Ez a gyerekülés segít megelőzni a tragédiát

Teszt: BeSafe iZi Turn M i-Size

2022.08.02. 06:00

Az egész országot megrázta júniusban a hír, hogy egy négyéves kislány meghalt, miután több órára az óvodai buszon felejtették. Sajnos az eset nem egyedi, az Egyesült Államokban 1990 óta közel ezer gyermek vesztette életét azért, mert véletlenül hosszabb időre az autóban hagyták egy forró nyári napon.

A témával korábban alaposabban is foglalkoztunk a Totalcaron, Amerikában konkrét eseteket bemutató tanulmány próbálta feltárni, hogy kikkel és hogyan fordulhat elő ilyen tragikus baleset. Az eredmény szerint úgy fest, sajnos bárkivel, hiszen orvos, ápolónő, építőmunkás vagy éppen egyetemi tanár is volt azok közt a szülők közt, akiknek az életét örökre megváltoztatta a mulasztásuk. Korábbi cikkünkben gyakorló mentőápoló ismertette, milyen folyamatok mennek végbe a szervezetben, ha túl nagy hőterhelést kapunk.

Kánikulában hiába az árnyék, sőt, még a résnyire lehúzott ablakok sem jelentenek megoldást, egy parkoló autóban villámgyorsan szökik fel a hőmérséklet elviselhetetlen szintre, nagyon fontos, hogy még egy gyorsnak tervezett boltlátogatás erejéig se hagyjunk kisgyermeket, háziállatot, de úgy általában senkit a kocsiban. Erősen javasolt kiszállás után körbenézni a járműben, de ma már technikai megoldások is rendelkezésre állnak kiküszöbölni a feledékenységből, figyelmetlenségből eredő tragédiát. Olaszországban 2019 ősze óta kötelező is valamiféle jelzőberendezés használata – erre alkalmas maga a gyerekülés, vagy akár abba integrálható okospárna is.

Forrás: Mayte Torres/Getty Images
Forrás: Mayte Torres/Getty Images

Most a BeSafe Turn M iZi i-Size nevű gyerekülést próbáltuk ki, amely beépített Bluetooth-modullal rendelkezik.

Menetirány szerint 88-105 centis, annak háttal 61-105 centis testmagasságig, vagy legfeljebb 18 kilogrammig használható. Életkort tekintve ez nagyjából a hat hónapostól négyévesig terjedő időszakot fedi le, és akár végig utazhat benne a gyerek háttal a menetiránynak.

Anyagok és minőségérzet

A BeSafe egy norvég márka, és bár rögtönzött, közel sem reprezentatív felmérésem szerint nincs annyira a köztudatban a neve, mint mondjuk a Britax-Römernek, vagy éppen a Cybexnek, de a nagyobb szaküzletekben megtalálhatóak a termékeik a babahordozóktól a gyereküléseken át az olyan kiegészítőkig, mint a kismamáknak szánt biztonságiöv-terelő. Egyébként komoly energiát fektetnek a kutatás-fejlesztésbe, és mintegy harminc éve ők készítettek először a menetiránynak háttal beköthető gyerekülést. Ez egyébként ma is ajánlásnak számít, persze az arra alkalmas eszközöknél.

Kicsomagolva máris feltűnik, hogy a saját, ugyan nem gagyinak számító, de ennél mindenképpen alacsonyabb kategóriás ülésünkhöz képest mennyivel masszívabb, súlyosabb a BeSafe. Az anyagai is rendben vannak, persze leginkább tartósteszten jönne elő, hogy meddig bírják, de tapintásra is jónak tűnnek, az összeszerelés minősége is megfelelő, nem érezni, hogy bárhol lógna, lötyögne.

Egy isofixes ülésről van szó, a témában kevésbé járatosak kedvéért ez egyfajta gyorscsatlakozót jelent. 2011 óta kötelező, de sok korábbi autóban is megtalálhatóak ezek a rögzítési pontok, amelyekbe csak be kell kattintani az ülés csatlakozóit, nem kell az autó saját biztonsági övével bűvészkedni. Ennek az értelme annyi, hogy kevesebb a hibalehetőség, nehezebb elrontani a rögzítést. Van továbbá egy kihajtható támasztóláb is.

Az ülést áttapogatva megfelelő szivacsozottságot érezhetünk, ez fontos, mert nem mindegy, mennyire kényelmesen utazik a gyermek, és egy esetleges balesetben is sérülésveszélyes lehet, ha közvetlenül kemény felülettel érintkezik. Ennek az ülésnek sajátossága, hogy a fejtámla oldalsó részeinek műanyagja a textil alatt kézzel benyomható, ha ennek ütődik neki a fej, valamelyest tompítja az erőhatást, elnyeli az energiát. Jár továbbá az üléshez egy úgynevezett SIP+ eszköz. Egy műanyag bumszli, amit bármelyik oldalára illeszthetünk. Az oldalvédelmet fokozza, elnyelve az energiát, de arra ügyelni kell, hogy csak akkor használjuk, ha megfelelően elfér. Ha ugyanis egy szűk autóban alkalmazzuk, akkor az ajtópanel nyomhatja, ezáltal pedig a gyerekülést is elmozdítja, feszíti.

Beszerelés, kezelhetőség

Gyerekülés kiválasztásánál nagyon lényeges, hogy lehetőség szerint próbáljuk bele abba az autóba, amiben használni fogjuk. Egy háttal beszerelhető ülés simán bizonyulhat túl nagynak egy kisebb autóhoz, kell a megfelelő lábtér. Én egy kompakt kombiba, nevezetesen Volvo V50-be raktam be az ülést, ebben jól elfért, előtte, az első ülésen is maradt hely felnőtt ember számára.

Az isofix bekattintása nem nagy kihívás, bár nekem a Volvóban gyárilag nem voltak isofix-csatolók, csak előkészítés, de ezt utólag pótoltam. Ha becsattan a helyére az isofix, akkor zöld jelzés látszik. A támasztólábat kihajtva, és a védőműanyagot eltávolítva sípoló hang jelez, ez akkor hallgat el, ha a láb megfelelően támaszkodik a padlón. Itt szintén akkor dolgoztunk jól, ha a zöld műanyagot látjuk. A lábhoz egy vízmérték is tartozik, ez azért lehet fontos, mert így az autó saját ülésének dőlésszögétől függetlenül a gyerekülés mindig ugyanúgy áll. Top tether rögzítőheveder ugyanakkor nincs – ez az újabb autóknál a csomagtérben kialakított ponthoz kapcsolva tudná fokozni a stabilitást, de ez az ülés enélkül is elég stabil.

Egy 360 fokban elfordítható ülésről van szó, tehát ha menetiránynak háttal, vagy azzal szemben használnánk, nem is kell kivenni, egyszerűen átfordítható, amikor pedig beültetjük a csemetét, kilencven fokban kifordítva pont az ajtó felé néz az ülés. Ez szűkebb autók esetén különösen hasznos lehet, de egyébként is jól jön, ha nem kell mélyen behajolni a kocsiba. Egyébként a 360-as ülések közt is vannak érdemi különbségek.

A mi saját, viszonylag olcsóx ülésünknek a talprészén van egy piros gomb, amit be kell nyomni, ezután lehet elfordítani, vagyis a művelet kétkezes. Az iZi Turn M esetében ellenben magán az ülésen, annak mindkét oldalán ott a kar, amit benyomva egykezesen megoldható ez, bármelyik oldalra raktuk az ülést a kocsiban. Vagyis egyik karunkon a babával is meg tudjuk oldani.

A másik okos megoldás, hogy az öveket mágnessel lehet rögzíteni az ülés két oldalán a beülés idejére – jó, hogy nem a gyerek alól kell kibányászni, amikor már benne ül. Maga a csat elég szorosnak tűnik ahhoz, hogy ne tudja kikapcsolni a kicsi magától. A fejtámla és a vállöv magassága együtt állítható, és az ülés dőlésszögét is egy pöcök segítségével módosíthatjuk, akár menet közben is. Az életkorhoz igazodva szűkítőket használhatunk, ezek behelyezése sem nehézkes.

Hogy érzi magát a gyermek?

Nálunk ezen a szubjektív teszten jól szerepelt az ülés. 14 hónapos kislányom testét mindenhol megfelelően alátámasztotta, az öv sem vágott be sehol, jól futott, itt viszont érdemes megemlíteni, hogy soha ne feledjük elég szorosra húzni. Az utazások alkalmával nem fészkelődött, olykor kellemeset aludt, és a másik, olcsóbb üléshez képest kicsivel kevésbé izzadt meg a nagy melegben is.

Alkalmazás és figyelmeztető jelzés

A BeSafe ülése viszonylag egyszerű megoldást használ a bevezetőben már felvázolt helyzetek kezelésére, a feledékeny, figyelmetlen felnőttek riasztására. Nem súlyszenzorral vagy hasonlókkal dolgozik, hanem az övcsatba építettek be egy Bluetooth-modult. Ez a csat a svéd Holmbergs Safety Systems fejlesztése. Szükségünk van hozzá a BeSafe Digital Safety nevű alkalmazásra, amely Android és iOS rendszerre is elérhető. Már a magyar fordítása is elkészült, e sorok írásakor csak idő kérdése, hogy valóban be is kerüljön a szoftverbe.

Telepítés után, az első indításkor fontos, hogy minden szükséges engedélyt megadjunk az appnak, így a hozzáférést a Bluetooth-hoz, az SMS-küldéshez, vagy éppen a helymeghatározáshoz – ezek elengedhetetlenek lesznek a megfelelő működéshez. Be kell pipálni továbbá a kritikus értesítések küldését is. Az eszköz gyorsan párosítható az okostelefonhoz, akár többet is csatolhatunk egyszerre, ezeket elnevezhetjük.

Ha elkészültünk a párosítással, rögtön látni fogjuk az alkalmazásban az ülés állapotát. Mivel két darab AAA-s elem táplálja a Bluetooth-modult, ezek töltöttségéről is értesít – maga az eszköz elég energiatakarékos, de a merülésről több fokozatban is kapunk jelzést. Megjelenik továbbá az is, hogy be van-e kapcsolva az övcsat vagy sem. Mind a be-, mind a kikapcsolásról azonnali értesítést kapunk, tehát azt is tudtunkra hozza, ha esetleg a csemete kikötötte magát útközben.

szentkuti_akos
Szentkuti Ákos követés

Több hónap üzemidő két darab ceruzaelemmel?

Mi a viszonylag rövid tesztciklus alatt nem tudtuk megmérni az ülés valódi üzemidejét, viszont technológiailag nagyon simán megoldható, hogy egy ilyen egységnek több hónapig elég legyen a két darab AA-s elem. Kommunikációs felületnek kizárólag a Bluetooth LE-t, azaz Low Engery profilt használja, ha az a jel elveszik, onnantól a zsebünkben lévő telefonon lévő app regisztrálja, hogy eltávolodtunk, és ez csinál minden további kommunikációt, az ülés így csak közvetve, a telefonon keresztül küldi az értesítéseket meg az SMS-eket.

A Bluetooth LE egyik fő előnye, hogy akár 100 méteres hatótávot is le tud fedni, tehát kicsi az esélye a nem várt riasztásoknak, még nagyobb előnye pedig, hogy nagyon kevés energiát kér a drasztikusan lerövidített Burst jelek és a küldési ciklusok között lévő nyugalmi fázisok beiktatása miatt.

A legfontosabb viszont, hogy miként jelez, ha valahogyan az autóban felejtenénk a picit. Amikor becsatolt öv mellett eltávolodunk a kocsitól, és kiérünk a Bluetooth hatótávolságán kívülre, megkapjuk az első jelzést, hogy egyedül hagytuk gyermekünket, és figyelmeztet arra az app, hogy ha nem reagálunk, két perc múlva újra szólni fog. Ez meg is történik, de akkor már kritikus értesítés formájában. Ilyenkor beígéri a következő lépést: az SMS-küldést a beállított számokra.

És itt jön el az az egyetlen pont, amibe komolyabban bele kell kötnöm az üléssel kapcsolatban. Az alkalmazás-értesítések tökéletesen és időben megérkeznek, ha pedig épp a BT-hatótávolság határán vagyunk, még gyakoribbá is válnak. Viszont az SMS nálam elég rapszodikusan jött meg. A feleségem mobilszáma mellett a sajátomat is megadtam vészhelyzeti kontaktnak, neki az esetek mondjuk felében jött csak SMS, nekem pedig egyáltalán nem. Közben igyekeztem egyáltalán nem nyúlni a telefonomhoz, hogy ne az zavarja meg, hogy nyomkodom. Amúgy amikor megjön, van benne GPS-koordináta, és térképen is mutatja, hol parkolunk.

Az esetenkénti mulasztás okára egyelőre nem jöttem rá, de a BeSafe hazai forgalmazója már felvette a kapcsolatot a norvégiai központtal, a szakemberek elkérték a szolgáltatóink adatait, valamint egyéb információkat, és nyomozzák a hiba lehetséges okát, korábban hasonlót nem tapasztaltak. Ezzel együtt az SMS-küldésre nem bíznám rá a gyermekem életét, de az app értesítései tényleg meggyőzően működnek, és az öv ki- és becsatolását is késedelem nélkül jelzi a rendszer. Ha lesz fejlemény, frissíteni fogjuk a cikket.

Összegzés

A tesztelt BeSafe iZi Turn M i-Size gyerekülés összességében minőségi terméknek érződik, mind anyaghasználatában, mind kezelhetőségében, mind pedig ötletek terén. Amikor nálam volt, még nem volt ismert a magyarországi ára. Most viszont már több üzlet kínálatában is látható 240 ezer forintért. Ez nem kevés, bár a Bluetooth nélküli változathoz képest csak 20 ezer forintos felár. Azzal együtt ez azért egy felső kategóriás ülés, amit nem mindenki engedhet meg magának.

Hogy megéri-e a pénzét, szubjektív, mert nyilván olcsóbban is lehet venni jól használható, minőségi gyerekülést, de ha csak egyetlen alkalommal ment életet a vészjelzése, máris minden forintot megért.

A gyerekülések helyes használatáról ebben a cikkben írtunk bővebben:

Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!