Fékezés kézzel-lábbal

2000.10.26. 10:30

Egyenes úton haladva a fékezésnél egyetlen szempontra kell figyelni: a kerekek ne blokkoljanak. A fékhatás 15-20 százalékkal romlik az állva csúszó keréknél, ezáltal megnő a fékút. A másik hatás, hogy megszűnik a kerekek keresztirányú vezetése. Ez az erő a centrifugális erőből, vagy a kormány elfordításakor jöhet létre, és ez tartja a kívánt, megfelelő irányban a kormányzott kerekeket.

 
   
   

Tehát ha ez az oldalvezetés megszűnik, az autó irányíthatatlan. Ezen a fékerő csökkentésével segíthetünk. Nagyon fontos, hogy a fék felengedésekor a helyes irányban tartsuk az autót, mert abban a pillanatban, amikor a kerekek újra gördülni kezdenek, abba az irányba indulnak, amerre a kormánnyal beállítottuk.

Ha kanyarban lassítunk, csökken a centrifugális erő, a súlyelosztás is megváltozik a kerekeken. A külső íven futó első kerékre kerül a legnagyobb súly, míg a legkevésbé terhelt kerék, ugyanúgy átlósan mint a gyorsításnál, a belső ív hátsó kereke lesz. S itt is annyira lecsökkenhet a terhelés, hogy a kerék elemelkedik az útról.

 
   
 

A legjobban terhelt keréken, pontosan a növekvő terhelés miatt a kúszási szög is nő. Viszont a terhelés a tapadó erőt is növeli, ezáltal a megcsúszást késlelti. A hátsó tengelyen futó kerekek csökkenő terhelése miatt a tapadóerő is csökken. A centrifugális erő függvényében, ami a kanyar ívéből adódóan kisebb vagy nagyobb, érik el ezek a kerekek a tapadásuk határát.

Szélsőséges esetben, ha csak egy kerék érintkezik a talajjal, s azon sem sok súly van, elkerülhetetlen a megcsúszás. Itt nem számít, hogy első- vagy hátsókerék hajtású az autó, a hátsó rész kitör a kanyar külső íve felé, vagyis az autó túlkormányzott lesz. Versenyzők körében ez a ,,kilinccsel előre" haladásként ismert látványos kanyarvételi technika.

 
   
   

A helyes pozíció visszabillentéséhez le kell szállnunk a fékről, ezáltal a súlypont hátrébb kerül s megterhelve a hátsó kerekeket, megállítja azok csúszását. Természetesen itt is nagyon kell figyelni a kormánypozícióra, mert a csúszás közben tett ellenkormányzás irányába indul meg az autó, amint visszanyerte stabilitását.

Azt hiszem, itt kell beszélnünk arról, amiről már szinte mindenki hallott, a kézifékezésről. Sokan nem csak a parkolás közbeni rögzítésre használják a kéziféket, hanem menet közben is látványos fordulókat tudnak kivitelezni a használatával. Először, az eddig leírtakhoz igazodva nézzük meg, miért is van ilyen hatása.

 
   
 

Ha megszűnik a kerekek oldalvezetése, a legkisebb keresztirányú erő is oldalirányú kitérésre kényszeríti a kerekeket, ezáltal az autót is. Ha ez a hátsó kerekeknél következik be, az autó hátulja fog kitörni, s jelen esetben ez a cél. Hogyan szüntethetjük meg az oldalvezetést? Például az előbb leírt módon a kúszási szög növelésével, esetleg a kerekek tehermentesítésével. De ilyenkor a harmadik eset történik, állóra fékeződnek a kerekek, így a tapadó súrlódás megszűnik, az autó megperdül.

A hajtási rendszer függvényében másképp kell kezelni az autót. Amennyiben fronthajtású autóval próbálkozunk, a gázt nem szabad elvenni egy pillanatra sem, mert az a teljes megperdülést okozná. A folyamatos húzáson tartás hatására, a hátsó rész kitörése okozta túlkormányzottságot ellensúlyozza az első kerekek alulkormányzottság növelése. Ennek eredménye a látványos farcsúsztatásos kanyarvétel. Csak nagyon kis ívű, visszafordítós kanyarokban lehet alkalmazni, mert csak alacsony sebességnél használható. Túl nagy sebességnél kezelhetetlen a megcsúszás, és végzetes lehet a következmény.

 
   
   

A hátsókerék hajtásnál sem sokban tér el a dolog. Itt mindössze annyi a különbség, hogy az autó hátuljának kézifékkel való megindítása után már a gázzal tudjuk korrigálni a csúszást, mint azt a túlkormányzottságnál tárgyaltuk. Bár a csúszás megindításához is elegendő lenne a többletnyomaték, de ha ez nem áll rendelkezésre, segíthetünk a kézifékkel.

Nagyon fontos, hogy a gyakorláshoz speciális kézifékre van szükség. Olyanra, amely csak egy pillanatra fog, és nem rögzítődik, ha behúztuk, hanem azonnal visszaáll az alapállapotba. Ha véletlenül behúzva marad, folyamatos, irányíthatatlan pörgés lesz az eredmény. Sokan autójuk széria kézifékével próbálkoznak a kioldógomb folyamatos nyomvatartása mellett, de ez nem biztonságos.

A gyakorláshoz - ha valakinek ilyen gondolatai támadtak - válasszunk széles, sima felületű helyet. Üres parkolót, vagy valami hasonlót, ahol a tereptárgyakban, parkoló autókban nem okozhatunk kárt.