Előre leszögezem, hogy nem vagyok sem igazságügyi szakértő, sem nyomozó, egy ember vagyok, aki látta a videót, szörnyülködött, a munkahelyén megbeszélte az ügyet másokkal, majd este kapott egy olvasói levelet a témában, ezt:
A címben szereplő szomorú esetekkel kapcsolatban írok. Egyrészt kíváncsi lennék a véleményedre (véleményetekre), másrészt ezzel a témával nem foglakozik senki a bulvársajtón és a bulváros tv-híreken kívül. Azok is csak egyoldalúan. Lehet nem értesz velem egyet, de talán ebből a szemszögből is érdemes megnézni ezt a témakört.
Szóval. A jogalkotók és a média sulykolja az emberek fejébe, hogy a zebrán elsőbbséged van. Minden rendben volna, ha ezzel egy időben azt is hangoztatnák, hogy csak akkor lépj le, ha látod, hogy az elsőbbséget meg is adták. Nekem még ezt így tanították, és én is így adtam, adom tovább a gyerekeimnek. Mert a gyalogos a puhatestű. Csakis ő húzhatja a rövidebbet. Ezzel szemben azt látom nap mint nap, hogy a gyalogosok többsége megy, mint a vakegér. Sokszor nem néz se jobbra, se balra. Fiatalok kapucniban, fejhallgatóval, biciklisek vágnak keresztül stb. Az autósnak is lehetnek pillanatai, amikor nem előrenéz. Mondjuk a tükörbe. Vagy bármi más elvonja a figyelmét. Pl telefon, beszélgetés stb. Ez nem menti fel az autóvezetőt, de attól még a végeredméy tragikus lehet. Sokan vannak a temetőben, akiknek a fejfájára rá lehetne írni, hogy elsőbbsége volt.
Videót sokat lehet látni, ahol olyan gyalogosgázolás volt, ami nem történt volna meg, ha a gyalogos figyel és nem tekinti a zebrát szent és sérthetetlen területnek. Ezzel párhuzamosan jónak tartom és támogatom azt a törekvést hogy az autósokat „ösztönözzék" az elsőbbség megadására. Aláírás: AL, autós, motoros, gyalogos, olvasó.
Eddig a levél, most jöjjön, amit én gondolok az ügyben, hangsúlyozván, hogy nem felmenteni kívánom a cserbenhagyó gázolót, mindössze az a cél, hogy másképp is megvilágítsam az ügyet.
Ha valaki ismeri az adott kereszteződést, tudja, hogy ott a Dózsa György úton két szembejövő sávnak plusz egy buszsávnak kell elsőbbséget adni, ha balra akarunk fordulni. Bezavar még a szemből balra kanyarodó is. Vegyük észre azt is, hogy a jelzőlámpa sárgán villogott, ami jól látszik a felvétel hatodik másodpercében. Az a lámpa villogott sárgán, ahol amúgy az általunk készített videó szerint 5 másodpercig tart a zöld normális esetben. Zsolt bele is csúszik a pirosba, csak mert önöknek videót készített, és egy kicsit nagyobb követési távolságot hagyott. Ez mit eredményez önkéntelenül is, ha valaki gyakran jár arra? Persze. Mindjárt piros, toljad neki.
Innentől látjuk az eredeti videón az áldozatot is, aki sietős léptekkel, fekete ruhában, felhúzott kapucnival – így kizárva a perifériás látást – kel át az úton. Innentől a képen van, a baleset pillanatáig, a kilencedik másodpercig. Tehát a hatodik és a kilencedik másodperc között látható a lényegi baj. Három másodperc mindössze, kevesebb, mint ahogy ezt elolvassa.
Nézzük meg egy kicsit figyelmesebben. Számoljuk meg, hányszor néz körbe az úton átkelő gyalogos? Legalább ötvenszer megnéztem a felvételt, és egyszer sem láttam, hogy körbenézett volna, meggyőződött volna arról, hogy biztonságosan átkelhet. Még akkor sem néz fel, amikor kilép a takarásból. Akkor sem néz fel, amikor már látszik, hogy valami jönni fog, mert a lámpa fénykévéje odaért. Ez az első baj. A túlélő ösztönök alapján én körbenéztem volna, főleg, hogy takarásból lépek ki. Főleg, hogy fekete ruhában lépek ki, főleg, hogy történetesen szilveszter éjjel van, ami nem a józanul és megfontoltan közlekedők ünnepnapja, még akkor sem, ha ez így nem helyes.
Ismét lépjünk távolabb egy kicsit. Vegyük észre, hogy a Mercedesnek a balra kanyarodáshoz hol kell elsőbbséget adnia. Valahol ott, ahol a felvétel nyolcadik és kilencedik másodpercének határán, az őt követő autó halad. Másképp, ahol a gázolás pillanatában az őt követő második autó látható. És kiknek kell ott elsőbbséget adni?
A szemből érkező három sávnyi autónak, plusz a gyalogosnak a túloldalon. Igen. És mit látunk még a képen? Azt látjuk, hogy az inkriminált utcából a kihajtási lehetőségre várva két autó áll. A taxi balra indexel, a másik autó vagy szabálytalanul, index nélkül menne jobbra, vagy szembe a liget felé. A gyalogos ezek mögött a kocsik mögött megbújva siet át a járdán fekete ruhában, kapucniban, körbenézés nélkül.
A sprinteres a gázolás előtt kevesebb, mint egy másodperccel vehette észre, hogy baj van, amikor a másik két autó takarásából látja az átkelőnek azt a felét, ahol egy másodperccel korábban még senki sem volt. Korábban nem. És ez a második baj. Ugyanis olyan sebességgel közelítette meg az átkelőt, hogy nem is tudott volna megállni, talán csak ha a reakcióideje közelíti a nullát, mondom ezt úgy, hogy nem mértem és nem számoltam hozzá semmit, de minimum 40 métert gyorsított a kocsival, mielőtt az átkelőhöz ért. De a baj megtörténte is azt bizonyítja, hogy nem olyan sebességgel haladt, hogy a gyalogosnak elsőbbséget tudjon adni.
A cserbenhagyás ettől tény. Biztosan van az olvasók között, aki ütött már el szabályos vagy szabálytalan gyalogost. Nekem van ilyen ismerősöm. Tudják mit csinált a saját elmondása szerint? Nem emlékezett semmire, és több száz méter múlva derengett neki, hogy valami baj van. Sokkot kapott azonnal. Visszament, hívott mentőt, rendőrt, ugyan nem ő volt a hibás, nem is lett semmi baja, nem volt törvényi retorzió, az elgázolt családjának hosszan tartó zaklatását kivéve.
És hogy válaszoljunk a címben feltett kérdésre is: az a hülye, aki úgy gondolja, hogy egy ilyen bonyolult kereszteződés alkalmas, hogy villogó sárga lámpával üzemeljen éjjel. Láthatóan nem az. 11 sávnyi autó, T alakban, két átkelővel súlyosbítva csak a bajt hozza az arra járók fejére. Tessék éjjel is bekapcsolva hagyni azt a villanyrendőrt. Ha már sajnáljuk az áramot, legalább egy gyalogosra figyelmeztető sárga villogót biggyesszenek oda, amiről már korábban is írtunk, hátha több embernek nem teszi tönkre az életét a Damjanich utca.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!