Ha rendőrnek látszol, az erőt ad?

2010.01.20. 06:43

Úgy fél éve kezdtem el fotózgatni az utamba akadó biztonsági szolgálatos autókat. Nyilván nem ez a mai magyar társadalom fő gondja, de pár, könnyen rendőrautónak nézhető távfelügyeletes kocsi után valahogy beállt rá a szemem. Elkezdtem figyelni őket. Sokan vannak.

Ezek a securitys kocsik nem megkülönböztető jelzést viselő autók. Arra valók, hogy mondjuk egy védett objektumhoz odamenjenek, ha riasztás érkezik a központba. Amikor meg nem, akkor közlekednek vele. Ezek nem viselhetnek megkülönböztető jelzést, de a legtöbb ilyen autón mégis van fényhíd, igaz, színtelen. Mint később megtudtam, ennek külön jelentősége van.

Egy viszont közös az ilyen autókban: első ránézésre rendőrautónak tűnnek. Leginkább olyan típust használnak, amiből a rendőrségnek sok van – Skoda Octaviát, Opelt, Suzukit, de a Focus is szép karrierre számíthat. Nyilván a fehér autót azért választják, mert ez a legolcsóbb, az meg véletlen, hogy széles, ferde kék sáv van az oldalukon, fehér felirattal. A kocsi övvonala mentén – micsoda sorsszerűség! – elöl sárga, hátul piros sávokkal. És a motorházfedél elején, keresztben is van egy kék sáv, rajta fehér felirat, de ez tényleg csak a vak végzet műve.

Ugyan nem Rendőrség feliratok vannak a kocsin, de ezt csak olvasgatás után veszi észre az ember. Az első benyomás mindenképpen az, hogy ez egy rendőrautó. Pláne, ha a polis(z), police, vagy valami hasonló is szerepel a cég nevében. Illetve, ahogy a közismert kereklámpás retró-rendőrautó oldalán a vicces polírozás felirat szerepel, csak ott ugye a design is régi, meg a kocsi is. Igaz, ezzel a Ladával legfeljebb egy japán turistát lehetne megvezetni, a mindenféle más polic-izével ellentétben.

Aztán, ahogy tovább figyeltem a cégeket, rájöttem, hogy nem csak a rendőrnek látszani akarók léteznek, sőt, a többség nem ilyen. Bár egyedi dekorálású autókat használnak, és ezek többnyire nem hasonlítanak a rendőrségiekre. A külföldi cégek eleve a saját dizájnjukat hozzák Magyarországra, mint ahogy a velünk egy irodaházban székelő G4S is ilyen, sima fehér autó, rajta a cég plecsnijével, fehér fényhíd és passz. Akár pizzafutár is lehetne – de a legtöbb magyar cég sem próbál a rendőrökhöz hasonulni.

A harmadik szekció a biztonsági cégek körében – én kereszteltem el így magamnak – a sheriff-vonulatot képviseli. Ezek egyértelműen nem nézhetők magyar rendőrségi járműnek, de sugároznak egyfajta fegyveres testületi tekintélyt, van fényhídjuk, csak épp a dizájn olyan, mintha valami hetvenes évekbeli amerikai krimiből kopírozták volna. Viszont tény, hogy rettentő jól néznek ki.

Először azt hittem, hogy ezen a témán lehet egy jót élcelődni, hogy haha, biztos azért erőltetik ezt a rendőr-témát a szekusok, mert nem vették fel őket a testületbe. De ahogy minél többet beszéltem autódekoros cégekkel, fényhíd-árusokkal, aktív és nyugdíjas rendőrökkel a pszeudo-rendőrkocsikról, annál kevésbé értem ezek létezését.

Kezdjük az elején. A rendőrautók látványterve védett, és a biztonsági járőrök dekorációja megtévesztésre nem adhat okot. Több történetet is végighallgattam, hogy lehetetlen legálisan rendőrautónak látszó járművet üzemeltetni, aki ilyet akar, annak a látványtervet engedélyeztetnie kéne az NKH-val. Mivel a speciális, kék, piros és sárga fényvisszaverő fóliák alkalmazását csak a rendőrségi autókon engedélyezi a törvény, ezt képtelenség átverni. Annyira szigorú a szabályzás, hogy a fólia felhasználását indokolnia kell a dekoráló cégnek, és a végén el kell számolnia a maradékkal.

A rendőrautókat amúgy is központilag dekorálják, amikor megérkezik egy-egy tendereztetés után a rettenet sok fehér kocsi. Legfeljebb a karambolos javítások után kerülnek a rendőrautók külsős autómatricázókhoz, akik a hivatalos minta alapján kivágják és sablonnal felragasztják a (hivatalosan jelzetnek hívott) matricákat. Az egyik ilyen kelet-magyarországi vállalkozás vezetője elmesélte, hogy egy helyi biztonsági cég megpróbált egy – amúgy leselejtezett rendőrautó – Octaviát rendőr-dizájnnal megcsináltatni, legálisan (biztos látott egy ilyet Budapesten). Végül minisztériumi szintig jutott az ügy, és elbukott.

Ellenben, egy másik dekoratőr készített ilyet, de az olyan jármű, amely nem vesz részt közúti forgalomban: ez egy big-foot, amely egy fényhidakat áruló cég reklámjárműve. Vagy tréleren, vagy rendőri felvezetéssel mozog, tehát még véletlenül sem hihetik igazi rendőrautónak az emberek, sőt, a kiállításokon a tulajdonos ki is szokta írni, hogy a big-foot nem rendőrségé. Más kérdés, hogy maguk a rendőrök szokták őt felkérni arra, hogy a rendőrnapokon részt vegyen, és a show kedvéért bűnözés feliratú autókat széttaposva elevenítse meg a jó és a rossz erők harcát. Azt viszont elismerik a dekoratőrök, hogy ennek ellenére bárki csináltathat rendőrautót magának, csak azt kell mondania, hogy filmforgatáshoz kell, vagy valami hasonlót kitalálni. Igaz, a spéci, fényvisszaverő fóliát nem használhatják az ilyenekhez sem.

Ugyanez a dekoratőr elmesélt egy másik történetet, amely a gyáli polgárőrök Astrájával esett meg, igaz, itt rettentő bonyolult volt a jogi szituáció is, az autón volt kék megkülönböztető jelzés, mivel rendőr is ült volna az autóba – noha az autó nem rendőrségi tulajdonú volt. Az első dizájn viszont erősen olyanra sikerült, és rögtön feljelentették őket. Gyors színváltoztatás lett az ügy vége.

A rendőrségi dizájn mintegy fél évnyi tárgyalásába, ügyintézésébe és engedélykérésébe került annak a rendőrnek(!) is, aki társadalmi munkában a Zsaru-car projektet vezeti. Vezda László, amikor dolgozik, rendőr főtörzsőrmester, amúgy pedig lopott autókat kutat fel, egy Pandával. A jármű szintén erősen rendőrségi jellegű, noha a Rendőrség felirat és rendőri címer nem szerepelhet rajta. Ám komoly ára volt annak, hogy a rendőrség vezetői engedélyt adjanak erre: csak ő vezetheti a járművet és rendszeresen be kell számolnia a tevékenységéről. Igaz, munkája nagy segítség a rendőrségnek, javítja a felderítési statisztikákat, ezért végül megkapta az engedélyt, de mondjuk ki: ez kész csoda.

A következő kérdés a fényhidaké. Akármilyen hihetetlen, ma Magyarországon bárki vehet piros vagy kék megkülönböztető jelzést – egyes kereskedők kérik a jogosultság igazolását, mások nem. Elvégre, vannak gyűjtők – Winkler is ismer egyet –, de bátran ki merem jelenteni, hogy a Fényhíd Marcik kisebbségben vannak.

Bár, lehet, hogy nem is mutat rosszul egy fényhíd a könyvespolcon.

Autóra azonban tilos felszerelni. Engedély nélkül a sárga villogót sem, bár az nem megkülönböztető, hanem figyelmeztető jelzés. Erre már viszonylag könnyű engedélyt kapni, ehhez mindössze olyan tevékenységre kell hivatkozni, mint autómentés, táblák kihelyezése, túlméretes szerelvény kísérés, satöbbi. A biztonsági cégeknél a sárga kissé viccesen nézne ki, ezért is szeretik jobban az olyan típusúakat, amelyeknek a burája áttetsző fehér. A mai technikával ezek már ezek kiadhatnak bármilyen színű fényt – következésképp, amíg nem kapcsolják be, nem derül ki a turpisság. A fényhidasok szerint itt van egy kis joghézag, valójában a vagyonvédelmi szolgálatok legfeljebb tejfehér, állandó fénnyel világító fényhidakat használhatnának, kvázi reklámtáblaként. Ha már villog, az szabályellenes.

Vagyis, az ilyen ál-rendőrnek látszó autók létezése teljesen érthetetlen.

De vajon mi hasznuk van belőle? Miért van mégis egy csomó belőlük?

Erről beszélgettem pár nyugdíjas rendőrrel is, például hogy a rendőrség miért tűri meg ezeket. A válasz egyszerű: nincs rá kapacitásuk, hogy ezzel foglalkozzanak, bár nekem erről az a véleményem, hogy ha ezt meg lehet csinálni, akkor bármit. Ennyi erővel járhatnék egyenruhában is, nem? A rendőrök véleménye szerint nem sok lélektani pluszt ad ez a biztonságiaknak. A betörők egyáltalán nem hülyék, kiröhögik az ilyeneket. Pontosan tudják, hogy a kék és piros villogó fényektől kell félni, a rendőri megjelenés mímelése tényleg csak a zéró IQ-jú elkövetőknél számít valamit. Amúgy, ha jön a vagyonőr, természetesen elmenekülnek, de ez független attól, hogy milyen az autójuk dizájnja.

Ráadásul a vagyonőrök is tisztában vannak azzal, hogy a mennyire jogszerűen van bizonyos típusú fényhíd a kocsijukon – tehát nem is merik bekapcsolni. Akkor meg minek?

Talán így jobban lehet csajozni?

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!