Bármekkora autó lehet mikrohibrid

2020.12.23. 16:13

A mikrohibrid rendszer célja ugyanúgy a károsanyag-kibocsátás csökkentése, mint a többi hibridé, ennek ellenére kicsit félrevezető hibridnek hívni, itt ugyanis szó sincs elektromos hajtásról. De akkor mit csinál?

Amint a sorozatunk korábbi részeiben lefektettük, hibridnek azokat a járműveket nevezzük, amelyekben két különböző elvű motor felel a meghajtásért. Ezt igazából már a lágy hibridek sem teljesítik tökéletesen, hiszen önállóan nem képes megmozdítani az autót az elektromos motor, de ott legalább segít. A hibridek rendszertanában legalul elhelyezkedő mikrohibridek azonban még eddig sem jutnak el, itt ugyanis egyáltalán nincs villanymotor a hajtásban.

DSC01023

Hogy akkor miért hívják őket mégis hibridnek? Azért, mert általánosságban minden hibrid rendszer célja az, hogy a belső égésű motor előnyeit megtartva csökkentse a károsanyag-kibocsátást, és itt is éppen ez történik. A mikrohibridek két fő funkciója a start-stop rendszer segítségével csökkenteni az alapjáraton töltött időt, illetve vezérelni, hogy csak motorféküzemben töltsön a generátor. Előbbi azért kell, mert amikor alapjáraton ketyeg az autó, például piros lámpánál, akkor teljesen feleslegesen jár a motor, és bár minden leállás csak egészen kicsi megtakarítás, az üvegházhatás elleni harcban akkor is számít, hiszen autók tízmillióival felszorozva már van hatása.

Az utóbbi érdekesebb kérdés. Alapesetben az autók 12 voltos akkumulátora csak az indításért felel, menet közben a generátor látja el árammal a fogyasztókat (világítás, rádió, műszerek, motorvezérlés stb.). Csakhogy az energia-megmaradás törvénye értelmében a generátor megforgatása, és így az áramtermelés végső soron a motort terheli, tehát növeli a fogyasztást. Ha viszont közbeiktatunk egy menedzsment rendszert, ami gyorsításkor az akkumulátorból látja el árammal a fogyasztókat, és csak motorfék üzemben kapcsolja a generátort, akkor nem az üzemanyag-, hanem a mozgás energiáját alakítja árammá. Ahogy a start-stop, ez is apró nyereség, de kocsik millióival felszorozva már számít.

Bár sokakat idegesít, ha az autó magától leáll, nagyon ritka már az új autó start-stop nélkül. De nem mindenki hívja fel a mikrohibridségre a figyelmet! Egyeseknél szó sem esik róla, viszont például a BMW műszerfalon jelzi, mikor tölt a generátor. Tehát ha nagyon megengedők vagyunk az kategorizálással, akár azt is mondhatnánk, hogy már többségben vannak a hibridautók – még ha komoly részük csak mikro- is.

Hibrid Advent a Totalcaron

A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.

2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.

Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.

A cikksorozatot a Suzuki támogatja.

Suzuki advent totalcar 600x300

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.