A hét gumicsontja: területi rendszám
Mi lesz itt? Rendszámcsere? Ez már tényleg a kisfaszomnemkéne-kategória: Kéne 12 milliárd forint? Hát akkor uccu! Találjunk ki valami érdekeset, amit annyira kis hatékonysággal lehet majd beszedni, hogy a végére nem marad belőle semmi. Ahelyett, hogy kiszámolnák, mennyi pénzt akarnak összesen lehúzni az autósokról, és az egy nagy, közös csekken beszednék.
Így meg kaszál a Plaket Kft., akinek rejtélyes módon ősi jussa a rendszámtáblagyártás monopóliuma, és nyilván az se jár rosszul, aki segít a Plaket Kft.-nek abban, hogy ez a helyzet fennmaradjon. Fizetni kell a sok okmányirodát, aktatologatást, új nyomtatványokat, számítógépes rendszerek újraindítását, programozást, az egész elmebaj reklámját, hiszen ha már van egy ekkora sztori, azt jól el kell adni, hogy szeressük is.
Hogy van-e szerkesztőségünknek egységesen kialakult álláspontja a területi alapú rendszámok bevezetésével kapcsolatban? Hogyne: teljes mellszélességgel, illetve nem is teljes, hanem egyenesen ötszörös mellszélességgel támogatjuk. Mire van szüksége a magyar autósnak 2012-ben? Területi alapú rendszámra. A véletlenre sem bíztuk: megkérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályát, hogy akkor most, Tornóczky Anita szava járásával élve, ezt most így hogy? A válasz következik.
“A Belügyminisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által vizsgált javaslat szerint a közúti forgalomban résztvevő járművek hatósági jelzése az üzembentartó vagy tulajdonos mindenkori lakóhelyének, székhelyének megfelelően a megyére, esetleg járásra, városra vonatkozó jelzést is tartalmazna. A környező országokban hosszú évek óta eredményesen működő regionális rendszám rendszer előnye, hogy annak alapján a gépjárműhöz azonnal és össze nem téveszthető módon hozzá lehet rendelni aktuális nyilvántartási helyét, üzembentartója lakóhelyét. (Területi kódot tartalmazó rendszámot alkalmaz többek között Ausztria, Horvátország, Németország, Szlovákia, Szlovénia, Olaszország és Ukrajna.) A régió, megye jelölése hozzájárul a rendszámtábla-felismerő rendszerek hatékonyabb működéséhez. Ennek egyebek mellett a szmogriadóval és a kijelölt helyekre való behajtással kapcsolatos szabályozás eredményes betartatásában, a helyi lakosok által díjmentesen igénybe vehető fizetős útszakaszok használatának ellenőrzésében vagy az utazó bűnözők kiszűrésének megkönnyítésében is szerepe lehet.
A tárcák a rendszámok több lépcsőben, felmenő rendszerben és önkéntes alapon megvalósuló cseréjének lehetőségét vizsgálják, egyidejű csere kötelező elrendeléséről nincs szó. A tervezett ütemezés szerint a témában májusra készülhet el a részletes szabályozási javaslat, amelyet a Kormány nyáron fogadhat el. Így legkorábban idén ősztől jelenhetnek meg az új típusú rendszámok, elsőként az újonnan forgalomba helyezett gépjárműveken.”
Huh, nem lesz kötelező a csere. Talán még Selmeczi Gabriella is feltűnik néhány órára, mint rendszámvédelmi megbízott. Aztán szűkítik a cserére nem kötelezettek körét, vagy mindegy is, mit ígérnek, a lényeg, hogy mérget ne vegyünk semmire, mert a méreg rossz, értem? Nem kötelező, csak szabadon választott, hogy aki olyasmivel rendelkezik, amin rendszám van, megszívja. Forgalmi, törzskönyv, biztosítás, parkolási engedély, autópálya-matrica, céges útnyilvántartás, lízing- és kölcsönszerződés – mindent le kell cserélni.
De akkor vizsgáljuk meg magát a javaslatot. „A régió, megye jelölése
hozzájárul a rendszámtábla-felismerő rendszerek hatékonyabb működéséhez.” Ezt melyik kormányközeli hacker mondta? Jártak már az Ikeában? Hallották, ahogy a sorompó magában morog, hogy a fenébe, mennyivel könnyebb dolgom lenne, ha láthatnám, hova valósi a tisztelt Örslev rongyszőnyeg-vásárló? Egyébként képzeljék, nem is kell olyan drága szoftver: egy húszezer forintos androidos okostelefonra is fel lehet telepíteni a rendszámfelismerőt. És működik. Ugye-ugye? Még én is érzem az okosan kiírt közbeszerzés zsíros fuvallatát.
Szmogriadó? Helyi lakosok által igénybe vehető díjmentes szakaszok?! Ideális esetben az NFM beszélő viszonyban van Rogán Tónival, aki megmutatja az 5. kerületi beengedő rendszert a süllyedő oszlopokkal, és a rendszámfelismerő szoftverben végződő kamerákkal, melyek eddig sem hugyoztak vért, hogy felismerjék az ABC-123-formátumot.
Most pedig nézzünk egy kis akciófilmet: képzeljünk el egy klasszikus, regionális bűncselekményt. Megyen a színesfémtolvaj a piros Zsigulival, rogyásig megrakva rosszhiszeműen eltulajdonított színesfémmel. Látja egy szemtanú, és azt mondja: na, gyulai rendszám, ezeket most jól feljelentem. És elmondja a rendőröknek a rendszámot, ők pedig elmennek Gyulára és elfogják az elkövetőt. Bezzeg ha nincs területi rendszám? Akkor ugyanez történik. Budapesti volt a bankrabló, mondja Etus izgatottan a Szomszédok zárójelenetében, láttuk a rendszámát! A sheriff csak megkocogtatja az autónk vezetőoldali ablakát a tonfával, és ránk hunyorít a Stetson karimája alól, hogy lássuk, komolyan gondolja: errefelé nem nagyon szeretjük az idegeneket.
De most, hogy felfrissültünk, nézzük a további érveket. Először is a környező országokban lehet, hogy területi alapú rendszámok vannak. Más országokban meg nem. Egy ilyen vitában ki nyer? Aki több országot mond? Ha nekem csak Olaszország, Spanyolország, Belgium és Svédország jut eszembe, mint nem területi alapon rendszámozó, akkor buktam a vitát? És ha hozzácsapjuk Romániát, ahol minden hitellel terhelt autó Bukaresti rendszámmal fut, mert a hiteles autó a bank tulajdona, annak pedig a fővárosban van a székhelye? Az lesz ám csak a hatalmas szűrés.
Magyarországon ezt a területi rendszám-témát egyébként egyszer már megbeszéltük, valamikor 1990 táján, a sztálinista időkben. Az is színvonalas vita volt. A területi alapú rendszám elleni legerősebb érv az volt, hogy ha látszik, ki hová való, akkor a falusi meccseken könnyebben rongálják meg a partjelző autóját, ha nem alkalmazza elég kreatívan a lesszabályt. Nem viccelek, tényleg, kérdezzék csak meg a régi öregeket. És mi volt az ellenérv? Hát persze, hogy a vándorcigány-jellegű autós bűnözők kiszűrése. Az akkori vita egyébként annyival volt értelmesebb, mint a mai, hogy akkor valóban illett formátumot váltani. Ma meg annyi pozitív hozadékát látom, hogy addig sem gondolunk Matolcsy Györgyre. Ugye, mennyivel izgibb a rendszám? Akkor gyorsan bedobnék néhány további gumicsontot. Név is legyen a rendszámon!
Így ha kicsit rosszul vagyok vezetés közben, és az előttem haladó autót Dr. Schmitt Pál vezeti, rávillogok, hogy dottore, írjon már fel egy doboz Daedalont! Sőt, legyen kint az egész Facebook-profil, hogy a dugóban jelölgethessük egymást ismerősnek.
Gumicsont, lesz ez, szinte biztos vagyok benne. Hogy kitől származik a javaslat, nem árulják el, nyilván még szondázzák a reakciókat. Valószínűleg nem az NFM volt a nagy kreatív, de gumicsontnak tényleg zseniális. Lám, én is milyen jól elszórakoztattam magam.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!