Az éves bajnokság első helye már eldőlt. Sőt, több kategóriában is megvolt már a bajnokavatás, akiknek egy része aztán már el sem jött a versenyre. Hideg volt, esett, messze is van (némelyeknek), szóval kit érdekel már így október végén ez a magyar rali?
Meg kell, hogy mondjam: igenis sokakat érdekel. Beszélhetnénk most
azokról a hatalmas (százezres) nézőszámokról, amiket soha, sehol
nem lehet pontosan, hivatalosan megtudni, de ez egyébként sem
érdekes. Az viszont annál inkább, hogy az éves összetett
második-harmadik-stb. helyeire ki kerül.
Na meg hogy mit művel az N csoportos ellenfelei által a
szabályosság tekintetében kétes hírűnek tartott Aschenbrenner
György a popója alá helyezett Subaru WRC-vel. A legeslegfontosabb
persze, hogy vajon a TotalCar rali csapatát megszorongatja-e
valaki, vagy bezsebelhetik az N2 kategória bajnoki címét.
Balogh Janiék keményen készültek, hiszen ez a verseny hazai
pálya - rengeteg ismerőssel az út szélén - és tavaly a
másodosztályban itt aratva győzelmet biztosították be a
bronzérmüket. Most kicsit jobb volt a helyzet, hiszen az első
osztály N2 kategóriájának élén állva kezdték a futamot, ami már a
rajtnál eldőlt számukra. Mivel a kategóriájukban nem volt meg az 5
rajtoló versenyző, ezért nem is értékelik azt. Tehát akármi
történik, a verseny előtti felállás jelenti a bajnokság
végeredményét is.
Így tehát a TotalCar ralicsapata 2002-ben az Rali első osztály N2 kategóriájának bajnoka. Az már mellékes, hogy ezen a versenyen kiestek. Egy szűk jobbos kanyarban lecsúsztak az útról, és azon a részen pont nem volt egy sem a százezer nézőből, így csak jelentős időveszteséggel tudták az útra visszaszuszakolni az egyébként sértetlen Hondát. Olyannyira jelentős volt az időveszteség, hogy már nem is kellett tovább menniük, kiestek_
A bolygóközi buli egyébként péntek este kezdődött a
Rabócsiring nevű ralikrossz pályán. Ez igaz, hogy nincs túl közel a
verseny központjához, viszont roppant alkalmas a prológ jellegű
események lebonyolítására - nappal. Mert így estefelé a ködös
hidegben nem sok vizet zavartak a pálya szélére kirakott lámpák.
Tulajdonképpen csak azt az oszlopot tudták megvilágítani, amire
felszerelték őket.
A pálya nyomvonalát pedig vadiúj, hatalmas bütykökkel rendelkező traktorgumikkal rakták ki, amit több versenyző is eltalált, kisebb-nagyobb kárt okozva az autóban. Lassan már mérlegelni kellene az ilyen prológok létjogosultságát. A szabály szerint ezek eredménye nem számít a végeredménybe, teljesíteni viszont kötelező. Mégis, mindig akad néhány versenyző, aki a közelébe sem megy, másnap mégis ott van a többiek között. A százezer néző pedig enélkül is kimegy a pályák szélére.
A szombati, már valóban éles küzdelemben az első gyorsaságin
az Érdi-Varga-Subaru trió volt a leggyorsabb, végig ők álltak az
élen. Nyugodt, tempós autózással rohantak a célba, és örültek a
győzelemnek. Mögöttük viszont volt minden. Benik Balázs a Ford
Focus WRC-ben eleinte gumiproblémákkal küszködött - nehéz eltalálni
a megfelelő keveréket a nyálkás útra - majd műszaki problémák
hátráltatták. Az első napot végül a negyedik helyen zárták. Előtte
a Tagai testvérek és Asi Subaruja álltak. Ők ketten hatalmas csatát
vívtak, felidézve a nem is olyan régi múltat, mikor az N csoportban
tették ugyanezt, de annak majdnem sírás lett a vége.
Most nem volt köpködés - legalábbis nem nagyon nyálas -, viszont az első nap után kettőjük közt a különbség mindössze 1 tized (!) másodperc volt Tagaiék javára úgy, hogy Asi bezsebelt két abszolút időt is. A vasárnap aztán eldöntötte a dolgot. Először a tapasztaltabb WRC menők kaptak defektet, amivel le is csúsztak a harmadik helyre, majd a másik Subaru mondott kakukkot, és nem is ment tovább. Így Tagaiéknak már csak el kellett botorkálni a célig, amit meg is tettek, és beszákolták a második helyet. Ezzel Benikék is előrébb kerültek, így ők lettek a harmadikok.
Az A8 kategóriában is nyitott volt a kérdés, egészen míg
Vizin László be nem helyezte a Subaru LS01-et az árokba. Ezzel a
mutatvánnyal nemcsak a versenyt kellett feladnia, hanem az esélyt
is a bajnoki címhez - azt Borsi Gergő és Mitsubishije kaparintotta
meg. Az Oroszlán testvérek az N csoport második helyén érkeztek
Zemplénbe, mögöttük pedig két ponttal Szilágyi János, egyel kisebb
kategóriás Peugeot-jával. Oroszlánék feladata tehát az N-es
bajnokság ezüstérmének megszerzéséhez - N4-ben is csak másodikok
lehetnek, mert Asi az első -, hogy Szilágyiék előtt érjenek célba.
Ezt kissé megnehezítette, hogy a Mitsubishi EVO VII.-ükbe utcai
váltót kellett szerelniük, de bíztak a japán minőségben. És be is
jött.
A hetedik helyen fejezték be a versenyt, míg Szilágyi - most kivételesen nem Domonkos Majával, hanem Takács Ágnessel az oldalán - szokás szerint megnyerve az N3-at, abszolútban csak a 11.-ként ért célba. Oroszlánék győzelméhez -saját bevallásuk szerint is - hozzájárult a Tobak-Vinoczai kettős árokjárása. Ha ők nem sétáltatják meg az EVO VI-ot, talán nemcsak a harmadik hely jutott volna nekik Posta Attila mögött. De a "ha"-val kezdődő mondatoknak a raliban sincs értelmük.
A H csoportban Matics VFTS-e ismét beszorult a nagy autók
közé, egyszerűen nem tud az orosz csodával lassan menni. Bár később
már sehogy nem tudott vele menni, mert a szervizparkból sem akart
kijönni, így a mögötte loholó Pethő vette át az első helyet, és meg
is őrizte a futam végéig. A kisebb kategóriákból pedig szinte
eltűntek a versenyzők a két nap alatt. A 61 indulóból a végére
39-en maradtak.
Hasonló volt az arány a másodosztályban is. Nekik is jutott feladat mindkét napon, bár a vasárnapi három darab gyorsaságit nem nevezném napnak. Az 52 rajtolóból 37 célbaérkező mutatja, hogy itt sem volt piskóta a verseny. Ez azonban nem okozott fejtörést Boroznakinak, aki megint csak arra figyelt, hogy jól elverje Szamarájával a Hondákat. Sikerült is neki. És persze a Kronome testvérek is oda-oda mutogatták a 2107 kipufogóját az ellenfeleknek. Ők ketten ismét visszahozták az igazi rali hangulatot a versenypályákra, és megérdemelten álltak az első két helyen.
Farkas Sándor azonban úgy érezte, meg kell védenie a Hondások
becsületét, és az utolsó két gyorsaságin rettenetes tempót
autózva -és megnyerve mindkettőt - feltornázta magát a harmadik
helyről a másodikra. Mögötte Kiss Sándor fészkelte be magát -
szintén Hondával. És a korábban komplett bajnokságot nyerő Magyar
Suzukik is lassan visszatalálnak a helyükre. Most az ötödik helyen
végzett a leggyorsabbjuk, Vincze Márton irányításával.
Szóval ez volt az idei bajnokság szezonzáró futamán. Mondhatnánk, hogy jövőre ugyanekkor-ugyanitt, de ezt még nem tudhatjuk, csak éppen versenynaptár nincs még.
|