A forgalommal szemben izgibb?
Befordulok a beláthatatlan egyirányú utcába, és ott jön szembe az út teljes szélességében az Átlag család, bringán. Gyorsan hozzáteszem: én megyek a jó irányba. Értelemszerűen az út közepén a két gyerek teker, hogy őket üssem el. A szülők meg néznek rám, mint a véres rongyra, hogy mit csinálok én, az állat. Ők is elhitték.
Hogy mit? Hát azt, hogy a forgalommal szemben be szabad hajtani kerékpárral az egyirányú utcákba. Mindegyikbe. Ja, és úgy lehet viselkedni, mintha nem létezne szembeforgalom.
Még mielőtt az összes bringás és autós szervezet nekem esne, egy dolgot tisztázzunk. Gyűlölöm a járműrasszizmust, vagyis azt, hogy az embereket aszerint emlegessük, hogy épp mivel közlekednek. Olyan nincs, hogy a kerékpárosok, az autósok, a gyalogosok. Szoktam autózni, motorozni, és ezekhez a járművekhez gyalog jutok el. Kerékpáros karrieremet ugyan kicsit megakasztotta, hogy ellopták a biciklimet, de most ennek vége. Vettem egyet, használtan.
Akkor most mi vagyok? Nem mindegy?
Visszatérve az egyirányú utcákba, az idei KRESZ-módosítás óta egyre több biciklis jön velem szemben, és egyre kényelmetlenebbül. Nem az zavar, hogy nem tartanak be egy szabályt, nem vagyok rendőr, vagy valami fegyelmező közúti Makarenkó. Az velük a bajom, hogy kellemetlen helyzetbe hoznak.
Igaz, a biciklista puhatestű, és ha átmegy rajta az autó kereke, az már túlnő a kellemetlen helyzet fogalmán. Mondjuk, meghal, vagy élete végéig tolókocsiba kényszerül. Bicajon próbálom kerülni ezt, de sokan nem. Az ő bajuk, ám ha véletlenül az én autóm kereke megy át rajtuk, az nekem is kínos lenne, még akkor is, ha nem én vagyok a hibás.
Nekem úgy tűnik, ezek a szembebringázók az idei KRESZ-módosítás óta vannak ennyire sokan. Akkor harsogta minden újság és tévé, hogy namostaztántényleg be lehet hajtani az egyirányú utcákba bicajjal. Csak az felejtették el harsogni, hogy ezt jelzik egy kiegészítő táblával, hozzáteszem, a minisztériumi sajtóközleményt mintha szándékosan félreérthetőre fogalmazták volna. A helyzet az, hogy a behajtásra korábban is megvolt a lehetőség, az idén csupán annyi változott, hogy akkor is engedélyezhető a szembetekerés, ha nincs külön kerékpársáv. De ilyenkor is kell lennie kiegészítő tábláknak, és a kerékpárosoknak le kell húzódniuk az út szélére.
A KRESZ szerint nem szabad
A KRESZ 2010-es módosításakor az akkori hosszúnevű minisztérium, amelynek feladatait ma egy rövidebb nevű minisztérium vette át, tételesen leírta, mely paragrafusok változtak. A komplett leírás ma is elérhető.
A módosítás előtt:
(3) Ha az „Egyirányú forgalmú út” jelzőtáblák (104. és 105. ábra) alatt elhelyezett kiegészítő táblán (105/a. ábra) autóbuszt és/vagy kerékpárt mutató ábra jelenik meg, az úttesten kijelölt kerékpársávon a kerékpáros vagy az autóbusz forgalmi sávon az autóbusz - a jelzőtáblán megjelölt iránnyal szemben - közlekedhet.
A módosítást követően:
„(3) Ha az „Egyirányú forgalmú út” jelzőtáblák (104. és 105. ábra) alatt elhelyezett kiegészítő táblán (105/a. ábra) autóbuszt és/vagy kerékpárt mutató ábra jelenik meg:
a) az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva a kerékpáros,
b) az autóbusz forgalmi sávon a menetrend szerint közlekedő autóbusz,
c) a kerékpáros által is igénybe vehető autóbusz forgalmi sávon – az autóbusz részére kijelölt közlekedési iránnyal megegyezően – a kerékpáros is
a jelzőtáblán megjelölt iránnyal szemben közlekedhet.”
Ehhez jár egy kis hivatalos magyarázat a minisztériumtól:
A módosítás részletezi azokat az eseteket, amelyekben erre utaló kiegészítő tábla engedélyezheti, hogy az egyirányú forgalmú úton az autóbuszok és kerékpárok a megjelölt iránnyal szemben is közlekedhessenek. A kerékpárosok ezt az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva, vagy az autóbuszok részére kijelölt irányban az általuk igénybe vehető buszsávban tehetik meg.
Azt hiszem, egyértelmű a leírás, így a magyarázattal együtt pláne, kár, hogy a módosításokról kiadott sajtóközleményekben nem így fogalmaztak. A KRESZ nyelvezete persze nem igazodik a beszélt nyelvhez, illetve a közlekedők agyi kondícióihoz, ezért, ha valakinek ez még érthetőbben kéne, összefoglalom: az egyirányú utcában tilos szembebringázni/buszozni/quadozni/satöbbi a forgalommal. Esetleg a busznak és a kerékpárosoknak megengedhetik, de azt mindenképp jelzik.
Vagyis mi változott? Semmi. Megmutatták, hogy a KRESZ alkotói jófejek, tovább könnyítettek egy lehetőségen. A biciklisek örültek, mert a számukra tényleg kitolás a sok egyirányú utca – és okkal lehetett az az érzésük, hogy mostantól szabad a gazda. Ne feledjük, ők izomerőből közlekednek, és emiatt úgy gondolkodnak, mint egy gyalogos: azaz mindenhová a lehető legrövidebb úton akarnak eljutni. Pesterzsébeten tudok olyan tízméteres egyirányúsított útszakaszról, amelynek a kikerülése közúton kilencszáz méter. Ez nyilván szélsőség, de a legtöbb egyirányú utca az autóforgalom igényei miatt született – emiatt felesleges megszívatni a bringásokat, kerülőkkel, extra emelkedőkkel, satöbbi.
Ám ezzel a félreértett módosítással mit értek el? A bringások ott vannak mindenhol, szemben a forgalommal, szabálytalanul, és egyre többen. Nem különösebben törődnek azzal, hogy például a jobbkéz-szabálytól kezdve minden borul. A rendőröktől nem várható, hogy mindegyiket megbüntessék, ez egyszerűen képtelenség. Nálunk a szabályok betartása amúgy is fakultatív, avagy az emberekban csak nyomokban fellelhető önfegyelemre épül.
Ettől függetlenül jó lenne, ha a kerékpárosok ráébrednének, hogy a tilosban járnak, és ennek megfelelően viselkednének, ahogy akkor is szét kell nézni, ha az ember a piroson megy át a zebrán. Azt is felfoghatnák végre, hogy hiába gondolkodnak gyalogos módra, lényegesen gyorsabbak náluk, és emiatt sokkal nehezebben észlelhetők, pláne, ha nem várt irányból érkeznek. Néha ezzel lehetetlen helyzet elé állítják az autósokat, akik a közhiedelemmel ellentétben nem szeretnének embert ölni, még véletlenül sem. Szerintem azt is megfontolhatnák a bicajosok, hogy a járdán menjenek – tudom, tudom, ez sem legális, de sokszor kevésbé veszélyes. Persze itt is csak ésszel, ahogy az MK (Magyar Kerékpárosklub) kéri.
Akkor mire volt jó az egész módosítósdi? Ismét bebizonyítottuk, hogy törvényeket és előírásokat hozni remekül tudunk. Ezzel a KRESZ-passzussal jól befogták a kerékpárosok száját, akik azt hihették, ezzel megoldódott egy gondjuk. Aztán meg nem történik semmi. Majd pont az lesz a településfejlesztők legfontosabb dolga, hogy kijelöljék azokat az egyirányú utcákat, ahová beengedhetők a kerékpárosok. Ugyan! Ezt már évekkel ezelőtt is megtehették volna. Hogy megvásárolják a kiegészítő és figyelmeztető táblákat, netán felfessék a kerékpársávot? Az egy csomó lé! És esetleg ezzel a beruházással egyben felszámoljanak pár fizetős parkolóhelyet. Csoda, ha tesznek az egészre?
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!