Sziklás defektgyár

2003.03.04. 08:39

Balázsék az első napot a defekthegyek után tizenötödikként zárták, Grönholm a 19. lett. Rovanpera továbbra is az élen állt, a leszakadt kipufogóval küzdő Schwarz azonban még büntetést is kapott.

 
 

Még szerencse, hogy a rali VB korábban kezdődik, mint a magyar bajnokság, mert így a hazai menők ki tudnak ruccanni egy kis edzésre. Ha fordítva lenne, biztos a VB menők jönnének hozzánk. Mindenestre a hétvégi, VB-s berkekben újoncnak számító török ralin ismét volt magyar érdekeltség... Sőt, mindját két magyar páros is elrajtolt a csütörtöki prológon.

 
   
   

A Fülöp Rajmund-Major Gábor kettős Toyota Corolla WRC-je azonban nem jutott messzire. Ahogy az sejthető volt a pénteki negyedik gyorsaságin a váltó hibája miatt kiestek. A Benik Balázs-Rácz Bence páros azonban túlélte a hétvégét, és bár a Ford Focus WRC rendesen elfogyott vasárnapra, azért bevitte őket a célba.

De nézzük sorban az eseményeket. A verseny most szerepelt először a VB programjában. Az 1200 km össztávhoz tartozó 340 km gyorsasági még nem jelentene kihívást, azonban az útfelület még nagy jóindulattal sem nevezhető murvásnak, pedig annak nevezték. Valójában kavicsos, köves, sziklás utakon kellett száguldozniuk a versenyzőknek, ahol a defekt olyan sűrűn jelentkezett, mintha egyenesen a gumigyártók rendelésére jönne. Az első gyorson szokás szerint Grönholm lépett az élre, és ekkor még nem sejthette, hogy most nem a szokásos rajt-cél győzelemmel lesz dolga. Már a második gyors után lecsúszott a hetedik helyre, a harmadikon pedig feladta a szolgálatot a Peugeot 206 WRC kormányszervója, és hosszúpuska Grönholm a bowden vastagságú karjaival keményen megdolgozott minden méterért.

 
   
 

Már a verseny feladása is megfordult a fejében, de aztán meggondolta magát - vagy a vezetőség utasította - és a következő szervizig még elevickélt, ami a verseny leghosszabb gyorsaságija után következett. Itt aztán kijavították a hibát, csak közben lecsúszott a 15. helyre. A meglepetés csomag akkor érkezett, mikor elhagyta a szerviz területét, mert a szervó ismét nem működött. Képzelem, mennyire örült ekkor Grönholm. Az élbolyban eközben Rovanpera lépett az első helyre. Mögötte pedig nem kis meglepetésre Armin Schwarz Hyundai Accent WRC-je állt a második helyen.

 
   
   

A Citroën csapatból Sainz mutatkozott gyorsabbnak, bár McRae is tartotta magát az első tízben. A régebbi citromos király, Loeb pedig simán eltévedt, és addig bolyongott a nagy török kietlenségben, míg ki nem fogyott a benzin a Xsara WRC-ből . Kiesett. A Subarunál csak Mäkinen látta meg az első napi célt, mert Solberg autójának a négyes gyorson egy szikla eltörte a kormány összekötőjét. Pedig ekkor az élen állt, bizonyítva az új autó ütőképességét, és kiesésével vette át Rovanpera a vezetést. Az úton ácsorgó, mozgásképtelen Subaru azonban feltartotta maga mögött a mezőnyt, így Benikék is kénytelenek voltak hosszú másodperceket várni. Ekkor már volt ebben rutinjuk, mert ugyanezen a gyorson korábban Hirvonen kiesése miatt ácsorogtak, akinek autója szintén elfoglalta az utat. A rendezőség azonban a nap végén a GPS-el pontosan mérhető adatok alapján jóváírta az állási időt.

 
   
 

Így Balázsék az első napot a defekt hegyek után a 15.-ként zárták, Grönholm a 19. lett. Rovanpera továbbra is az élen állt, a leszakadt kipufogóval küzdő Schwarz azonban még büntetést is kapott, mert későn hagyta el a szervizparkot, így a második helyett végül a 8.-ként végzett pénteken. A második helyre közben a teljesen kiegyensúlyozottan, higgadtan dolgozó Carlos Sainz került. Mögötte harmadikként az egyetlen életképes Fordos, Duval állt. Hirvonen, a másik Forddal - mint már említettük - kiesett, az egyes számú Focus-os, Martin pedig a váltóval küszködött, így a 12. helyen állt. Az első tízben volt még Mäkinen, Panizzi, Burns, és McRae is, ebben a sorrendben. Mindnyájan küzdöttek a sziklákkal, és az autókkal, így a hétvége kimenetele is teljesen nyitott volt még.

 
   
   

Szombaton az első három gyorsasági különösebb esemény nélkül zajlott, de azért meg kell említeni, hogy Benikék fejlöttek a 13. helyre. A negyedik gyorson (ami egészében véve a tizedik volt) aztán Rovanpera nem bírt magával és elütött egy hatalmas követ. Megsérült a 206 WRC felfüggesztése, és tovább tudott ugyan menni, de közel 7 percet vesztett a mutatvánnyal, így elbúcsúzhatott az első helytől. Amit természetesen Sainz vett át, teljesen megérdemelten. Mögötte másodikként közben felzárkózott Burns, aki Peugeot-s pályafutása talán legjobb formáját hozta. És ki is tartott a nap végéig.

 
   
 

A harmadik helyre Duval jött föl, mögötte Colin, majd ötödikként a privát Peugeot-val versenyző Panizzi testvérek; aszfaltspecialista létükre nagyon jó eredmény ez. Mäkinen hiába virított kétszer is harmadik időt, sziklatalálati statisztikája visszatartotta őt a 8. helyre. Tulajdonképpen örülhet, hogy tovább tudott menni. A megjavított váltóval Martin vissza tudta magát tornázni az élmezőnybe, és a hetedik helyen fejezte be a szombatot.

A nagy tepsi Skoda Octaviával nyomuló Toni Gardemeister pedig hatodikként. Az autóján még reggel kicserlték az összes futóművel kapcsolatos cuccot, így teljesen stabilan tudott a hatodik hely környéki időket felmutatni, ami meg is hálálta magát a nap végi összetettben is. Közben Benikék még egy helyet tudtak előrébb lépni, így a 12. helyről várták az utolsó napot.

 
   
   

Vasárnap már nem történt semmi különleges. Grönholm a megjavított autóval továbbra is egyre feljebb jött, de az öt gyorsasági alatt mindössze két helyet tudott javítani. Így a 9. helyezés lett számára a végeredmény. Martin beelőzte Gardemeistert, így ő lett a hatodik. És ami a lényeg, Sainztól senki nem tudta elvenni az elsőséget. Teljesen megérdemelten állhatott a spanyol a dobogó legmagasabb fokára. A magyar csapat közben sajnos kapott egy perc büntetést korai érkezésért az egyik beíróba. A fiúk vitatták az esetet, fellebeztek is, de ezt elutasította a rendezőség, így ők a 13. helyen fejezték be a futamot. Eredményükben közrejátszott az is, hogy az utolsó két gyorsot ők is kormányszervó nélkül tették meg, de nekik egy pillantra sem fordult meg a fejükben, hogy feladják - azt az 50 km-t akár az autót az ölükben cipelve is megtették volna. Nagyon szép, egyenletes versenyzést bemutatva értek célba. Ez pedig egy olyan versenyen, ahol a rajtolóknak alig fele ér célba, egyenesen kiváló teljesítmény.

A VB következő futama az áprilisi új-zélandi verseny lesz.

 
  A verseny végeredménye
 
  1. SAINZ-MARTI CITROËN 4h32'14"100 74.5 km/h
2. BURNS-REID PEUGEOT 4h33'02"000
3. DUVAL-PREVOT FORD 4h34'00"600
4. McRAE-RINGER CITROËN 4h34'23"200
5. PANIZZI-PANIZZI PEUGEOT 4h34'55"700
6. MARTIN-PARK FORD 4h35'39"000
7. GARDEMEISTER-LU SKODA 4h37'27"100
8. MÄKINEN-LINDSTR SUBARU 4h39'32"700
9. GRONHOLM-RAUTIA PEUGEOT 4h43'06"300
10. LOIX-SMEETS HYUNDAI 4h43'54"500
11. PYKALISTO-MERTS PEUGEOT 4h46'02"000
12. GINLEY-KENNEDY FORD 5h01'23"700
13. BENIK-RACZ FORD 5h02'02"700
14. JEAN JOSEPH-BOY RENAULT 5h04'21"200
15. KATAJAMAKI-ANTT VW 5h08'56"600
16. CANELLAS-AMIGO SUZUKI 5h14'01"400
17. GIRDAUSKAS-SHOS MITSUBISHI 5h16'27"900
18. WILKS-PUGH FORD 5h18'05"100
19. TEURONEN-KAAPRO SUZUKI 5h22'19"200
20. SIPAHI-BERKER MITSUBISHI 5h31'22"300
21. CECCHETTINI-MUZ FIAT 5h38'05"600
22. ISIK-GUR FIAT 5h41'15"100
23. ERIM-CERCIOGLU CITROËN 5h46'46"300
24. DIKER-OZANTURK MITSUBISHI 5h48'40"800
25. FEGHALI-MATAR FORD 5h50'18"000
26. DIKER-ORAL FIAT PALIO 5h51'55"000
27. ILIEV-SIVOV PEUGEOT 6h06'39"400
 
  VB állása a Török rali után
 
  Richard BURNS 18
Colin McRAE 17
Carlos SAINZ 16
Markko MARTIN 13
Sébastien LOEB 12
Marcus GRÖNHOLM 10
Tommi MÄKINEN 9
Francois DUVAL 8
Gilles PANIZZI 4
Cédric ROBERT 3
Petter SOLBERG 3
Tony GARDEMEISTER 3
Armin SCHWARZ 1


CITROËN 39
PEUGEOT 31
FORD 25
SUBARU 13
SKODA 6
HYUNDAI 3