Ütöttük-vágtuk a Bridgestone új csúcsgumiját

2023.05.01. 07:24

A tavasz már itt van, a nyár pedig az ajtón kopogtat. Egyáltalán nem véletlen, hogy pont ezt az időszakot választotta a Bridgestone új csúcskategóriás túragumija, a Turanza 6 bemutatójára. A rendezvényre az AVL ZalaZONE autóipari tesztpályán került sor, ahol mi is alaposan próbára tettük az abroncs képességeit szárazon, vizes úton, tükörjégen, sőt, még versenypályán is.

Az AVL ZalaZONE egy globális szinten is igen fejlett létesítmény, melyet az autógyártók előszeretettel használnak új modelljeik tesztelésére. Több különböző tesztmodul tartozik a pályához, például – a teljesség igénye nélkül – egy minden sztenderdnek megfelelő autópálya szakasz, egy vidéki útrendszer, zajmérő felület, egy önvezető rendszerek tesztelésére kifejlesztett komplett városrész, valamint egy nagysebességű kezelhetőségi pálya és egy nyolc különböző felületet tartalmazó fékezési tesztpálya. A Turanza 6 képességeit utóbbi kettőn tehettük próbára.

Németh Gergely, a gyártó műszaki főmunkatársa szerint a Bridgestone még a Turanza T005-nél kezdte részletes kérdőívekkel felmérni a vásárlói igényeket, ezt pedig az utód Turanza 6 esetében is folytatták. Az eredmények szerint egyértelműen a kiemelkedő vizes teljesítményt tartják a legfontosabbnak a fogyasztók, így az új túragumi kifejlesztésekor ennek javítása volt a legfontosabb szempont, és a fékezési tesztek során is elsősorban a vizes felületek kerültek előtérbe.

Hogy legyen összehasonlítási alap, az első teszt egy száraz aszfaltos vészfékezés volt 110-ről. Én egy Mini Cooper SE-be ültem be mely bár kicsinek látszik, villanyautó mivolta miatt 1440 kilós önsúlyával könnyűnek nem mondható. Ennek ellenére a Turanza 6 nagyon meggyőzően teljesített: a sebességhez képest pillanatok alatt megálltunk, a lassulás pedig végig egyenletes és egyenes vonalú maradt. Ezután következhettek a vizes tesztek.

A legrelevánsabb egyértelműen az aquaplaning teszt volt, melynél szintén 110-es tempónál mély vízbe hajtva tapostam a fékre. A Turanza 6 jól szerepelt: a vészfékezés kezdetekor néhány pillanatig még érezhetően a vízen siklott a Mini, ám ahogy a gumik végre az aszfalthoz értek, a lassulás hasonlóan szabályos és intenzív volt, mint szárazon. Ezen a két teszten kívül még különösen rossz tapadási viszonyokat, például tükörjeget szimuláló felületen is próbára tehettem az abroncsot, de mivel egy nyári keverékről beszélünk, ezek nem voltak túl relevánsak. Mindenesetre az autó ilyen körülmények között is végig könnyen kezelhető és irányítható maradt, bár ebben a Mini jó adottságai is bizonyára segítettek.

Első ránézésre is feltűnő, hogy a mintablokkokat széltében elválasztó vájatok nem egyenes, hanem cikkcakkos kialakítást kaptak. Németh Gergely, a gyártó műszaki főmunkatársa szerint ennek hála a mintázat különálló elemei nagy erőhatás esetén megtámasztják egymást, így jobban megtartják az alakjukat.

Ami a vizes teljesítményt illeti, a  Turanza 6 oldalsó mély barázdáit a középső hosszanti bevágásokkal vékony csatornák kötik össze, melyek a fizika törvényeit használva szippantják ki a vizet a gumi alól. Ennek hála a Bridgestone szerint a Turanza 6 a vetélytársak abroncsaihoz képest a legjobb vizes teljesítményt nyújtja a kategóriájában. Bár a teszt valóban meggyőző volt, mivel konkurens abroncsokat nem lehetett kipróbálni, az állítást saját tapasztalatból nem tudom megerősíteni.

A fékezési tesztek után jöhetett végre a nagysebességű kezelhetőségi pálya. A ZalaZONE munkatársai szerint ez a 2000 méter hosszú, 12 méter széles aszfaltcsík lényegében egy mini versenypálya, kiemelkedő minőségű aszfalttal és kavicsos bukóterekkel. Bár a Turanza 6 nem egy teljesítményorientált pályagumi, a Bridgestone az abroncs remek tapadását és kopásállóságát is kiemelte, melyeket ilyen körülmények között alaposan próbára lehet tenni. Erre négy nagyon különböző autó – egy Volkswagen ID.3, egy nyolcas Golf, egy Arteon és egy Mercedes GLC hobbiterepjáró állt rendelkezésre. A viszonylag rövid, háromkörös etapok során a Turanza 6 erős tapadás mellett majdnem mindig kiszámíthatóan és magabiztosan viselkedett, egyedül a viszonylag nehéz, ámde legerősebb ID.3-mal gyűlt meg a baja. Ezen a harmadik körre már érezhetően túlmelegedtek az első gumik.

Érdekes, hogy bár a Turanza 6 tapintásra meglehetősen puhának, sőt, kicsit ragacsosnak érződik, a Bridgestone munkatársai szerint 22 százalékkal nagyobb futásteljesítményre képes elődjéhez képest, miközben a gördülési ellenállása 4 százalékkal csökkent. Ez a Techsyn technológiának köszönhető, melynek lényege, hogy egy módosított szilika és műgyanta keverékkel kopásállóbbá teszik az abroncsot, miközben a gördülési ellenállás is csökken.

Bár a Bridgestone új üdvöskéje nem direktben villanyautókra készült, a fejlesztés során az autók ezen egyre népesebb kategóriáját is szem előtt tartották. Németh Gergely szerint egy elektromos jármű esetében a gumikkal szemben jelentősek az elvárások. A nagyobb súly és nyomaték miatt a kopásállóság lényeges szempont, ám a gördülési ellenállás, az alacsony zajszint, sőt, még az aerodinamika is fontos. A Turanza 6 tervezésénél ezért optimalizálták az abroncs geometriáját, mintázatát és nyomáselosztását is, mindamellett, hogy az alacsony, a gumi oldalából alig kiemelkedő feliratoknak hála a légellenállás is csökkent.

A Turanza 6-ot ráadásul Magyarországon is gyártják a Bridgestone tatabányai üzemében, egyelőre 18, 19, 20 és 21 colos méretben, de a jövőben más méretekben is megindul a termelés. Ami az árakat illeti, prémium kategóriás guminál bizony alaposan a zsebünkbe kell nyúlni. Az igen gyakori, 225/45 R17-es méret darabja például olcsóbb helyeken 40-45 ezer forint körül indul, ám az extrémebb méretek, például a 275/30 R21 ára már 160 ezer forint fölé szökik.