Valaki mondja már meg, mikor dobjam le a téli gumit!
Most írjam le százmilliomodjára, hogy mennyire fontos a téli meg a nyári gumi évszaknak megfelelő használata? Szerintem már mindenkinek kifolyik a fülén, és akit a létező legminimálisabb mértékben is érdekel, hogy mi gurul alatta, az pontosan tudja, hogy a téli gumit azért használjuk, mert ha leesik a hó, akkor annak van esélye megtapadni, a nyárit meg azért, mert téli magas hőmérsékleten nem tapad jól, és még rövid idő alatt tönkre is megy. Kész, punktum, ebben a témában nincs több. Ó dehogy, megteszi azt más.
Annyira megteszi más, hogy még csak nem is autós portálon találtam drámai videót, ahol lemérték mennyivel nagyobb a fékút azonos autón, azonos futásteljesítményű nyári és téli gumin, forró aszfalton. Na, és mit gondolsz, mi jött ki? Persze, hogy a nyárival lehet hamarabb megállni. Nahát, valami ott működik jól, ahová azt megtervezték? Egyébként tényleg látványos volt, 130-ról satuzva 21 (lábbal mért) métert javítottak a nyári abroncsokkal a télihez képest. Jó, jó, de mikor dobjam már le a télit? A prémes kabát már a szekrényben van, a kocsin meg ott figyel a hópihe, mert ki tudja?
Hiszen azt már hat éve megírta – egy zseniális cikkben – a Winkler, hogy a köztudomású 7 fok pont arra jó, hogy mondani lehessen valami nem túl nagy marhaságot. Sok helyen már nem is használják ezt mércének, az osztrákok például azt mondják, hogy november 1. és április 15. között márpedig tél van. Tetszik, nem tetszik, ez van, de mégiscsak tudja magát valamihez tartani az egyszeri autós. November másodikán nyári gumi van fent? Ne jöjjön itt nekem a tizenkét fokos napi középhőmérséklettel kérem!
A hazai autós azonban magára maradt. Nekem kell kiokoskodnom, hogy mikor jött el a váltás ideje. Úgy döntöttem, tartom a winkleri utat, hátha hat év alatt változott valami a világban - meg persze a legnagyobbaktól tanulni amúgy sem szégyen. Nosza, én is megkerestem a Országos Balesetmegelőzési Bizottságot, hogy mondják már meg nekem, mikor dobjam le a bundás papucsokat. Mérsékelten naprakész honlap fogadott, ahol olyan témakörökben hozhatom magam szintre, mint a Győri Audi ETO KC zárkörű szakmai ünnepségéről szóló júniusi beszámoló. A Kapcsolat menüpontban továbbra sincs egy nyomorult e-mail cím sem. Csak egy vonalas telefonszám, amit munkaidőben még hat év elteltével sem vesz fel senki. Oké, már van egy üzenetküldő funkció az oldalon (nem tudom a Winkler idejében volt-e), de nyugi, az ott elküldött kérdéseimre sem válaszolt senki, hiába csempésztem bele a vészjósló “sajtómegkeresés” szót. Szóval a hivatalos csatorna bukó.
Utam a Magyar Gumiabroncs Szövetséghez /HTA/ vezetett. Morenth Péter ügyvezető elnök nem kaszálja el a hét fokos szabályt, de azt is hozzáteszi, hogy érdemes megnézni, hol él az ember, és milyen körülmények között használja az autóját. Érthető, egészen más időjárási körülmények várják azt, aki reggel kilencre bedöcög Érdről az óbudai irodába, mint azt, akinek azzal indul a reggele, hogy fél hatkor leereszkedik a Mátrából. Végül azért csak mond valami ennél konkrétabbat: ő azt mondaná, hogy március 31-ig egészen biztosan ráérek elnapolni a cserét, mert hiába nézek ki az ablakon a csicsergő madarakra és a rügyező fákra, még ébredhetek meglepetésre.
Érdeklődtem a hazai nagy gumigyártó vállalatoknál, hátha találok egy fontos embert, egy szakértőt, akit feltarthatok az érdemi munkavégzésben. Mikolai Béla akadt a horgomra az Apollo Tyres-től, akinek fel tudtam tenni a kérdést: mikor cseréljek? Szerinte sem rossz mérce a 7 fokos napi középhőmérséklet, de ő is csak azt erősíti meg, hogy ennél pontosabb, ha a felhasználó felméri, hogy jellemzően milyen körülmények között szokta használni az autóját. Azaz ha reggel, amikor munkába szoktam menni, és este, amikor a legjellemzőbben hazafelé tartok, már nem fagy, akkor igazából mehet a nyári. De arra azért ő is felhívta a figyelmem, hogy ha külföldre akarok menni kocsival, akkor előtte tájékozódjak, hogy ott mik a szabályok, mert az osztrák rendőrnek nem fogom tudni megmagyarázni, hogy de nálunk én döntöm el, mikor dobom le a téli kereket.
Rendben, a 7 fokos szabályt úgy látom nehéz megcáfolni, mert mondhatjuk, hogy ez ennél összetettebb, amikor már mondani kell valamit, akkor csak ehhez nyúlnak vissza még az elismert szakemberek is. Utolsó mentsvárként Magyar Biztosítók szövetségéhez fordultam, akiket azzal a kérdéssel akartam becserkészni, hogy a baleset (biztosítóul káresemény) bekövetkezte után a nem évszaknak megfelelő gumiabroncs használat hogyan befolyásolja az elbírálást. A fejemben már meg is volt a csapdakérdés, hogy akkor mégis a MABISZ álláspontja szerint mikor cseréljek. De kiderült, ehhez valójában egy gumiszabály tartozik, és rosszul tudtam. Nem az évszaknak megfelelő gumiabroncs használatát veszik figyelembe egy baleset után, hanem a résztvevő gépjárművek műszaki állapotát, aminek része, hogy milyen gumikon fogyott, de inkább az elhasználtságot vizsgálják, különös tekintettel arra, hogy megvan-e az előírt minimális, 1,6 milliméteres profilmélység. Na tessék, most sem lettünk okosabbak.
Mitévő is lehetek? Okosabb nem lettem, hiszen kénytelen vagyok azzal a válasszal beérni, hogy döntsek belátásom szerint, amúgy meg hét fok. Csak hát jószerivel egy végigmotorozott enyhe tél után, magyarországi körülmények között nehezen hiszek én ebben a hét fokos szabályban, meg a bakelitkeményre merevedett abroncsban. Tudniillik motorra nincs téli gumi (igazából van, de nem egy elterjedt műfaj), én meg felelőtlenül elindultam nemhogy hét, hanem három, kettő, de volt olyan reggel, hogy egy celsius fokos külső hőmérsékleten is. Talán a nyári átszerelést sem kell túlizgulni. Úgyhogy kedves olvasó, tudod, hogy én mikor fogok átállni? Majd amikor időpontot kapok a gumisnál.