Amikor egy kamera mindent tud, és még olcsó is, ott valami nem stimmel

Teszt: Lanmodo Vast M1 éjjellátó és dashcam

2022.03.07. 14:53

Előre-hátra rögzít, tolatókameraként és éjjellátóként használhatjuk, van hozzá egy nagyon jó minőségű, 8 hüvelykes IPS kijelző, készenlétben van akkor is, amikor mi az autótól távol vagyunk, és a jelenlegi árfolyamok melletti 70 ezer forintot érő 200 dollárjáért még egy 128 GB-os microSD és egy USB-s kártyaolvasó is belefért a csomagba. A hiba nem is az elméletben, hanem a megvalósításban van.

Nem ez az első Lanmodo eszköz, ami nálunk járt: az első generációs, még rögzítési funkciók nélküli éjjellátót Papp Tibi tesztelte korábban, a második szériás, dashcam-funkcióval ellátott, de hátsó kamera nélküli Vast Pro pedig Nyegleo autójában próbált bizonyítani. Ezek a korábbi kamerák funkcionalitásban jóval szerényebbek voltak mai tesztünk alanyánál, viszont a valódi éjjellátó rendszerek minőségét sokkal inkább tudták hozni.

Kapcsolódó
Ez már fel is veszi, amit lát

Ez már fel is veszi, amit lát

Egyszerre fedélzeti kamera és éjjellátó. Karcsúbb és okosabb is lett az új modell.

Kapcsolódó
Mennyit ér egy éjjellátó az autódban?

Mennyit ér egy éjjellátó az autódban?

Kipróbáltunk egy fura készüléket, amely megmutatja azt, amit az autó lámpájával sem látsz a sötétben.

A Vast M1 esetén az érdemi éjjellátást egyszerűen odadobták azért, hogy jobb menetrögzítő váljon belőle, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a 45 fok körüli, elég szűk látószöget felvitték 75-re, így a városi szituációkat sokkal élethűbben, nagyobb átfogással látjuk, viszont országúton vagy autópályán egyáltalán nem lát távolabb nálunk, az optika fényerejét pedig mesterségesen növeli a megjelenített képen.

A Lanmodo Vast M1 esetén a Night Vision finoman szólva is füllentés, menetrögzítőként viszont több esélye van elődeinél

Viszonylag kicsi a doboz, mégis úgy ugranak elő belőle a tartozékok, mint nyulak a kalapból. Kapunk egy nagy kijelzőt, két kamerát, mindenféle tappancsos és ragasztós talpat, szivargyújtós és OBD-II-es tápkábelt, végtelen mennyiségű vezetéket, csavarokat, szerszámokat, de még egy külön becsomagolt 128 GB-os microSD-t és egy USB-s kártyaolvasót is.

A komponensek felszerelésére sokféle opció van, a jelkábelek hossza még kisbuszos környezetben is elegendő lesz, arra viszont mérget vehetünk, hogy a leggondosabb beépítés után sem lesz épp diszkrét kiegészítője az autónak a Vast M1. Egyrészt, a kijelzőből három darab, körülbelül húszcentis vezetéken lóg ki minden csatlakozó, így akár a műszerfalra, akár a szélvédőre, tükör helyére rakjuk fel a méretes holttérgenerátort, a kábeleket aligha tudjuk majd kulturáltan elvezetni, a vaskos csatlakozókat biztos nem lehet a tetőkárpit alá vagy a műszerfal mögé betömködni.

A hátsó modul esetén is hasonló a helyzet, a hosszú jelkábel nincs egyben a kamerával, tehát ott még egy csatlakozót el kell tüntetnünk, illetve – bár ez nyilván nem a konkrét termék hibája – alapvetően szívás az autó hátuljától egészen előre, a kijelzőig elvinni a kábelt, külön finom, ha a csomagtartó együtt nyílik a szélvédővel, ilyenkor az egyetlen, valóban igényes megoldás, ha bele tudjuk vezetni az autó saját, csomagtérajtós kábelcsatornájába a kamera vezetékét. Sokórás munkára készüljön és stratégiai nyugalommal szerelkezzen fel, aki otthon nekivág.

Az előző Lanmodo kamerák esetén is volt problémánk a ragasztók minőségével, és bár a kijelző, illetve az első kamera felfogatása itt stabilnak bizonyult, hátul a leggondosabb zsírtalanítás ellenére is állandóan lepotyogott az öntapadó felület, ha végleges felszerelésben gondolkodunk, akkor csavarozni is lehet a hátsó kamerát, minden ehhez szükséges tartozék a dobozban figyel. A hosszabbítón egyébként lóg egy szál pozitív vezeték is, amit a tolatólámpára köthetünk, hogy a hátramenetbe kapcsolás utáni másodpercben már megjelenjen a kijelzőn a hátsó kamera képe.

Az IPS kijelző minősége tényleg nagyon jó

8 hüvelykes megjelenítőről beszélünk, színek szempontjából pazar, a betekintési szögek hibátlanok, fényerőből pedig jut bőven, ez a Vast M1 egyik legnagyobb erőssége, viszont a konstrukciós bakik ezt az egységet sem kerülték el. Praktikusan a műszerfalra rakhatjuk egy széles talp segítségével a kijelzőt, ilyenkor viszont egy személyautóban szinte biztosan előrébb lesz a kijelző, mint a tükör mögötti első kamera, tehát amikor élőben nézzük a képet, akkor az esti felvételeknél meg is zavarjuk a felvett videót, ami pedig szintén sokkoló, hogy az összes kezelőszervet olyan helyre rakták, mintha direkt ki akartak volna ba..brálni a kedves felhasználóval.

Fent van a hat darab kezelőgomb, amiknek a piktogramjait ilyenkor nem is látod, nyomkodás közben összetapicskolod a szélvédődet belülről, Wi-Fi híján pedig a felvételek archiválásához mindig ki kell majd vedd a memóriakártyát, de az meg alul van, szóval forgathatod, feszegetheted az egész egységet, és nőgyógyászokat megszégyenítő finom mozdulatokkal kell kibányászd és visszaimádkozd a kártyát.

Ha fejjel lefelé, a belső visszapillantó tükör mellé akarod felrakni a kijelzőt, akkor ugyanez a helyzet pepitában, miközben az egység két oldalán semmilyen kezelőszerv nincs. Ilyenkor nem csak azt érzem, hogy a tesztelők hiányoztak a képletből, de látom lelki szemeim előtt, ahogy a fejlesztők háttal ültek a mozinak, és még rossz filmre is ültek be. Valójában egyébként azt tudom elképzelni, hogy ezt a kijelzőt eredetileg nem autós környezetbe szánták, a Lanmodo pedig változtatások nélkül vette át a fejlesztést, így viszont azt nem értem, hogy kalapozott össze ez a projekt 90 millió forintnyi dollárt az IndieGogón, és mi történt ezzel a pénzzel.

Nem csak hardveres, szoftveres téren is megvannak a gyengeségek

Oké, mondjuk azt, hogy óvatosan nyomkodjuk a felső gombokat, megtanuljuk, melyik mire való, a kártyát pedig csak akkor vesszük ki, ha tényleg valami baleseti szituációról kell lementenünk valamit – ez pedig remélhetőleg nem lesz mindennapos. Vannak azonban problémák a szoftveres megvalósítással is. Egyrészt, a nagyon széles kijelzőn egy erős alsó-felső vágással látjuk az egyik kép középső sávját, arra pedig opciónk sincs, hogy a két 16:9-es képet egymás mellé téve egyszerre lássuk, mi történik az autó előtt és mögött.

Ugyanez a helyzet az elkészült fájlokkal is: két külön mappába, két teljesen külön videót ment el, a fájlnevekből kell összeraknunk, melyik hova tartozik, és utána a saját vágóprogramunkkal kényszerülünk összerakni a felvételt, ha egy hatásos, értelmezhető videót szeretnénk arról, mi történt pontosan. A hangot az elöl lévő kamera mikrofonja veszi fel elég gyenge minőségben, ez a hangsáv viszont rákerül a hátsó kamera képére is, így legalább tényleg könnyű szinkronizálni az egyébként is egyforma hosszúságú felvételeket.

Ami a menürendszert illeti, egy szokásos dashcam-szinten elvárható minimálprogramot kapunk, ez azt jelenti, hogy beállíthatjuk a dátumot és az időt, ami a felvételre kerül, meghatározhatjuk, hány perces darabokat rögzítsen a folyamatosan újraírt memóriakártyára, variálhatunk a fényerővel, beállíthatjuk, mi legyen a vészes szituációnak minősített érzékenység (ha rezgést érzékel, rögzített helyre rakja az ahhoz tartozó videót), illetve van egy szintén szögegyszerű visszanéző felület, ahol elöl-hátul külön nézhetjük meg a felvett videókat. Videót felvenni csak az autóhoz kötött áramforrással tud a Vast M1, de az időt nem felejti el akkor sem, ha hosszabb ideig marad tápegység nélkül.

A szivargyújtós energiaellátás értelemszerű, amikor az autó ad neki áramot, akkor bekapcsol és rögzít, a legtöbb autónál ez a gyújtással van párhuzamban, az OBD-II esetén viszont egy kapcsoló segítségével választhatunk, hogy ténylegesen csak gyújtásra legyen készenlétben, vagy folyamatosan figyelje a saját giroszkópját, és ha valami történik az autóval, akkor kezdjen el rögzíteni egy szakaszt. A diagnosztikai csatlakozón keresztül természetesen folyamatosan figyeli, hogy elkezd-e esni az akkumulátor feszültsége, és ha igen, akkor leállítja ezt a készenlétet, hogy még be tudjuk indítani az autót, mikor legközelebb beleülünk, de egy plázaparkolást vagy egy utcai éjszakát minden körülmények között ki kellene bírnia, ha jó állapotban van az autónk 12 V-os aksija.

Nem túl jó a felvett videók minősége. Tesztfelvételeink szinte mindent megmutatnak arról, mi a problémánk a felvett tartalommal, kicsit több nyers felvételt alaposan átnézve azonban kijelenthetjük, a rendszámok és a feliratok sokszor akár 10-15 méteres távolságból sem olvashatók le még az első kamerával sem, ami egy ilyen kamera esetén kardinális probléma. Nappal az első kamera színvilága rendben van, a hátsóé kicsit fakó, este viszont a hátsó nyomokban sem tartalmaz szaturációt, minden egyes beeső fényfoszlányt arra használ, hogy valami értelmes körvonalat adjon a tárgyaknak, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Az első kamera a beharangozott éjjellátás miatt inkább túlszaturált, túlexponált, a mesterséges fényforrások gigantikus becsillanásokat (szakszerűen inkább lens flare) generálnak, képzajból pedig sokkal több jut az elfogadhatónál.

Hirtelenjében nagyon jól hangzik, hogy egy 390 dolláros teljes árú (ami valójában persze soha nem volt annyi) kamerát 199 dollárért meg lehet venni, és mindez egy csapással megadja az első-hátsó dashcam, a tolatókamera és az éjjellátó által elérhető funkcionalitást, de a valóság teljesen más, a nettó képminőséget nézve a legutóbbi dashcam-tesztünk alsópolcos, jelentősen olcsóbb tagjai is tudtak hasonlót vagy jobbat produkálni, a praktikus bakik tömkelege pedig a mindennapi használatot is keserűvé teszi. Nagy kár érte, mert a papíron nyújtott szolgáltatáscsomag alapján nagyon vonzó a Vast M1, ráadásul én személy szerint is nagy híve vagyok a menetrögzítő kameráknak, ezt viszont a teszt végeztével azonnal kivettem az autómból.

Kapcsolódó
Milyen kamerát vegyek az autómba?

Milyen kamerát vegyek az autómba?

Büntetőfékezés, koccanás, baleset vagy akár parkolás közben bekövetkezett káreseménynél az autós fedélzeti kamera képe eldönthet mindent. Ma már megfizethetők, segítünk a választásban.

Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!

Az oldalról ajánljuk

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

1 órája
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott