Úgyis az autó dönt
Az ökör minden járműben ökör. Már kis korában agresszíven kanyarodott a háromkerekű biciklivel, és mindig más volt a hibás, ha balul ütött ki az ámokfutás.
Nem tudok másokat vezetés közben rendesen megfigyelni. Vagy legalábbis azt nem tudom tudományos alapossággal feltérképezni, hogyan reagálnak más-más autókra, már úgy értem, ha ők vezetik. Önmegfigyelésre viszont egy autós újság szerkesztősége tökéletes helyszín; gyakori program, hogy az ember nem egyszerűen háromféle autót vezet egy nap, hanem három más közlekedési eszközt. Olyankor lehet magunkon megfigyelni, mik a jármű által kiváltott különbségek, hiszen ennyi idő alatt nem játszik be depresszió, hidegfront, nem válik akuttá a baszatlanság, a ceruza sem lesz kisebb vagy nő meg nagyobbra.
A Tehén például egyszerűen nem szeret gyorsan menni. Ezért is szeretem: nyugalmat ad. Előzékeny vagyok, mindenkit átengedek, ha satufék nélkül megtehetem, és nem cikázok a sorok között, mert egyrészt minek, másrészt a Tehénnek valahogy nem áll jól. A Cougar szeret gyorsan menni, sőt. Kanyarodni már sokkal kevésbé szeret, ezzel együtt persze egyáltalán nem kanyarodik rosszabbul, mint mondjuk egy Dacia Logan. De két gyorsítás között azért elég lassan megyek vele, ahogy illik, hogy mindenki rendesen megnézhesse – egyébként én is ezt várom el a többi veteránostól, akiket én akarok tátott szájjal bámulni.
A régi Mazda MX-5-ösöm nem volt különösebben erős, 110 ló, de olyan jó volt a futóműve, hogy mindig gyorsan kellett vele kanyarodni. Gyorsan, már ha volt rá lehetőség, viszont az MX-5-ösnek egyáltalán nincs veszedelmes ábrázata, és már csak azért sem érdemes megpróbálni letúrni az útról az előttünk szerencsétlenkedőket, mert olyan kicsi, hogy talán nem is látszunk a tükrükben. Tehát MX-5-ösben az ember gyors, de nem agresszív.
A Mazda előtt meg egy Golf II. GTI-m volt, na azzal tényleg menni kellett. Megvolt benne az a bizonyos nyers erő, a futóműve meg olyan kemény, hogy mindegy neki, gyorsan megyünk vagy lassan, így is, úgy is kirázza a lelkünk. Tehát akkor már inkább legyen gyors, főleg, hogy ezzel már jár egy kis bizonyítási kényszer, hogy azért egy öreg GTI még tud egyet mást. És ez még csak négy saját autóm volt, miközben ott a rengeteg tesztautó, melyek további érdekes személyiségeket hoznak elő az emberből.
A pszichológusok világképébe ez persze aligha férne bele: a pszichológus attól függően, hogy freudiánis, jungiánus, vagy csernusiánus, biztos, hogy valamilyen komplexusra szeretné visszavezetni a vezetési stílust. Mindnyájuk nagy szerencséje, hogy eddig tudtommal a pszichológia nem foglalkozott ezzel a részterülettel. Mert mondjuk a Golfom tiszta sor: azért állatkodok vele, mert kompenzálni próbálom, hogy nem vagyok sikeres ember, nekem csak egy szakadt német GTI-re futotta – persze egyáltalán nem volt szakadt, de mit ért ehhez Csernus doktor?
A BMW X3-as speciel akkora tulkot csinált belőlem fél perc alatt, hogy folyamatosan szégyenkeztem, miközben a gázt tapostam ádáz tekintettel. Akkor most hirtelen mit kompenzálok? Hogy merevedési zavaraim támadtak? Vagy csonka családban nőttem fel? És ha átülök Anyám Suzukijába, na jó, az előzőbe, a háromhengeresbe, amit már rég eladott, tehát ha elméletben átülök bele, miért veszem fel kedélyesen a forgalom ritmusát? Mert született kispolgár vagyok?
Volt egy gyerekkori barátom, akivel időnként nagy biciklitúrákat tettünk. Ha ő ment elöl, mindig csodálkoztam, miért a sáv közepén, vagy annál kicsit beljebb megy. Egyszer meg is kérdeztem. Azt válaszolta, hogy mert az autósok le akarják szorítani. Tehát egyszerűen ellentart a 84-es út forgalmának. Kudarcot vallottam, amikor megpróbáltam neki elmagyarázni, miért is érzi így, és mennyivel jobb lenne neki a szélén tekerni, nyilván még ma is ott küzd a sáv közepén, ha nem tartott ellen neki végleg egy teherautó.
Robogóval ugyanez lehet: az embernek tudnia kell a helyét, ami jelen esetben a közúti tápláléklánc legaljától egy hellyel jobbra. Engem ez ugyanúgy nem zavar, mint a kutyát, hogy nem ő a falkavezér: a kutyának is az kell, hogy tudja a fix társadalmi pozícióját, és ha azon nincs állandó variálás, ő teljesen jól érzi magát az adott pozícióban. Hát én is boldogan berregek kis helóta-állományjelzőmmel, minden másodpercben tudom, hogy az egész közlekedés nagyon sok extra figyelmet igényel, de ez egyáltalán nem tesz lelkibeteggé. Fő, hogy tudom, hol a helyem.
Tanulság: nem biztos, hogy ön egy állat. És az sem, hogy nem. Ha úgy érzi, túl veszélyesen él, nyugodtan tesztelje magát más autókban-járműveken.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
