Tulaj a Pályán werkfilmet forgattunk – mobilokkal!
Kamerás összehasonlító: iPhone 13 Pro Max, Samsung Galaxy Z Fold3 és Realme GT Neo 2
Három telefont vittünk ki a Tulaj a Pályán forgatási napjára, ahol kiderült, mit tudnak a mobilok a komoly technika mellett, és mennyivel jobb a csúcstelefon egy jó ár/érték arányú középkategóriásnál. Spoiler alert: a lakossági szlalomversenyünkben felbukkanó következő autók is láthatók lesznek a videóban!
iPhone-os videózásra kisebb-nagyobb YouTube karrierek is felépültek már, az Apple mobilja sok tartalomgyártó kedvence, ami főleg abból adódik, hogy tisztességes minőségű mozgóképet nagyon kézenfekvő használhatósággal ötvöz. Teljesen véletlenszerűen jutott eszünkbe, hogy ha már a Tulaj a Pályán forgatáson egyébként is megjelentünk egy rollerteszt miatt, kivihetnénk egy telefont, és megnézhetnénk, mit tud egy kamera ellen.
Az iPhone 13 Pro Max beszerzése nem is volt nehéz, az iStyle-nak köszönhetően gyorsan eljutott hozzánk a legjobb videós képességekkel rendelkező Apple mobil, és ha már így alakult, továbbgondoltuk, és beszereztünk hozzá két vetélytársat. A Samsung Galaxy Z Fold3-at belsős körből gyűjtöttük össze, ez képviselte a hasonló árkategóriájú csúcsragadozót, amitől elég sokat vártunk, a Realme GT Neo 2 pedig az észszerűség szobra volt, hiszen míg az iPhone és a Samsung vételára összesen túllépi az egymillió forintot, addig a Realme erős középkategóriás ajánlatát 160 ezer forintért haza lehet vinni úgy, hogy több specifikációjában még meg is haladja a csúcsmodelleket.
Az iPhone három darab, videózásra alkalmas kamerát hord a hátlapján, ezek közül a hagyományos főkamera mögött van a legizgalmasabb technológia: az optika és a szenzor egy egységként van odabent felfüggesztve, ami a korábban ismert stabilizációs megoldásoknál sokkal komolyabb szintet képvisel, a hozzá tartozó szoftveres algoritmus remekül dolgozik hozzá, és a részletességet is van miből felépíteni: f/1,5-ös fényértékének köszönhetően remekül boldogul kevés fény mellett is. Ultraszéles látószöge 120 fokos lefedettséget jelent állóképeknél, 16:9-re vágva ez valamennyivel szerényebb, és ott van még a 3-szoros natív zoomot nyújtó telefotó lencséje is, ami optikai stabilizálással kiegészítve szintén jó alternatíva mozgóképes szemmel is.
Szoftveres téren az Apple mobilja kapta a legnagyobb háttértámogatást: tud NTSC és PAL szabványok szerint, 25 vagy 30 fps-es kiindulási alappal videózni, a ProRes kódolással nagyon részletes, fényelésre alkalmas videófájlok készülhetnek a Mac-felhasználóknak, 10-bites HDR képesség és remek minőségű zajszűrés jellemzi, a tökéletes fókuszáláshoz pedig ultrahangos mélységérzékelője (3D ToF) is van. A 128 GB-os alap tárhely viszonylag szűk tud lenni, ha teljes felbontáson videózunk, ezért ehhez nem is tartozik 4K-s ProRes képesség, amit így nem is tudtunk kipróbálni, de aki éles munkára vesz ilyen telefont, az valószínűleg 256 GB, 512 GB vagy 1 TB kapacitású modellt választ, ez utóbbira pedig közel 700 ezer forintot fog költeni. Pro Max esetén az alapkivitel, 128 GB tárhellyel bruttó 465 ezer forint körül alakul.
A Samsung Galaxy Z Fold3 sem egy olcsó eszköz, 640 ezer forint körüli összeget kell érte fizetni 256 GB tárhellyel, magas ára viszont nem elsősorban kamerás képességeinek, hanem a hajlítható kijelzős kialakításának szól. Kamerarendszer tekintetében a Samsung felső-középkategóriás szettjét kapta, a csúcsot a mindenkori Ultra modell mutatja meg, forgatási napunk pillanatában viszont a jelenleg aktuális S22 Ultra még nem is létezett, kifutó modellt pedig felesleges lett volna bemutatni.
Szégyenkezésre mindenesetre itt sincs ok, három teljes értékű, 12 megapixeles kamera került a hátlapjára, a főkamerán és a zoomkamerán sima optikai képstabilizálás van, a nagyítás mértéke viszont nem háromszoros, hanem kétszeres: én a gyakorlatban ezt hasznosabbnak találom videózáshoz, de erről a különbségről önmagában cikkeken át lehetne vitatkozni. Az f/1,8-as apertúra papíron rosszabb, mint az iPhone-é, viszont a HDR10+ támogatás, a 4K-s 60 fps képesség, illetve a potens lassítási képességek itt is adottak, Full HD-ben folyamatos 240 fps-t lehet rögzíteni, hanggal, ebből adódóan már bele lehet gondolni, mennyire komoly képfeldolgozó hardver dolgozik a háttérben.
A Fold 3 mellett gyakorlati szinten rengeteg praktikus előny szól a kialakításból adódóan: ha fix kameraállásból szeretnénk videózni, elég félig kinyitni a telefont és mindenféle állvány nélkül azonnal lehet jeleneteket felvenni, és a szelfivideósok is örülhetnek, mivel a telefont teljesen kihajtva és hátrafordítva akár a minőségi főkamerával is készülhetnek a videók. Mi ezeket most nem használtuk ki, mert a kreatív munka helyett a nettó képminőség összehasonlítása volt a cél, fej-fej mellett.
A Realme GT Neo 2 ára körülbelül 160 ezer forint, ami elsőre soknak is hangzik, de a két csúcsragadózóval szemben szinte filléres tétel, ráadásul 12 GB RAM-ot és 256 GB tárhelyet ad modern, combos hardverrel és papíron minden földi jóval. Érdekességként a GT Neo2 szállítja a legnagyobb fotós pixelszámot, sőt, ami azt illeti, 64 megapixeles felbontása nagyobb, mint a másik telefonok bármelyikének három hátlapi kamerája együttvéve, de ebből nem szabad olyan következtetéseket levonni, hogy emiatt ez lesz a legjobb, mivel a szenzor fizikai mérete ugyanúgy pici, és attól, hogy ezen a pici szenzoron sok képpontot sűrít össze, még egyáltalán nem lesz jobb. Marketingfegyver, semmi több. Egyébként maga a mobil is négyszeres képpontegyesítéssel határozza meg az alapértelmezést, tehát ugyanúgy 12 megapixel jellemzi a végeredményeket, mint a Samsung vagy az iPhone esetén.
Minket viszont most nem a fotók, hanem a videók érdekeltek. A Realme lemaradását jelzi, hogy nincs optikai képstabilizálás, nincs hardveres nagyítás a telefotós lencse hiánya miatt, és a képfeldolgozó sem tud szárnyalni, menet közben még Full HD-ben sem lehet a normál és a nagylátó közt váltani, 4K-ban pedig egyáltalán nem is lehet dolgozni a 8 megapixeles ultraszéles kamerával.
A felvételeket Elvis Kristóf kollégával és Elek Lacival, operatőrünkkel és vágónkkal készítettük el. Meghallgattuk Ágó Bélát, ahogy a kompresszoros Mazda MX-5 mellett szónokol a technikai részletekről, levideóztunk egy erősen átépített 2107-es Ladát, ahogy a hátsó egyenest fűzi végig, a lassított felvételeken pedig egy nagyon ütőképes, mégis teljesen gyári Renault Clio RS kipörgő első kerekeit örökítettük meg.
A videóban elég jól látszik minden eltérés, így mindenképpen érdemes megnézni, rövid összefoglalóként azonban azt tudjuk mondani, hogy nagyjából a papírforma jött be. A nagy kamerák ellen ezek a telefonok még mindig nem nyújtanak eleget ilyen környezetben, viszont egyre közelebb vannak ahhoz, hogy érdemi alternatívaként gondoljunk rájuk. A Realme képe a leggyengébb, de a nézhetőség szintjét simán megüti, fájdalmas hibákat nem vét, tisztességes színvilággal és folyamatossággal dolgozik, egyedül a lassított felvétel nem az ő világa, ott darabossá válik a kép, a hang pedig teljesen megszűnik. A Galaxy Z Fold 3 egy nagyon korrekt minőségű, jó automatikával bíró kamerarendszert nyújt, ami a mobil kialakítása miatt nagyon széleskörűen használható, ebből adódóan tesztünk egy nagy nyertese.
Az iPhone 13 Pro Max esetén az automatikus beállítások mellett a színhűség gyengébb, ugyanakkor az általános részletesség jóval erősebb a Samsunghoz képest, és ha valaki kihasználja a ProRes képességeket is, akkor jól fényelhető, nagyon részletes videófájlokat kap, amivel komolyabb szinten is lehet dolgozni. Persze egy közepes használtautó áráért már elég jó kamerákkal is fel lehet szerelkezni, amiből nyilván többet fogunk kihozni. A mobil viszont mindig ott van a zsebben.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!