Láttál már NKH-st dolgozni?
Ha valaki ma Budapesten jogosítványt akar szerezni motorra, megnyugodhat, hogy ebben a szezonban már nem fog sokat motorozni, hisz nyári vizsgaidőpontra számíthat. Holott egy ilyen jogsit bőven meg kellene tudni szerezni hat-nyolc hét alatt.
Mi civilek nem kifejezetten szeretjük az NKH azon alkalmazottait, akikkel kapcsolatba kerülünk. Valahogy mindig az jut az eszébe az embernek, hogy a műszakiért, vizsgáért jó sok pénzt lehúznak róla. Esetleg még meg is szívatják, ami újabb pénzekbe kerül. Ezek az NKH-s emberek nagyon megfontoltak, általában korán kezdenek, de korán is végeznek. Ami történetesen nem esik jól a társadalom éjjeli bagoly típusú felének – mármint az, hogy kora reggel ott ácsorogjon a műszaki vizsgaállomásokon, vagy a forgalmi vizsgán.
Nem tudom, megfigyelték-e már, ilyen szituációkban ezeknek az NKH-s embereknek van egy tempója. Nem kapkodnak, de haladnak. Aki viszont a versenyszférából csöppen az állami gépezetbe, legszívesebben a haját tépné. Mondjuk műszaki vizsgán miért egy ujjal gépelnek? Megmondom: mert ezek műszaki emberek, és nem titkárnők. A rendszer pedig olyan, hogy be kell pötyögniük csomó mindent. Nem kell nagy látnoknak lennem, hogy megtippeljem: ennek kilenctizedét teljesen feleslegesen.
Mert sajnos hiába a népességnyilvántartással, gépjárműnyilvántartással és már ezer állami informatikai rendszerrel összekötött műszakivizsga-rendszer, valamiért ezeknek a szerencsétleneknek állandóan klimpírozniuk kell a számítógépen. Egy ujjal, mert így tudnak. Miközben az összes mért adat egyenesen megy a központba, automatikusan, fotóstól, mindenestől. Hogy a francban van ez? Műszaki szempontból egy vizsga nettó tíz perc, mégis valahogy egy órára nyúlik az egész, feltéve, hogy nem fagy le a milliárdokért, versenytárgyalás nélkül vásárolt rendszer.
Akármennyire is utáljuk hát az NKH-sokat, legyünk kicsit megértőek. Minden cselekedetüknek meg kell felelnie egy kusza jogszabálytengernek – ha én ilyen helyzetben lennék, még köszönni sem mernék. Kitalálják az egyablakos ügyintézést, de nem a működés racionalizálásával, hanem egy ablak kapja meg tíz másik melóját, amiből persze kilenc eleve felesleges volt. Ossza be, ahogy tudja. Átlag négyévente átszervezik, átnevezik, összevonják, új vezetést kap, kicsit kuszálnak a jogi háttéren, új szoftvereket írnak elő, készítenek egy máshogy használhatatlan weblapot...miközben az NKH-hangyák végzik a napi munkájukat.
Úgy tűnik, két év kellett, hogy az új NKH-vezetés átlássa a rendszer működését annyira, hogy felügyeleti szervével (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) összefogva alaposabban megakasszák a dolgokat. Ezt onnan tudhatjuk, hogy most tört ki az első botrány. Mert a közszférában leépítések vannak, hát itt is. Így gyorsan megszabadultak azoktól a vizsgabiztosoktól, akik a gépjárművezetőket vizsgáztatják. Eleve kevesen voltak, hiszen ők köztisztviselők, tehát drágák, és a magyar állam hatósága nem képes a magyar állam terheit megfizetni. (Budapesten a maradék negyven vizsgáztatóból csak tizenhármat hagytak meg.) A munka javát alapból külsősökkel végeztették, másodállású vizsgáztatókat foglalkoztattak. Na, őket úgymond nem tudták tovább foglalkoztatni, több, mint százat.
Persze áll a bál, az Index is foglalkozott a témával egy cikkben. Hirtelen kiderült, hogy akármennyire gyűlöletesek az NKH-s fickók, valójában nincs élet nélkülük. Igaz, a vizsgáztatókat ráadásul már kiszervezték rég, valójában már nem is NKH-sok.
Ma Budapesten aki nagymotorra szeretne jogosítványt szerezni, jó eséllyel nyárra kap időpontot. Autóra picivel előbb, alig két hónapot kell várnia. A legdurvább a B125-ös vizsga (vagyis a B kategóriás jogsival rendelkezők A1-es vizsgája), hisz itt a tanfolyam csak öt óra, mégis hónapokba telik a gyors jogsi megszerzése.
Állítólag egyes sötét lelkű oktatók már fel is találták a vizsgaidőpontok feketekereskedelmét.
Mi persze ücsörgünk itt Budapesten és azt hisszük, hogy ez itt a világ közepe. Gondoltam, szúrópróba jelleggel kérdezzük már meg, mi van vidéken. És ha már megtehetem, Békés megyét vettem, elvégre onnan származom. Nem a világ közepe, Magyarország szegényebb vidékei közé tartozik, viszont pont elég messze is van Budapesttől, hogy az emberek megőrizzék a józan eszüket. Beírtam a gugliba, hogy Békéscsaba és autósiskola, az eredménylistáról találomra kiböktem egyet, felhívtam. Felvették.
A Thermál Autósiskola ügyvezetőjét, Pap Andrást sorsolta ki nekem a kereső. Tetszenek tudni, mennyi a várakozási idő a vizsgára arrafelé? Két-három hét, attól függően, hogy mennyire finnyás az oktató, és utál-e korán kelni, vagy elfogadja a hajnali időpontot. Azaz teljesen normálisan megy minden, ahogy eddig is.
Pap úr azt is elmondta nekem, mi a trükk. Ott változatlanul foglalkoztatják a másodállású vizsgáztatókat, már csak azért is, mert mindössze két főállású van. Ha megnézzük, nagyjából azonosak az arányok: Békés megyének háromszázezer lakosa van, Budapestnek cirka kétmillió, itt tehát hat-hétszer több a főállású vizsgáztató. De ez önmagában nem lehet elég. Pap úr szerint eleve tévedés ez a másodállásosdi, a vizsgabiztosság külön szakma, nem pedig pótmegélhetés nyugdíjasoknak és ráérő iskolavezetőknek.
De egészen pontosan milyen megélhetésről van szó? Egy forgalmi vizsga díja személyautóra és motorkerékpárra 11 ezer forint. Mit gondolnak, ebből a vizsgáztató mennyit kap?
Nem annyit, kevesebbet. Még annál is kevesebbet, mint amit másodszorra tippeltek.
A megfejtés: ötszáz forintot. Mindez egy órára. Azt számolgattuk a szerkesztőségben, hogy az elhajtott másodállású vizsgáztatók valószínűleg a McDonalds-ban helyezkedtek el, és nem értik, hogy ezt miért nem tették meg korábban.
A maradék 10500 forint az államé. A hatóság nem csak őrködik a vezetési tudásunk felett, meg vigyáz arra, hogy még véletlenül se húzzanak félre a fékeink. Ha ugyanis az ország fejőstehene az autós, a hatóság a fejőgép. Pap úr ezt egy kicsit másképp fogalmazta meg. Egészen pontosan az intézményesített útonállás kifejezést használta a profitrátával kapcsolatban. Igaz, erről sem elsősorban a hatóság tehet, hisz hoznia kell a Pénzügyminisztérium (bocsánat: Nemzetgazdasági Minisztérium) bevételi előirányzatait. .
Tudjuk, hogy a gépjárművezetők oktatása finoman szólva sem most éli fénykorát, az iskolák már kínjukban tisztességtelen eszközöket is bevetnek, hogy ne dőljenek be. Pap András elmondta, hogy a náluk évi 3-400 tanuló van, ebből úgy hetvennek kell félretenni a kartonját, mert időközben kiderül: a forgalmi órákra már nincs pénze. Őket most külön megszívatták azzal, hogy a KRESZ-vizsga érvényességi idejét két évről egy évre csökkentették, tehát ha 366 nap múlva lenne is pénzük, kezdhetik a nulláról.
És a tápláléklánc végén ott vannak a vizsgabiztosok, akik eddig is szánalmas pénzért dolgoztak. Ilyen összegeknél tényleg csak az erkölcsi tartásukon múlik, hogy egy ötösért vagy tízesért elnézzenek egy-két bakit a vizsgán, nem? Elvégre hatalmuk van, és azt egy ilyen balkáni berendezkedésű országban nem lehet tisztességes módon forintokra váltani. Legalábbis mi ezt Budapesten így látjuk, de ahogy a korábbi cikkeink kommentjeiből kiderült, a korrupciós helyzet is megyéről megyére változik.
Ebben az egészben már nem is az a bosszantó, hogy a nyomorult tanulók, miután a gatyájuk ráment, hónapokig vártak, még csak nem is tanultak meg rendesen vezetni. Hanem tudják, miért üt meg a guta? Az Indexnek a már említett cikkében a következőt olvashatjuk: „Hétfő este végül mégis közleményt adott ki Pesti Imre kormánymegbízott. Eszerint a kevés vizsgabiztos miatt kialakult helyzet megoldásáért Budapest Főváros Kormányhivatala egyeztetést kezdeményezett, a tárgyalások eredményeképpen a kormányhivatal költségvetése már márciustól "megengedi", hogy a vizsgabiztosok számát csaknem megduplázzák.”
Már elnézést, ha felteszem a kérdést: hogyhogy megengedi?! Kedves polgáraink, türelmüket kérjük, sajnos most pénzszűke miatt nem tudunk extraprofitot befogadni?! Ez már tényleg a vég.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!