2000 lóerő, 12 tonna, 100 méter

2004.08.16. 15:08

Ez a motor átalakítás nélkül került a fekete ördögbe, de hogy teljesítményben ne maradjon el ellenfelétől, metanol üzemanyagra állították át. Így most egy 10 másodperces futam alatt közel 50 liter metanolt nyel el, aminek árából egy nagy teljesítményű utcai autóval akár ezer km-t is megtehetnénk. Erich egyébként az Osztrák Egyesület jelenlegi elnöke. Korábban favágóként megnyert egy műveltségi vetélkedőt az osztrák televízióban, és az ott kapott nyereményéből vásárolta első versenytraktorát.

De a hétvégén nem a versenytraktoroké, hanem a hétköznapi szériagépeké volt a főszerep. A földekről és utakról idesereglett munkaeszközöket két kategóriában és három-három géposztályban lehetett nevezni. A Farm Stock Class kategória a traktorokat, azaz a mezőgazdasági vontatókat foglalta magába, ezen belül elkülönítve a 120 lóerő alatti, a 120 és 200 közötti, valamint a 200 lóerő fölötti névleges teljesítménnyel rendelkező gépeket. Igen széles skálán mozogtak a típusok, az 1966-os, 50 lóerős Super Zetortól a 2004-es, 300 lóerős Fendt Favorit 930 Varióig.

Bár nem mindig a teljesítményen múlt a győzelem, sokszor mindenki meglepetésére lassan, de biztosan húzott Full Pullt egy-egy gyengébb traktor is, miközben az igazi erőgépek a pálya kétharmadánál szépen lassan a talajba ásták magukat. Sokat számított a megfelelő sebességfokozat és fordulatszám megválasztása, ami a traktorista gyakorlottságán, de sokszor csak a szerencsén múlott.

Igazából itt csupán a gépeknek volt szükségük erőre, a vezető csak az ügyességét adta. És mint tudjuk, a nők sokszor ügyesebbek a férfiaknál, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy idén először két női versenyző is nevezett a versenyre. Ráadásul mindkettőjüknél egy családi versenynek is tanúi lehettünk, mivel Csikós Éva édesapja és Kiss Sándorné férje is a nevezők közt volt. Bár idén mindkét hölgy alulmaradt, de nem adják fel és jövőre családjuk férfitagjainak kiéheztetésével igyekeznek majd jobb eredményeket elérni.

 
  Farm Stock Class eredmények
 
   
  I. géposztály     (120 LE alatt)
1. Sulina József   LKT 80, 1977, 80 LE
2. Krek Mihály   LKT 80, 1977, 80 LE
3. Kiss Sándor   Case IH, 2001, 108 LE
  II. géposztály     (120-200 LE)
1. Tóth István   Case IH MX 200 Magnum, 2003, 200 LE
2. Forgács Zsolt   Renault Ares 826 RZ, 2003, 175 LE
3. Berta János   Renault Ares 836 RZ, 2004, 194 LE
  III. géposztály     (200 LE felett)
1. Szabó Antal   John Deere 8320, 2003, 245 LE
2. Nagy Róbert   Fendt Favorit 930 Vario, 2004, 300 LE
3. Szabó Gábor   Rába-Steiger, 1986, 250 LE

A teherautók versenye idén nem volt ilyen kiélezett, sőt egyenesen belterjesnek volt nevezhető, mivel csak Hajdúböszörményi vállalkozók neveztek rá. Ráadásul az összes résztvevő dobogós helyezést ért el, mivel az egytengelyes géposztályba ketten, a kéttengelyesbe senki, az össztengely-meghajtású gépeknél pedig hárman jelentkeztek.

 
  Truck Class eredmények
 
   
  I. géposztály     (egytengelyes)
1. Szabó Zsolt   MAN 26403, 1998, 400 LE
2. Dobó Imre   Mercedes-Nenz 1838, 1995, 380 LE
  III. géposztály     (össztengelyes)
1. Lukács György   Kraz 255 B, 1980, 250LE
2. Vida Miklós   Scania 113M, 1996, 360 LE
3. Elek Antal   MAN 16240, 1980, 240 LE

Miután a hivatalos verseny véget ért és lezajlott az eredményhirdetés is, ahol rengeteg díjat adtak át a szponzorok, többek között az FVM, a Környezetvédelmi Bizottság és a Hajdúböszörményi Önkormányzat jóvoltából, megkezdődhetett a helyi gazdakör által szervezett önfeledt rúdhúzó verseny. Itt a vállalkozó gazdák összeköthették traktoraikat és összemérhették azok erejét, valamint saját ügyességüket, hogy ezután egy évig a szántásból, tárcsázásból hazafelé, valamint hideg, sötét, téli éjszakákon büszkén dicsekedhessenek szomszéduk legyőzésével. Eközben természetesen teljesen felásták az addig makulátlanul rendben tartott pályát, de ez már senkit sem zavart, mivel eddigre minden résztvevő agyát ellepte a por és a gázolajfüst. Így csak a szórakozás maradt.

Ez a hétvége bizonyította, hogy az 1950-es években az Egyesült Államokból elindult teljesen értelmetlen, mégis látványos mezőgazdasági erőmegmérettetési mánia most már biztos alapokon áll hazánkban is. A szervezők által oly hőn áhított, ennek ellenére többször meghiúsult első budapesti verseny és a magyar súlygép megépítése után biztos, hogy hazánk traktorhúzó versenyei is nemzetközivé növik majd ki magukat. És akkor 100 méteres földcsík felszántatlanul nem marad!