Ha egyszerre huppanna a Tesla és a Top Gear egy mérleghintára, az apró kaliforniai autógyártó a sztratoszféráig repülne. Mégis harci díszbe öltöztek a villanyautós srácok, és nekimentek a tévéműsornak: beperelték rágalmazás miatt. Egy két éve lement adásért.
Azért sértődtek meg, mert Clarksonék ötvenöt mérföldre taksálták a Tesla hatótávolságát, illetve azt állították, hogy letérdelt, mikor meghajtották a tesztpályán. Nyilván arra is berágtak az amerikaiak, hogy a felvételen kézzel tolják be a hangárba a roadstert, miközben nem is merült le az akkumulátora. A Top Gear már csak ilyen, egy szórakoztató műsor, amit nem véletlenül néznek pár millióan. A Tesla stábja azzal bizonygatja igazát, hogy állítólag előre megírt forgatókönyv alapján készült a felvétel, vagyis teljesen mindegy volt, hogyan teljesített az autó, csak rosszul jöhetett ki a buliból.
Nem valószínű, hogy az amerikaiak olyan bárgyúak lennének, hogy azt hinnék, a Top Geart improvizálva veszik fel. Azzal is tisztában lehetnek, ha egy autó szerepel a BBC műsorában, azzal általában jól jár, még ha le is húzzák. Pedig a Teslát még dicsérték is, csak a használhatóságát kérdőjelezték meg. Mégis pert indítottak a BBC ellen, és egy füst alatt összedobtak egy weboldalt, ahol hangot adnak véleményüknek. Itt kezd bűzleni a történet.
Nem fogy elég jól a Tesla? Késik az utódmodell? Más magyarázatot nehéz találni a masszív kampányra, amit a rágalmazás ürügyén művelnek. Marketingnek nem rossz, függetlenül attól, hogy dönt a bíróság.
A BBC mindenesetre felkapta a vizet, és szokásától eltérően ellentámadásba lendült. Andy Wilman, a Top Gear producere a műsor blogján alig burkolt felháborodással cáfolja a Tesla vádjait. Hangsúlyozza, hogy nem szokásuk előre állást foglalni, ha beperlik őket, hanem a bíróság előtt szokták megvédeni igazukat. De a Tesla hisztijét nem hagyhatják szó nélkül.
Amikor közvetlenül a műsor után panaszkodott a gyártó, már világosan kifejtették, hogy a tologatós jelenettel azt akarták érzékeltetni, mi történik, ha kifogy az amperóra egy villanyautóból. Nem állították, hogy tényleg kifogyott. A hatósugárral kapcsolatban magát a gyártót kérték arra, számítsák ki, mennyit bírna az autó a Top Gear tesztpályáján. Így jött ki az ötvenöt mérföld. A motor pedig tényleg túlmelegedett, és magától korlátozta a teljesítményét - ezt mondta Clarkson is a műsorban. Nem beszélve a fékhibáról: kiolvadt a Tesla vákuumszivattyújának biztosítéka, ami a fékrásegítés megszűnését okozta - ezt úgy tálalták, hogy tönkrement a fék.
Persze van egy kis lehúzásszaga a műsornak, de a Top Gear nem dokumentumfilm. Ami elhangzik, nem hazugság, még ha nem is esik jól a gyártónak. Igazából mindegy is, hiszen nem a hírnév rehabilitálását várják a pertől, hanem a hírverés hatására felélénkülő érdeklődést. Még szerencse, hogy itthon viszonylag kevés a potenciális Tesla-vásárló, különben minket is megvádolhatnának, hogy a villanyautósok szekerét toljuk.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!