Levélben támad a hivatal

2015.03.06. 07:23 Módosítva: 2015-03-06 08:31:05
0 hozzászólás
Országos levélszemét-kampányt indított a Smart importőre. A cég zseniális trükkel védte ki, hogy reklámja olvasatlanul landoljon a lakossági szemétben, mert segített neki egy közhivatal.

Ha nincs stratégiailag betiltva a káromkodás a magyar Mercedesnél, a Smart miniautók importőrénél, ott is lenne, aki ösztönösen kimondaná a bébetűs szót, ha a cég kommunikációs fegyverét tolnák az arcába. Így, a bot jobbik végén állva ez nyilván elképzelhetetlen, sőt, óriási poén. Nem is képzelték el, de semmi gond, tudok segíteni. Február végén a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától (KEKKH) írtak egy olvasónknak. Illetve egy fenét onnan, de ezt akkor még nem tudta. Ugyan a borítékon tényleg a hivatal a feladó, és ahogy a címzett kiemelte a levelet, csakugyan egy jogszabályi helyekkel, kiemelésekkel telerakott szöveget látott.

Állami címeres fejléc alatt a Közlekedési nyilvántartó osztály vezetője üzent, a Mercedes-Benz Hungária Kft. nevében. Kifárasztásos módszer a bevezetőben, a jogszabályi hely megjelölésével (1999. évi LXXXIV törvény. 24. § 4. bekezdés b) pontja, hogy pontosak legyünk. Ide amúgy szerencsésebb lett volna azt írni, hogy csak bolondozik veled a cég, de joga van hozzá, és mi segítünk neki, pénzért.

A Smart-forgalmazó rendkívül fontos dolgokról tájékoztat. Kiemeltem a lényeget. Különleges év lesz az idei, bemutatkozik az új Smart Fortwo és Forfour Magyarországon, továbbá itt rendezik a világ legnagyobb márkatalálkozóját, a Smart Times 15-öt. Ez a hatalmas esemény a nemzet fővárosában ugyan csak augusztusban esedékes a Felvonulási téren, de szerintem menjen mindenki oda már most, öt hónap csak eltelik valahogy. Parkolóhely lesz, tavaly kettő (2) darab új Smart Fortwo-t adtak el magánszemélyeknek. 2001-óta négyszáztizennégyet. Átkozottul nagy szükség van forradalmi ötletekre.

A KEKKH, mint a teljes magyar gépjármű-nyilvántartás kezelője pontosan tudja, kinek milyen autója van, mikor adta el az előzőt, és azt is, kinek. Kezeli a rendszámokat, ide futnak be a forgalomba helyezéssel és forgalomból kivonással kapcsolatos kérelmek, szóval ők a magyar autózás egyik legfontosabb szerve. Nincs még egy olyan nyilvántartás, ahol néhány kattintással kigyűjthetők az egy adott márkához, típushoz, vagy akár évjárathoz tartozó célszemélyek.

Az importőr és a KEKKH ötlete tulajdonképpen működőképes. Közösen küldenek levelet néhány ezer embernek, azok pedig egészen biztosan ki fogják bontani, hiszen egy állami hivatal ritkán viccel. Majd kapnak egy reklámot.

Jogszerű, de szokatlan (Az Önszabályozó reklámtestület álláspontja)

Az ügyben megkerestem Fazekas Ildikót, az Önszabályozó reklámtestület főtitkárát. A szervezet vezetője szerint bár kétségtelen, hogy szokatlan helyről és címről kapta a fogyasztó a reklámot, de érdekes módon a jogszabály lehetővé teszi, hogy a hatóságtól a kérelmező igényelje, hogy kapcsolatfelvétel céljából a nyilvántartó az általa megjelölt személyt, személyi kört megkeresse. Ez tehát egy ritkán igénybe vett, de törvényes útja a fogyasztók megkeresésének, ezért is csodálkozhatott, sőt lepődhetett meg a fogyasztó, hogy a hatóság által küldött levélben reklámot talált. A hatóság ugyanakkor láthatóan nagy gonddal készítette el a nyitóoldal levelét, amelyben tájékoztatja a fogyasztót, a levél kiküldésének adatvédelmi szempontjairól.

A mai helyzetben olyan érzékeny kérdés az adatvédelem, és olyannyira szűk a fogyasztó elérésének lehetősége, hogy a cég valószínűleg ezért vette igénybe a reklám kiküldésének szokatlan, de jogszerű módját.

Két megfejtésem is van arra, hogy miért nem a Smart Centerben nyalták a borítékokat. Az egyik, hogy az adatvédelmi szabályok miatt nem adhatja át a KEKKH az összes magyar Smart-tulajdonos nevét és címét, tehát a cég nem tudja, kicsoda a kedves olvasó, de van egy haverja, a magyar állam, aki igen. Szerintem az itteni smartosok zöme nem jár márkaszervizbe, mert a kocsija egy punnyadt régi példány. Ismeri viszont a smartozás összes nyűgét, a rövid élettartamot, a nehézkes szerelést, vagy a legendás úttartást. És már azt is, mennyire vágyik a márkaképviselet a figyelmére, hátha vesz 4 milláért egy új autót, vagy elmegy a találkozóra.

Ha valaki az olvasónkhoz hasonlóan nem szeretné, hogy máskor is megtalálják az importőri szpemek, miközben évek óta bevált módszerekkel dugaszolja el az összes netes csatornán a szpemek útját, külön kérelmet nyújthat be, hogy többé ne küldjenek neki ilyet a hivatalon keresztül és megteheti ezt on-line is, a Magyarország.hu ügyfélkapuján keresztül, regisztráció után. Addig bármi megtörténhet, és őszintén remélem, ezzel a cikkel nem adok ötletet más cégeknek. Óriási kérdés, hogy ha letiltjuk céges leveleket, vajon eljut-e hozzánk egy valóban fontos üzenet, például egy olyan visszahívási akcióé, mint amit a Magyar Suzuki hirdetett pár éve. Félő volt, hogy a tizenéves Swiftek kereke kiesik menet közben a lengéscsillapítok rohadása miatt, ezért írtak. A KEKKH válaszaival frissítem majd a cikket, ha megérkeznek. Addig senki ne legyen óvatlan.

Az ügyben megkerestem az autóimportőrt is. A cég péerese elismerte, hogy valóban az összes Smart-tulajdonos elérése volt a cél és tudták, hogy ilyen formában, tehát hivatali borítékban és levéllel kapják majd meg a reklámot a címzettek. Mivel a smartosok tábora megfigyelésük szerint nem egységes, magyarul nem tudták őket máshogy megtalálni, nem volt más lehetőség, mint a KEKKH-s módszer. Nem autót akarnak eladni, csak szeretnék közösségé kovácsolni a miniautók használóit és jó volna, ha sokan eljönnének a találkozóra. Nincs tapasztalatuk az áttételes levél hatékonyságáról, mert nem csináltak még ilyet, de nem tekintik marketingeszköznek.

Hogy mit tennék, ha én lennék az itthon sikertelen autómárka felelőse, és ki kéne találnom valamit? Feltúrnám a saját címlistámat, és csak azoknak küldenék levelet, akik szerepelnek rajta, mert valaha megfordultak a márkaszervizben az autójukkal, vagy vettek egy biszbaszt, és a számlázáskor felírták a címüket. Ők sem lehetnek nagyon kevesen, mert alkatrészre egyre nagyobb szüksége van a régi Smartok tulajdonosainak. A hagyományos módszerrel biztosan nem lett volna nagy áttörés az akció, de kevesebben nyerítettek volna fel úgy, mint az olvasónk, mert nem matrjoskatáviratot kaptak volna, hanem olyat, amelyen a valódi feladó adatai szerepelnek. Lehet, hogy sokan összetépték volna, de aki kinyitja, nem gondol haraggal a Smartra.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!