Nem tud mindent, de ennyit talán megér

Teszt: Navitel R600 GPS

2021.04.21. 17:53

Olcsó fedélzeti kamera GPS-szel a Naviteltől: keveset tud, de a valójában ennyi is elég lehet, még ha néha idegesítő is.

Az orosz tulajdonú, de Csehországban bejegyzett Navitel cég eredetileg navigációkkal kezdte. A navigációs PNA-készülékek kihalása új pályára állította őket, így például elkezdtek fedélzeti kamerákat is árulni, a navigálós appjuk pedig ma már androidos készülékekre megvásárolható. Állítólag az orosz és más ex-szovjet országok térképei igen jók – hazai pálya.

Mi az R600 GPS nevű fedélzeti kamerájukat kaptuk meg tesztre. Ez az sima R600-as továbbfejlesztett változata, amely külsejében mindössze annyiban különbözik, hogy a lencse körüli kék karika helyett itt szürke dekor van. És még egy-két apróságban: a szélvédőre ragasztandó talapzatban GPS-vevő is van, aminek az adatait a kamera külön fájlokban tárolva ment el, a full HD felbontású, MOV kiterjesztésű, 30 fps-es videók mellé.

A kamera GPS-mentes verzióját 2017-ben teszteltem pár másik, drágább Navitellel, és a Citroën C3 gyárilag beépített fedélzeti kamerájával összehasonlítva. Az olcsó, alap R600-as meglepően jól szerepelt, a drágább, wifis és tükörbe épített kameráknál jobb volt a képminősége, holott alig van beleszólásunk a kép paramétereibe, mindössze expókorrekciót lehet állítani. Nincs ez másként a GPS-es verziónál sem, a drágább kamerák kontraszt-, fehéregyensúly-, színtelítettség-, gammaállítási lehetőségei nincsenek benne a szoftverben, de nincs is rájuk igazán szükség. (Hogy bonyolultabb legyen a vásárlók dolga, az R600-ból megjelent a Quad HD jelű verzió is, ez 2560x1440 felbontású, 30 fps-es videókat tud rögzíteni, full HD-ben pedig már 60 fps-t.)

Az R600 GPS átlagosan 5-8000 forintos felárért (a webáruházak 26-32 ezer Ft között adják) GPS-szel mért sebesség kijelzésére is képes, feljegyzi a tempónkat és az útvonalunkat külön fájlokban. A fejlesztések között a night vision, azaz éjjellátó funkciót említik, a szenzor Sony IMX 307 BSI CMOS típusú. A szenzor gyári leírásában a near IR enhanced, azaz az infravörös-közeli kiterjesztett érzékelési tartományt említik, de a sima R600-zal összehasonlítva már első ránézésre is jobbak az éjszakai képek, néha még egy-egy rendszám is olvasható. Viszont még messze nem tökéletes így sem.

Ízlés dolga, ki mit szeret, az R600-as talpát felragasztani kell a szélvédő belsejére, ami egy műanyag lapocska, egy vízszintes sínnel. Aki több autóban használná, annak ez nem az igazi, arra a tapadókorongos kamerák jobbak, én az egy autós életemben sokkal biztosabbnak érzem a kétoldalas ragasztót, bár ezt sokkal kínosabb leszedni.

Az odaragasztott lapocskába kell belecsúsztatni a GPS-vevős dobozkát, és erre jön rá egy csuklós karral a kameramodul. Maga a kamera négyzetes modulja négy érintkezővel kommunikál a GPS-dobozzal, és külön levehető, így aki félti, hogy ellopják, magához veheti. A tápot szivargyújtóból szedhetjük, ez a GPS-t tartalmazó dobozba csatlakoztatható, kőkorszaki mini USB-csatival. Amúgy ilyen van a kameramodulon is az adatok letöltéséhez, már akinek még van otthon ilyen kábele. A kamera az adatokat micro SD/SDHC/SDXC kártyán rögzíti, és bár a gyártó legfeljebb 64 GB-osat javasol, nekem gond nélkül megette a 128-asat is (és ekkorára is formázta). Érdemes is ekkorát használni, mert a kamerának van egy őrületesen kellemetlen tulajdonsága.

A kameramodulon egy cirka 5 centis kis képernyő is van, de a menürendszert gombokkal kell kezelni, kevés az opció – ami relatíve egyszerűvé is teszi a kezelést. A kijelzőn menet közben megjelenik a sebesség, de kint lehet hagyni a kameraképet is.

Viszont a GPS funkcióival vannak gondok. Egyrészt indulás után néha egészen elképesztően hosszú út megtétele után talál magára, és addig nincs adatunk, ha mondjuk bekövetkezik a baleset. Néha ez 1-2 kilométert, sőt, alkalmanként tovább is eltartott.

És akkor jönnek a be nem tartott ígéretek: a használati útmutató szerint sebességkorlátozásra, radarra, megállási tilalolmra, fizetőkapura, teherautó-ellenőrzésre és még kismillió dologra figyelmeztet a térkép-adatbázis alapján. Ebből gyakorlatilag semmi nem működött, kizárólag a fekvőrendőr-figyelmeztetés, de az meg rosszul. Az elképesztő sípolások úgy 500 méterrel a képzelt fekvőrendőr előtt kezdődtek, de 100-ból egyszer volt ott fekvőrendőr valóban. A VÉDA-kapuk alatt szó nélkül ment át, és semmilyen más figyelmeztetés sem működött. Végül a teljes némítás mentett meg az állandó vakriogatástól. Az is érthetetlen, hogy a készülék miért nem a GPS-időt használja, miért a menüből kell beállítani, viszont az időzónát meg képes onnan venni.

170 fokos látószög?! Átverés!

A hasonló,  Kínából beszerzett, majd valamilyen márkanévre elkeresztelt kamerák többségénél 160-170 fok környéki látószöget adnak meg, a Navitel 170-et ígér. Ez azért gyanús, mivel az már szinte egyenesszög (180 fok), de akkor a kamera képében az autó első tetőoszlopainak látszaniuk kellene, pedig a valóságban épphogy csak a töve fér bele a képbe, ami lényegesen előrébb van a kameránál.

Csakhogy egy kis matek: ha 170 fok lenne a látószöge, akkor egy két méter széles dolgot 11,5 centi távolságból (!!!) be kéne fognia. Ez messze nincs így. Röpke méréssel és egy nagyon veszélyes inverz tangens függvény alkalmazásával kijött, hogy a Navitel R600 GPS látószöge vízszintesen mindössze 100 fok, de ha a képátló mentén nézzük, akkor sem több 108-110 foknál.

Hát izé.... ez azért elég súlyos átverés, de tudják, hogy senki sem figyelt oda matekórán. Ahogy a többi gyártó is erre játszik. Csakhogy az nem mentség, hogy a többiek is hazudnak.

Viszont amikor már bemelegedett a GPS, az útvonalak és a sebesség rögzítése pontos, ezek megnézéséhez telepíteni kell a számítógépre a Navitel DVR Player nevű programot, ami térképen és sebességdiagramon mutatja az utakat, ráadásul egyben, nem szétszeletelt videókkal kell bajlódni. Ez a része tökéletesen működik, ám ha valaki a traffipaxok ellen akar harcolni, számos telefonos, közösségi app segít neki, ami sokkal jobb adatokat szolgáltat.

A kamera rész működése olyan, mint az összes többi olcsó fedélzeti kameránál. A gyújtás ráadásakor elindul a felvétel, levételekor pedig a beállított késleltetés után (max. 1 perc) leáll. A kamerában van egy kis Li-Po akku, de ennek a kapacitása ennyire is csak visítva elég, tehát kézből, töltőkábel nélkül senki sem fog ezzel egész estés játékfilmeket felvenni, de még sokat fotózgatni sem egy baleset helyszínén. A fényképek egyébként legfeljebb 2 megapixelesek.

A kamerában egy háromtengelyes gyorsulásérzékelő van, ez lenne hivatott arra, hogy bizonyos gyorsulás felett (=ütközés) automatikusan egy védett mappába mentse az akkor készült videót. Amúgy 1, 2, 3, 5 és 10 perces darabokra szeletelt videók rögzülnek a kártya Normal könyvtárában, a védett videók, amik nem törlődnek, az Event mappába kerülnek. (Illetve be lehet állítani, hogy egy idő után innen is törlődjenek.)

A probléma ott kezdődik, hogy a gyorsulásérzékelő érzékenységét még kicsire állítva is egy átlagos magyar úton gyakorlatilag minden második fájl ide kerül a zötykölődés miatt, és ha kicsi a kártya, hamar betelik. Ilyen jelenséget még nem láttam fedélzeti kamerán, az érzékenység csökkentésével tényleg el lehetett érni mindegyiknél, hogy ne szemetelje tele a védett mappát. Mivel a sima R600 esetében sem volt ilyen probléma, azt hiszem, a tesztpéldánynál volt valami kalibrációs hiba. Ezért aztán a gyorsulásrékelős funkciót inkább kikapcsoltam, mivel a kártya elég nagy volt ahhoz, hogy ne törlődjön egy fájl, amíg lementem.  Mindenesetre ezzel a kamera alapfunkciója sérült, hiszen az ember nincs mindig abban az állapotban egy baleset után, hogy megnyomja a gombot, és a fájlt a védett tárba juttassa manuálisan.

Az is kellemetlen, hogy kissé szeszélyes a kamera a szoftvere, például a menüben beállított dolgok egyszerűen nem következnek be. Pl. beállítottam, hogy ne mutassa folyamatosan a sebességet, de mutatta, és hasonló apróságok. Aztán egy fagyás és egy Reset után elkezdett úgy működni, ahogy be volt állítva.

A képminőségről mindenki döntsön saját ízlése szerint, pár mintát elhelyeztünk ebben a videóban. A Youtube tömörít, de az eredeti felvételeken is jelentős a sima útfelületen a tömörítés miatti blokkosodás, és éjjel akad képzaj is bőven a sötét részeken. Pár képkockát kimerevítetteünk, és a rendszám olvahatóság illusztrálására pár karaktert meghagytunk, sajnos az egészet nem lehet. Ezek a képek megvannak a cikk fotógalériájában is.

Ami az én véleményemet illeti, a kamera egészen kiváló felvételeket készít nappal és alkonyatkor, még ha az optika torzítása jelentős is. Nem is ez a lényeg, hanem inkább az, hogy például a rendszámok jól leolvashatók legyenek, akár egy szembejövő autó esetében is, ami a nappali felvételeknél garantált, ha kimerevítjük. A színeket kicsit túltolták, emiatt még borús időben is egész szépek a videók.

Este már nem ennyire egyértelmű a helyzet, mert az éjjellátó funkció csak erős túlzással tekinthető annak. Bár a szenzor HDR-tudása miatt sokkal kiválóbbak az esti felvételek, és az autó fénycsóvája által megvilágított területen legalább a velünk egy irányba haladó rendszámok a legtöbb esetben leolvashatók: ilyenkor, pl a sima R600 esetében is sokszor az a gond, hogy a fényben kiégnek a betűk.

Arra viszont senki se számítson, hogy sötétben a szembejövők rendszámai jól leolvashatók lesznek: néha, kis sebességkülönbségnél igen, de inkább nem. Aki fotózik, az tudja, hogy ilyenkor 1/30 másodpercet kellene úgy kiexponálnia a kamerának, hogy a jármű ne mozduljon be: egy ilyen kis szenzorral ez képtelenség. De ez az R600 GPS ezzel jobb az átlagos olcsó kameráknál, mert azoknál gyakorlatilag este semmit nem lehet látni. A kamera rögzíthet hangot is (ami kikapcsolható), ennek a minősége elég gyenge, zörög, zajos és torzít.

Összegezve:

A Navitel R600 GPS nem tud mindent, amit ígér (látószög, éjszakai funkciók, GPS-alapú figyelmeztetések, gyorsulásérzékelő), de alapvetően működik, az általa készített videók az árkategóriájában egészen jónak minősíthetők. Ennyit megér, bár azon érdemes elgondolkozni, hogy a GPS funkcióval rossz esetben az ember saját maga ellen gyűjthet bizonyítékot, bár máskor meg fontos lehetne. Két év garancia jár hozzá, továbbá a Navitel navigációs app egyéves ingyenes használata, így a 26-32 ezer forint közötti árát akár meg is érné, de pont az extra funkciók hiányosságai miatt szerintem elég belőle megvenni az alapverziót. E cikk írásakor 26-30 ezer Ft környékén már ugyanezt a Xiaomi (70mai) kamerája nagyobb felbontással tudja. 

Előnyei:

  • jó képminőség nappal, esőben és alkonyatkor
  • szép színek
  • egyszerű kezelés
  • az alapfunkciókat tudja
  • a GPS rögzíti az útvonalat és sebességet
  • árkategóriájában az esti képek minősége elfogadható, de nem tökéletes
  • talapzatról könnyen levehető kamera (lopásvédelem)

Hátrányai:

  • extra GPS-funkciók nem működnek
  • GPS lassan ébred
  • a látószög 170 fok helyett 100-110 fok
  • esti felvételeken nem garantált a rendszámok olvashatósága, csak szerencsés esetben
  • nem valódi éjjellátó funkció
  • a gyorsulásérzékelő túl érzékeny (valószínűleg ez csak a tesztpéldány hibája)
  • rossz minőségű hang

Mindenki döntse el, hogy számára előny-e vagy hátrány:

  • kétoldalas ragasztóval rögzített talp.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.