Havidíj az autóban? Pár dologért azért hajlandóak lennénk fizetni

2023.05.11. 10:37

Az előfizetéses extráktól egyelőre ódzkodnak az autósok egy amerikai felmérés szerint. Azért van, amire hajlandóak költeni, például a lopásellenes vagy a parkolást segítő megoldásra. 

Az autógyártóknak gondot okozhat, hogy elfogadtassák vásárlóikkal a termékeikhez előfizetéses rendszerben kínált plusz szolgáltatásokat – derül ki a Cox Automotive amerikai autóipari kutató- és marketingcég felméréséből.

DSC06282

Ilyen plusz szolgáltatás lehet az ellopott autó nyomon követése, az internet-hozzáférés biztosítása az autóban vagy a sofőrök fáradtságának nyomon követése. A betűszavak világába a Features on Demand rövidítése nyomán FoD-ként került be ez a lehetőség. A szakértők úgy látják, hogy olyan újdonságról van szó, ami jelentős bevételt hozhat az autógyártóknak.

A Cox Automotive kutatócsoportja kétezer, piacon lévő autó vásárlóját kérdezte meg néhány hónappal ezelőtt az FoD-ről.

Vizsgálatunk tanulsága a számok alapján az, hogy az autósok nem sokat tudnak az előfizetéses lehetőségekről, és meg kell győzni őket arról, hogy nem csupán lehúzni akarják ezzel őket az autógyártók

– mondta Vanessa Ton, a cég fogyasztói kutatásokkal foglalkozó vezetője. Az autóvásárlók egyelőre nem nagyon látják, mi hasznuk lehet nekik az ilyen szolgáltatásokból.

Kevesen tudnak az FoD-ről

A felmérésben megkérdezetteknek csak ötöde, egész pontosan 21 százaléka volt tisztában azzal, mit kell érteni az autójához kapcsolt előfizetéses szolgáltatások alatt. Kétszer ekkora, 41 százalék volt azok aránya, akiket érdekel a dolog. A legtöbben azt látják az FoD legnagyobb előnyének, hogy a vásárló kipróbálhat az autójához kapcsolódó bizonyos plusz képességeket, amelyek mellett nem kell örökre elköteleznie magát vagy árukapcsolásként nem kell megvásárolnia azokat az autójával együtt. Emellett úgy tekintenek a FoD-re, mint ami lehetővé teszi, hogy frissítsék autójuk képességeit és kipróbáljanak újdonságokat.

A legnagyobb előnynek azonban azt tartanák, ha ennek köszönhetően alacsonyabb lenne az autók szalonára.A válaszadók 58 százaléka máris úgy gondolja, hogy túl magas az előfizetéses szolgáltatások díja, emellett adatvédelmi és személyiségi jogi aggályaik is vannak.

Azzal a megállapítással, hogy az FoD szolgáltatások lehetővé teszik az autógyártóknak profitjuk növelését, a megkérdezettek háromnegyede ért egyet. Továbbá 69 százalékuk azt mondta, hogy ha egy szolgáltatás az autója gyártójától függetlenül is elérhető lenne, akkor más cégnél fizetne elő rá.

Az ingyenes próbát örömmel vennék

A kutatás azt is megmutatta, hogy népszerű lenne, ha az autógyártók ingyenes próbaidőt biztosítanának szolgáltatásaik igénybevételére. Ezt a megkérdezettek 65 százaléka támogatná.

A felmérés résztvevőinek fele úgy véli, hosszabb ideig tartaná meg autóját, ha az előfizetéses rendszernek köszönhetően bizonyos képességeinek mindig a legfrissebb változatához férhetne hozzá. A Tesla-, Jeep, Dodge- és Ford-tulajdonosok nyitottabbak a FoD-re.

Kiderül, miért fizetnének

A felmérés szerint a legnagyobb érdeklődés egy olyan előfizetéses szolgáltatásra lenne, amely lehetővé tenné az ellopott autók nyomon követését és visszaszerzését. A parkolást segítő rendszerekért is hajlandóak lennének így fizetni az emberek, akárcsak az okostelefonról működő, digitális slusszkulcsért, valamint a fedélzeti wifiért, a virtuális sofőrasszisztensért, illetve az autóvezető vezetési képességeit – elsősorban fáradtságát – monitorozó rendszerért.

„Ahogy az autózásban mindennek, az FoD-nak is az árát, illetve az ár/érték arányát nézik elsősorban a vásárlók" – mondja Ton. Az autógyártóknak pedig el kellene fordulniuk az új lehetőségek nagyszerűségének fényezésétől afelé, hogy megbarátkoztatják az autósokat az előfizetéses szolgáltatásokkal. Első lépésnek az ingyenes próba lehetővé tétele látszik a legjobb módszernek erre.

Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!