Balázsék az első napot a defekthegyek után tizenötödikként zárták, Grönholm a 19. lett. Rovanpera továbbra is az élen állt, a leszakadt kipufogóval küzdő Schwarz azonban még büntetést is kapott.
Még szerencse, hogy a rali VB korábban kezdődik, mint a
magyar bajnokság, mert így a hazai menők ki tudnak ruccanni egy kis
edzésre. Ha fordítva lenne, biztos a VB menők jönnének hozzánk.
Mindenestre a hétvégi, VB-s berkekben újoncnak számító török ralin
ismét volt magyar érdekeltség... Sőt, mindját két magyar páros is
elrajtolt a csütörtöki prológon.
A Fülöp Rajmund-Major Gábor kettős Toyota Corolla WRC-je
azonban nem jutott messzire. Ahogy az sejthető volt a pénteki
negyedik gyorsaságin a váltó hibája miatt kiestek. A Benik
Balázs-Rácz Bence páros azonban túlélte a hétvégét, és bár a Ford
Focus WRC rendesen elfogyott vasárnapra, azért bevitte őket a
célba.
De nézzük sorban az eseményeket. A verseny most szerepelt először a VB programjában. Az 1200 km össztávhoz tartozó 340 km gyorsasági még nem jelentene kihívást, azonban az útfelület még nagy jóindulattal sem nevezhető murvásnak, pedig annak nevezték. Valójában kavicsos, köves, sziklás utakon kellett száguldozniuk a versenyzőknek, ahol a defekt olyan sűrűn jelentkezett, mintha egyenesen a gumigyártók rendelésére jönne. Az első gyorson szokás szerint Grönholm lépett az élre, és ekkor még nem sejthette, hogy most nem a szokásos rajt-cél győzelemmel lesz dolga. Már a második gyors után lecsúszott a hetedik helyre, a harmadikon pedig feladta a szolgálatot a Peugeot 206 WRC kormányszervója, és hosszúpuska Grönholm a bowden vastagságú karjaival keményen megdolgozott minden méterért.
Már a verseny feladása is megfordult a fejében, de aztán
meggondolta magát - vagy a vezetőség utasította - és a következő
szervizig még elevickélt, ami a verseny leghosszabb gyorsaságija
után következett. Itt aztán kijavították a hibát, csak közben
lecsúszott a 15. helyre. A meglepetés csomag akkor érkezett, mikor
elhagyta a szerviz területét, mert a szervó ismét nem működött.
Képzelem, mennyire örült ekkor Grönholm. Az élbolyban eközben
Rovanpera lépett az első helyre. Mögötte pedig nem kis meglepetésre
Armin Schwarz Hyundai Accent WRC-je állt a második helyen.
A Citroën csapatból Sainz mutatkozott gyorsabbnak, bár McRae
is tartotta magát az első tízben. A régebbi citromos király, Loeb
pedig simán eltévedt, és addig bolyongott a nagy török
kietlenségben, míg ki nem fogyott a benzin a Xsara WRC-ből .
Kiesett. A Subarunál csak Mäkinen látta meg az első napi célt, mert
Solberg autójának a négyes gyorson egy szikla eltörte a kormány
összekötőjét. Pedig ekkor az élen állt, bizonyítva az új autó
ütőképességét, és kiesésével vette át Rovanpera a vezetést. Az úton
ácsorgó, mozgásképtelen Subaru azonban feltartotta maga mögött a
mezőnyt, így Benikék is kénytelenek voltak hosszú másodperceket
várni. Ekkor már volt ebben rutinjuk, mert ugyanezen a gyorson
korábban Hirvonen kiesése miatt ácsorogtak, akinek autója szintén
elfoglalta az utat. A rendezőség azonban a nap végén a GPS-el
pontosan mérhető adatok alapján jóváírta az állási időt.
Így Balázsék az első napot a defekt hegyek után a 15.-ként zárták,
Grönholm a 19. lett. Rovanpera továbbra is az élen állt, a
leszakadt kipufogóval küzdő Schwarz azonban még büntetést is
kapott, mert későn hagyta el a szervizparkot, így a második helyett
végül a 8.-ként végzett pénteken. A második helyre közben a
teljesen kiegyensúlyozottan, higgadtan dolgozó Carlos Sainz került.
Mögötte harmadikként az egyetlen életképes Fordos, Duval állt.
Hirvonen, a másik Forddal - mint már említettük - kiesett, az egyes
számú Focus-os, Martin pedig a váltóval küszködött, így a 12.
helyen állt. Az első tízben volt még Mäkinen, Panizzi, Burns, és
McRae is, ebben a sorrendben. Mindnyájan küzdöttek a sziklákkal, és
az autókkal, így a hétvége kimenetele is teljesen nyitott volt még.
Szombaton az első három gyorsasági különösebb esemény nélkül
zajlott, de azért meg kell említeni, hogy
Benikék fejlöttek a 13. helyre. A negyedik gyorson (ami
egészében véve a tizedik volt) aztán Rovanpera nem bírt magával és
elütött egy hatalmas követ. Megsérült a 206 WRC felfüggesztése, és
tovább tudott ugyan menni, de közel 7 percet vesztett a
mutatvánnyal, így elbúcsúzhatott az első helytől. Amit
természetesen Sainz vett át, teljesen megérdemelten. Mögötte
másodikként közben felzárkózott Burns, aki Peugeot-s pályafutása
talán legjobb formáját hozta. És ki is tartott a nap végéig.
A harmadik helyre Duval jött föl, mögötte Colin, majd
ötödikként a privát Peugeot-val versenyző Panizzi testvérek;
aszfaltspecialista létükre nagyon jó eredmény ez. Mäkinen hiába
virított kétszer is harmadik időt, sziklatalálati statisztikája
visszatartotta őt a 8. helyre. Tulajdonképpen örülhet, hogy tovább
tudott menni. A megjavított váltóval Martin vissza tudta magát
tornázni az élmezőnybe, és a hetedik helyen fejezte be a szombatot.
A nagy tepsi Skoda Octaviával nyomuló Toni Gardemeister pedig hatodikként. Az autóján még reggel kicserlték az összes futóművel kapcsolatos cuccot, így teljesen stabilan tudott a hatodik hely környéki időket felmutatni, ami meg is hálálta magát a nap végi összetettben is. Közben Benikék még egy helyet tudtak előrébb lépni, így a 12. helyről várták az utolsó napot.
Vasárnap már nem történt semmi különleges. Grönholm a
megjavított autóval továbbra is egyre feljebb jött, de az öt
gyorsasági alatt mindössze két helyet tudott javítani. Így a 9.
helyezés lett számára a végeredmény. Martin beelőzte Gardemeistert,
így ő lett a hatodik. És ami a lényeg, Sainztól senki nem tudta
elvenni az elsőséget. Teljesen megérdemelten állhatott a spanyol a
dobogó legmagasabb fokára. A magyar csapat közben sajnos kapott egy
perc büntetést korai érkezésért az egyik beíróba. A fiúk vitatták
az esetet, fellebeztek is, de ezt elutasította a rendezőség, így ők
a 13. helyen fejezték be a futamot. Eredményükben közrejátszott az
is, hogy az utolsó két gyorsot ők is kormányszervó nélkül tették
meg, de nekik egy pillantra sem fordult meg a fejükben, hogy
feladják - azt az 50 km-t akár az autót az ölükben cipelve is
megtették volna. Nagyon szép, egyenletes versenyzést bemutatva
értek célba. Ez pedig egy olyan versenyen, ahol a rajtolóknak alig
fele ér célba, egyenesen kiváló teljesítmény.
A VB következő futama az áprilisi új-zélandi verseny lesz.
|
|
|