Autóval járni jó: akkor indulsz el, amikor akarsz, kényelmes, nem esik be az eső, és ha egy fickósabb kocsi van alattad, akkor még a vezetés élménye is a tied, azt viszont mindenképp el kell fogadnod, hogy ez pénzbe kerül, méghozzá nem is kevésbe. Az autósok többsége a vonatkozó költségeket lehajtott fejjel és csukott szemmel, szükséges rosszként fizeti, a tudatosabbak esetleg írják a fogyasztást a kiskönyvbe, az összes kiadást azonban nagyon kevesen vezetik és rendszerezik, pedig biztosan lennének meglepetések.
Már csak azért is nagyon figyelnünk kell erre, mert a 2008-as válság óta folyamatosan emelkedik a magyar autók átlagéletkora, és minél idősebb egy átlagos használatú autó, a piaci értékéhez képest úgy emészt fel egyre több pénzt az üzemeltetés, akár karbantartásról, akár fogyasztásról is beszélve: 1-2 év alatt akkor is simán rákölthetjük az autóra az árát, ha egyébként nincs kritikusan rossz állapotban. A legfrissebb statisztika szerint már 15,4 év a magyar autók átlagéletkora, és ez nem csak arról szól, hogy a BMW a legtöbb magyar vásárlónak újonnan elérhetetlen, 20 évesen viszont nagyon vonzó alternatíva, az olcsóbb autók is monoton öregszenek.
Mondok két átlagos példát: az itthon leggyakrabban előforduló márka az Opel: egy átlagos Opel itthon 17 éves, de a magyar újautó-piacot vezető Suzuki autók is 16,2 évesek átlagosan, amiből kis képzelőerővel azt gondolhatjuk, hogy még mindig nagyobb eséllyel fordulnak elő az első esztergomi Swift 1993-as példányai, mint a vadonatújak, de az biztos, hogy a 90-es évek magyar Swiftjei még nagyon sokáig lesznek részei az utcaképnek.
Könnyű lenne erre azt mondani, hogy a magyar magánvásárlónak kevés a pénze, autózni viszont kell, de ez csak egy része az egyenletnek. A flottamenedzsment szolgáltatást nyújtó Urbaniqe saját piackutatási adatai szerint a cégeknél is van hova fiatalítani: 12,9 év a náluk megjelenő átlag életkor a magyar céges személy- és kishaszon-gépjárművek esetében, 80%-os dízel többséggel, nagyon kevés alternatív hajtású kocsival. Összehasonlításképp a régió sem áll jobban, sőt: Lengyelországban 13,7 évvel, Romániában pedig 17,1 évvel szembesülünk a céges flották esetében.
Tóth Levente, az Urbaniqe alapítója szerint a kis- és középvállalkozások egy kellemetlen spirálba ragadnak: az elszálló újautó-árak, a kínálat hiánya és a növekvő rezsiterhelés okozta profitabilitási problémák együttes hatása miatt nem tudnak új autóflottákba, netán zéró lokális emissziójú gépjárművekbe beruházni. Tehát, rá vannak szorulva arra, hogy a régi járműveket tartsák életben, de ezzel megint visszajutunk oda, hogy magasabb üzemeltetési és fenntartási költségek várnak rájuk, illetve a környezetterhelési felelősséget is viselniük kell.
Az Urbaniqe mobilalkalmazás életre hívásakor pont ez volt az egyik fő szempontjuk: olyan megoldást nyújtani a céges flotta fenntartásához kapcsolódó folyó költségek kordában tartására, ami nem igényel beruházást és azonnal megtérül. Az app segítségével nagyon pontosan lehet követni a gépjárműveket a mobiltelefon által szolgáltatott adatok alapján, illetve optimalizálni lehet a céges járművek fenntartási költségeit, és az app segít a sofőröknek is, hogy a vezetési stílusuk megváltoztatásával hogyan tudnak lefaragni a fogyasztásból.
Az okostelefonos flottamenedzsment alkalmazás egyik legfőbb előnye, hogy semmit nem kell hozzá beszerelni, könnyen mozgatható, a kocsiban tölthető, és a GPS-vevőn kívül nagyon sok olyan szenzor, például gyorsulásmérő és giroszkóp is van a mobiltelefonokban, amivel érzékelni lehet a túlzóan agresszív gyorsításokat és fékezéseket. A rendszer segítségével a felhasználók szétválaszthatják a céges és magánhasználatot, távolról követhetik akár több autó pontos helyzetét, vissza tudják nézni a korábbi útvonalakat, mellé pedig be tudják írni a költségeket, például üzemanyag bizonylatokból.
Ha a céges felhasználók tudatosan követik a költségeiket, annak több előnye van: előfordulhat, hogy egy autó ugyanazokat a tipikus utakat ugyanazokkal a sebességekkel járja évekig, majd egyszer csak elszáll 1-2 literrel a fogyasztás. A sofőr magától talán észre sem venné, tankol, amikor világít a lámpa, de nem sejt semmiféle műszaki okot a háttérben, pedig jó eséllyel van. Az Urbaniqe alkalmazásban egy konfigurátor segítségével egyébként azt is meg lehet adni, hogy pontosan milyen autóba ül bele a sofőr. Ezáltal a hivatalos fogyasztási adatokat, a gyűjtött lokációs és forgalmi adatokkal és a vezetési stílussal kiegészítve - a beépített mesterséges intelligencia segítségével - az applikáció pontosan meg tudja becsülni, milyen átlagfogyasztás, ezzel párhuzamosan pedig milyen károsanyag-kibocsátás reális a háttérben.
Magánhasználóként az ember pontosan megtudhatja, mennyibe kerül neki például a munkába járás ahhoz képest, amit a 10 év után is csak marginálisan megemelt hivatalos, kilométer alapú költségtérítés jó eséllyel egyáltalán nem fog fedezni, és az is kiderül, hogy egy teletankra pontosan mennyi egyéb költség jut szervizekkel, adókkal, apróságokkal. Az Urbaniqe szerint így akár 10-15%-kal is csökkenhetnek az üzemanyag- és gépjármű-fenntartási költségek anélkül, hogy másik autót kelljen venni, de lehet, hogy talán pont a költségvezetés világít majd rá arra, hogy tényleg érdemesebb fiatalabb, kisebb, gazadságosabban üzemeltethető autókra váltani.
Ezt a cikket az Urbaniqe támogatta.