a Junior mezőny is. Összesen 114 autó, rég volt ilyen.


Aztán mégse tönrtént semmi komoly. Bár az első nap azért voltak meglepetések, a hét gyorsból Loeb alig hármat tudott megnyerni. Az előző viadalra oly sikeresen visszatérő Sainz-ot pedig a csapat gyorsan leszerződtette még erre az Akropoliszos fellépésre is - bár lehet, hogy eredetileg is erre a kettőre szólt a megegyezés. És Sanyi most sem vallott szégyent, az első nap neki is jutott egy szakaszgyőzelem. Mellettük még Grönholm nyert kettőt, és Hirvonen egyet.


Na, de micsoda pályák voltak az első nap. A legelsőn Stohl, Kresta és Warmbold máris elbúcsúztak. Velük szemben viszont ott volt Grönholm, akinek most úgy tűnt végre kijött a lépés, és az első szervizig vezető Hirvonen-től sikerült átvennie az első pozíciót. Egyébként a nap leghosszabb gyorsát természetesen Loeb nyerte. Solberg elveszített néhány alkatrészt a futóműből, majd a váltója is neheztelt rá, így a 14. helyen tért nyugovóra.


A második nap már sokkal unalmasabb volt. Loeb megnyerte az összes gyorsot. Nem is mondanék erről többet. Grönholm műszaki gondok miatt - fránya Peugeot - lecsúszott a negyedik helyre. Nap közben kemény csatát folytatott Sainz és Gardemeister, melynek végére a spanyol maradt a harmadik, Gardemeister pedig a második helyre került, mivel Hirvonen váltója is döglődni kezdett, és az ötödik helyre csúszott. Szóval átalakult a teljes élmezőny.

A vasárnapi négy gyorsot nem is említeném. Templomba menet előtt, után vagy közben is lenyomnak ennyit a fiúk. Gardemeister, Loeb, Hirvonen, Hirvonen lett a gyorsok első helyének elosztási sorrendje. A végeredmény azonban semmit sem változott. Lényeg, hogy végre ezen is túl vagyunk, és reméljük, hogy a későbbiekben érdekesebb lesz náluk is a versengés, ahogy a hazai dolgok is beindultak. Viszlát, találkozunk július közepén Argentínában, vagy utána Veszprémben.