Az IT-ipar nagy szereplői fontos célként tűzték ki, hogy az ázsiai régió által uralt chipgyártás erőviszonyait valamelyest kiegyenlítsék. A gyártók rengeteg üzemet helyeznek át Európába, de Amerikában is óriási befektetésekről lehet hallani: a legfrissebb hírek szerint az Intel 20 milliárd dollárt rak egy amerikai chipgyárba, ami idővel a Föld legnagyobbjává bővülhet.
Csiphiány, gyártási problémák, hosszú várólisták – az autóiparban és az elektronikai cikkek terén is ezek a kifejezések uralják a jelenlegi állapotot. A mögöttes okokat hosszasan lehet sorolni, az viszont biztos, hogy nem csak a vírushelyzet miatt nem jó, ha az elengedhetetlen fontosságú részegységek gyártása szinte kivétel nélkül az ázsiai régióban zajlik. A kínai és tajvani fajsúlyú chipgyártást többek közt az Intel is szeretné szofisztikálni, az amerikai gyártás központjának pedig az Ohio állambeli New Albany környékét jelölte ki.
A projektbe rakott 20 milliárd dollár elsőkörben egy 1000 hektáros területen elhelyezett, két különálló egységként működő gyárba folyik bele, ez közvetlenül 3000 munkavállaló megélhetését fogja biztosítani, a beszállítói láncokkal és partnerekkel együtt pedig további tízezrekét. Várhatóan 2025-ben kezdi meg működését az egység, tehát nyilván nem az akut problémákat oldja majd meg, ellenben hosszú távú megoldást jelenthet.
A Time magazinnak adott interjúban az Intel vezérigazgatója, Pat Gelsinger nyilatkozott úgy, hogy a telephely közepes távlátban a világ legnagyobb félvezetőgyártója lehet, ehhez már 2000 hektáros területtel és 8 önálló gyáregységgel kell számolniuk. A következő évtizedben ehhez 100 milliárd dollárnyi befektetésre lesz szükség, és nagy hangsúlyt kap az edukáció is: az USA-ban működő Nemzeti Tudományos Alappal (National Science Foundation, rövidítve NSF) együttműködve 100 millió dollárt fordítanak a helyi egyetemek és főiskolák célirányos fejlesztésére.
Az Intelnek egyébként már több gyára van az államokban, Oregon, Új-Mexikó és Arizona állam is otthont ad ilyen üzemeknek, ezek viszont nagyon régóta működő egységek, területi bővítésre az elmúlt 40 évben nem volt példa a New York Times állítása szerint. Mindazonáltal a meglévő gyárak fejlesztései sem állnak le, az arizonai komplexum vonatkozásában 20 milliárd dolláros bővítésről lehet hallani.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!