Párásodás: Lidl páramentesítő a borotvahab ellen
Egy modern autó szellőzőberendezése simán el tudja tüntetni a párát a szélvédőről. Ha már elég meleget tud fújni, megy a klíma, és nem öt átázott ruhájú ember ült be. De ha még nem fűt a kocsi, öreg már a pollenszűrő, jól jöhet valami ügyes trükk – kipróbáltuk, elég-e csak megtisztítani az üveget, esetleg borotvahabbal kell bekenni, vagy a Lidl páramentesítője a tuti.
Lejátszott meccsnek gondoltam az egészet. Az a helyzet, hogy Kakuszi Zolival előre megállapodtunk benne, hogy olyan, hogy páramentesítő, tehát olyan szer, ami megakadályozza, hogy a pára lecsapódjon a hideg üvegen, nincs. De legalábbis nehéz elképzelni, hogy a fizikát megerőszakolja egy üvegre felkent trutymó. Hiszen a pára, ha ott van a levegőben, és találkozik egy hideg felülettel, akkor az le fog csapódni, mindegy neki, hogy az a felület üveg vagy esetleg fényezett fémlemez. De ettől még tehet „csodát”. Csak annyi a feladata, hogy a páracseppeket ne hagyja békésen üldögélni, tapossa őket laposra.
Hiszen amikor bepárásodik az üveg, azért nem lehet rendesen átlátni rajta, mert a picike vízcseppek göcsörtössé teszik a felületet. Olyasmi lesz, mint a katedrál üveg, csak sokkal kisebb göcsörtökkel. Viszont ha a szer valahogy „ráveszi” a páracseppeket, hogy terüljenek ki az üveg felületén, akkor egy darabig láthatatlan lesz a vékony vízréteg, de utána is sokkal jobban át lehet rajta látni, mint a sok apró páracseppen. Ez meg nem tűnik lehetetlen feladatnak, ráadásul már nagyon régóta lehet kapni páramentesítő szereket, ha semmit nem érnének, már rég eltűntek volna a piacról. Most épp a Parkside pumpás flakonjába botlottam bele felvágott vásárlás közben.
Természetesen ki kellett próbálnunk azt a szert is, amiről már annyi helyen elmondták, megírták, hogy csodaszerként páramentesít: szereztem borotvahabot. De azt is meg kellett nézni, hogy ha csak egyszerűen, de nagyon alaposan megtisztítja az ember a szélvédőt, az segít-e. Mert ugye, ha az üvegen kosz meg por van, az biztosan segít a kicsapódó párának cseppekké összeállni, és az is lehet, hogy igazából a felkent borotvahab, meg a vegyszerek is annak köszönhetik a hatásukat –már ha van-, hogy kenegetés közben szépen megtisztítjuk az üveget.
Ha van az embernek gőztisztítója, egész gyorsan be tudja műlihegni az autót, sőt, célzottan lehet a szélvédőt párásítani. Csak négy részre kellett osztani az üvegfelületet: az egyik maradt, ahogy volt (mondjuk nagyon nem volt koszos, rosszul viselem a maszatos szélvédőt, de egy-két hónapnyi lecsapódás lehetett rajta), a fennmaradó részt alaposan megtisztítottam, majd egy-egy negyedet bekentem a borotvahabbal és a páramentesítővel. Itt kell gyorsan közbeszúrnom, hogy a borotvahabból túl nagyvonalúan kentem az üvegre, emiatt aztán egy szenvedés volt letörölni, aki ki akarja próbálni a saját autóján, kis mennyiséggel kezdjen. A páramentesítőt ugyanakkor csak felkeni az ember, megszárad és kész – semmi nyűg, nulla macera.
Az eredmény mindkettőnket meglepett: a teljesen érintetlen és a megtisztított felület közt szinte semmi különbség nem volt. Mondjuk az igaz, hogy nem volt nagyon koszos az üveg, és a párásító meg sokkal agresszívebben lihegi be az ablakot, mint egy ember. Tehát a kis különbség azért a mindennapokban számíthat, de egyébként is érdemes alaposan megtisztítani a szélvédőt. Viszont a borotvahabbal és a páramentesító szerrel kezelt részeken nagyon látványos volt a különbség a többihez képest. Ráadásul a borotvahabos részen sokkal tisztábban lehetett átlátni, mint a páramentesítővel bekent negyeden. A filléres házi praktika leveri a speciális szert?
Ezen a ponton lehetett jól látni, amit Kakuszi már a legelején elmondott: a pára lecsapódik ott is, ahol be van kenve az üveg, csak átlátszó marad. A kis cseppek helyett egy összefüggő vízfilm lesz az ablakon, ami sokkal jobban átlátható. De azért persze egy kicsit torzít, hullámos a kép. Ha viszont ezt a kis vizet letörli az ember, hozza magával a szereket is, jól látszott, ahol a papírtörlővel megdörgöltük, szinte ugyanúgy párásodott, mint előtte. Nem véletlenül van ráírva a Parkside flakonra, hogy időnként meg kell ismételni a kezelést.
Aztán este kiderült, hogy az óriási siker, amit a borotvahab aratott, mégsem annyira egyértelmű. Mert a borotvahab általában nem csak szappanhab, mert bőrápoló, meg síkosító és még ki tudja milyen adalékok vannak benne. Ami nappali fényben nem látszott, az az esti fények között idegesítően zavaró csíkosság lett, a zsíros csíkokat meg csak maszatolni lehetett száraz ronggyal - ha meg tisztítószert használt az ember, azonnal leszedte a borotvahab-réteget. A páramentesítő viszont hiába tűnt kevésbé hatékonynak a borotvahabhoz képest, nem volt maszatos tőle az üveg. És ha ehhez hozzátesszük, hogy ezerszer könnyebb volt felvinni is, egyértelmű az ítélet: a borotvahab inkább vészmegoldásnak jó, de annak nagyon. De a dedikált páramentesítő sokkal felhasználóbarátabb, gyorsan lehet vele dolgozni és maszatmentes lesz az üveg.
Azonban mielőtt bármelyik szert is használná is az ember, pár dolgot mindenképp nézzen meg az autón:
- Ha nagyon párásodik a szélvédő, ellenőrizze, nincs-e véletlenül bekapcsolva a belsőlevegő-keringetés. Ha nem jön be friss levegő, akkor nincs szellőzés és a saját páránkban fogunk dunsztolódni.
- Ellenőrizni kell a pollenszűrőt is, mert ha az eltömődött, koszos, akkor nem enged be elég levegőt, magában tartja a nedvességet, szóval nehezíti a páramentesítést.
- Ha a motor még nem üzemmeleg, vagy az elektromos fűtés még nem dolgozik elég erősen, a klímát érdemes bekapcsolni, mert a hideg hőcserélőn azonnal lecsapódik a pára.
- Ja, ha havas, latyakos, vizes a cipőnk, kabátunk, akkor amennyire csak lehet csapkodjuk le cipőről-ruháról, ennyivel is kevesebb vizet viszünk be magunkkal.
- Ha mindezeket megtettük, de gyanúsan hamar párásodik a kocsi, ráadásul a szélvédőt törölgetve ragacsos a pára, a kocsiban édeskés szag terjeng, nagyon gyorsan nézzünk rá a hűtőfolyadék szintjére, mert jó eséllyel kilyukadt a fűtőradiátor. A szivárgó fagyálló miatt érezni az édeskés szagot, amiatt párásodik durván a kocsi. És ha nem töltünk utána időben, és nem javíttatjuk meg a hibát, azt kockáztatjuk, hogy az alacsony hűtőfolyadék szint miatt hengerfejes lesz a kocsi, tönkremegy a motor.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!