2010.07.21. 08:07

Az ökör minden járműben ökör. Már kis korában agresszíven kanyarodott a háromkerekű biciklivel, és mindig más volt a hibás, ha balul ütött ki az ámokfutás.

Nem tudok másokat vezetés közben rendesen megfigyelni. Vagy legalábbis azt nem tudom tudományos alapossággal feltérképezni, hogyan reagálnak más-más autókra, már úgy értem, ha ők vezetik. Önmegfigyelésre viszont egy autós újság szerkesztősége tökéletes helyszín; gyakori program, hogy az ember nem egyszerűen háromféle autót vezet egy nap, hanem három más közlekedési eszközt. Olyankor lehet magunkon megfigyelni, mik a jármű által kiváltott különbségek, hiszen ennyi idő alatt nem játszik be depresszió, hidegfront, nem válik akuttá a baszatlanság, a ceruza sem lesz kisebb vagy nő meg nagyobbra.

A Tehén például egyszerűen nem szeret gyorsan menni. Ezért is szeretem: nyugalmat ad. Előzékeny vagyok, mindenkit átengedek, ha satufék nélkül megtehetem, és nem cikázok a sorok között, mert egyrészt minek, másrészt a Tehénnek valahogy nem áll jól. A Cougar szeret gyorsan menni, sőt. Kanyarodni már sokkal kevésbé szeret, ezzel együtt persze egyáltalán nem kanyarodik rosszabbul, mint mondjuk egy Dacia Logan. De két gyorsítás között azért elég lassan megyek vele, ahogy illik, hogy mindenki rendesen megnézhesse – egyébként én is ezt várom el a többi veteránostól, akiket én akarok tátott szájjal bámulni.

A régi Mazda MX-5-ösöm nem volt különösebben erős, 110 ló, de olyan jó volt a futóműve, hogy mindig gyorsan kellett vele kanyarodni. Gyorsan, már ha volt rá lehetőség, viszont az MX-5-ösnek egyáltalán nincs veszedelmes ábrázata, és már csak azért sem érdemes megpróbálni letúrni az útról az előttünk szerencsétlenkedőket, mert olyan kicsi, hogy talán nem is látszunk a tükrükben. Tehát MX-5-ösben az ember gyors, de nem agresszív.

A Mazda előtt meg egy Golf II. GTI-m volt, na azzal tényleg menni kellett. Megvolt benne az a bizonyos nyers erő, a futóműve meg olyan kemény, hogy mindegy neki, gyorsan megyünk vagy lassan, így is, úgy is kirázza a lelkünk. Tehát akkor már inkább legyen gyors, főleg, hogy ezzel már jár egy kis bizonyítási kényszer, hogy azért egy öreg GTI még tud egyet mást. És ez még csak négy saját autóm volt, miközben ott a rengeteg tesztautó, melyek további érdekes személyiségeket hoznak elő az emberből.

A pszichológusok világképébe ez persze aligha férne bele: a pszichológus attól függően, hogy freudiánis, jungiánus, vagy csernusiánus, biztos, hogy valamilyen komplexusra szeretné visszavezetni a vezetési stílust. Mindnyájuk nagy szerencséje, hogy eddig tudtommal a pszichológia nem foglalkozott ezzel a részterülettel. Mert mondjuk a Golfom tiszta sor: azért állatkodok vele, mert kompenzálni próbálom, hogy nem vagyok sikeres ember, nekem csak egy szakadt német GTI-re futotta – persze egyáltalán nem volt szakadt, de mit ért ehhez Csernus doktor?

A BMW X3-as speciel akkora tulkot csinált belőlem fél perc alatt, hogy folyamatosan szégyenkeztem, miközben a gázt tapostam ádáz tekintettel. Akkor most hirtelen mit kompenzálok? Hogy merevedési zavaraim támadtak? Vagy csonka családban nőttem fel? És ha átülök Anyám Suzukijába, na jó, az előzőbe, a háromhengeresbe, amit már rég eladott, tehát ha elméletben átülök bele, miért veszem fel kedélyesen a forgalom ritmusát? Mert született kispolgár vagyok?

Volt egy gyerekkori barátom, akivel időnként nagy biciklitúrákat tettünk. Ha ő ment elöl, mindig csodálkoztam, miért a sáv közepén, vagy annál kicsit beljebb megy. Egyszer meg is kérdeztem. Azt válaszolta, hogy mert az autósok le akarják szorítani. Tehát egyszerűen ellentart a 84-es út forgalmának. Kudarcot vallottam, amikor megpróbáltam neki elmagyarázni, miért is érzi így, és mennyivel jobb lenne neki a szélén tekerni, nyilván még ma is ott küzd a sáv közepén, ha nem tartott ellen neki végleg egy teherautó.

Robogóval ugyanez lehet: az embernek tudnia kell a helyét, ami jelen esetben a közúti tápláléklánc legaljától egy hellyel jobbra. Engem ez ugyanúgy nem zavar, mint a kutyát, hogy nem ő a falkavezér: a kutyának is az kell, hogy tudja a fix társadalmi pozícióját, és ha azon nincs állandó variálás, ő teljesen jól érzi magát az adott pozícióban. Hát én is boldogan berregek kis helóta-állományjelzőmmel, minden másodpercben tudom, hogy az egész közlekedés nagyon sok extra figyelmet igényel, de ez egyáltalán nem tesz lelkibeteggé. Fő, hogy tudom, hol a helyem.

Tanulság: nem biztos, hogy ön egy állat. És az sem, hogy nem. Ha úgy érzi, túl veszélyesen él, nyugodtan tesztelje magát más autókban-járműveken.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

1 órája
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52