Az előzetes infók alapján végre megszületett a dugódíj koncepciója, amelyen rengeteget törték a fejüket a városházán. A sok gondolkodás meghozta eredményét, amelyet frappánsan úgy foglalnék össze: mindenki megszívja, de majd Brüsszelre kenjük.
Sajnos még kicsit korán van ahhoz, hogy minden részletet ismerjünk, de egy biztos: az előzetesen megszellőztetett koncepciókkal ellentétben a dugódíj gyakorlatilag adóként fog működni, bár azok valóban többet fognak fizetni, akik beteszik a lábukat/kereküket a belvárosba, amelynek a határait már legalább egy évtizede nem sikerült meghatározni.
Mindegy, ezzel vége a sok dilemmának. Amióta a fővárosi tipródás megy a dugódíjjal, már legalább kétszer költöztem, némi gyomorgörccsel, nehogy nagyon rossz helyre menjek. De minden aggodalom alaptalan volt, hisz bárhol vagyok, fizetni fogok. Ez egy jó ország, itt lehet tervezni.
A Figyelő információi szerint ugyanis évi 3-7000 forint lesz a főváros területén mindenkinek a dugódíj, amely ebben a formájában inkább minősíthető adónak. Ha az ember még megtoldaná a belvárosi közlekedéssel is, akkor az éves összeg felmegy 10-12 ezer forintra, legalábbis az előzetes információk szerint.
Az én fejemben egy dugódíj nem pont ilyen, de sokkal jobban zavar, hogy kiderült: Budapesten, ha autód van, az csak két dologra jogosít fel. Arra, hogy álljon a garázsodban, illetve arra, hogy befizesd a teljesítményadót az önkormányzatnak. (Akkor is, ha már eladtad, de ebbe most nem mennék bele.) Innentől kezdve, ha még olyasmin törnéd a fejed, hogy közlekedsz is vele, az még legalább évi 3-7000 forint. A periférián. Kézenfekvő ötlet lenne a körgyűrű használata is, azonban ott véletlenül már tavaly sikerült olyan útdíjrendszert bevezetni, hogy Budapest szerkezetéből adódóan leginkább fizetős gyorsforgalmi utakon tudod elhagyni a várost, hogy aztán hasonlóan fizetős elkerülő utakon elkerüld. Nyilván ezt is foghatjuk Brüsszelre, csakhogy pont a pár nem fizetős szakaszt köszönhetjük nekik, hisz azoknál pont az EU-támogatás miatt nem szabad díjat szedni. A problémát úgy oldották meg, hogy a rá vezető utakat fizetőssé tették, tehát cseszhetjük. Ráadásul hamarosan a moratórium is lejár, és akkor az egész M0 fizetőssé válhat. Tarlósék erről nem tehetnek, de én meg hadd ne örüljek, ha két oldalról szívatnak.
Visszatérve a dugódíjra, ott van még az úgynevezett belváros kérdése, amit ha jól nézem, nagyjából annyiért lehet elkerülni, mint nem elkerülni. Vagyis nem sok olyan hülye lesz, aki az elkerülést választaná, mert nagyon szerencsés körülmények kellenek hozzá, hogy a belváros érintése helyett jobban járjon az elkerüléssel.
Én ezek közé a szerencsés körülmények közé sorolnám az M0 befejezését Budapest körül. De nekünk nincs olyan szerencsénk.
Ezekkel az új infókkal még közel sem tudunk mindent, a bejelentés negyedikén lesz (FRISSÍTÉS: a bejelentés úgy tűnik, elmaradt). Az már biztos, hogy amit Tarlós István tavaly belengetett éves díjként, az hirtelen megduplázódott, és gondolom a Nemzeti Beszedő Szervezet kényelmi díja is hozzájön még, ami érdekes módon meg tudott duplázódni a parkolások esetében is, amint egy profitéhes magáncégtől átkerült a hatékony állami kézbe.
Az sem világos még, hogy a motorkerékpárokkal és tehergépkocsikkal mi lesz, de ha minden igaz, jól meg lehet majd szívatni a robogósokat is. Mondjuk fizessenek annyit, mint az autósok, és itt halkan említeném meg, hogy egy 125-ös, modern és tiszta robogó regisztrációs adója annyi, mint egy egy 1,3 literes motorú személygépkocsié. De erről nem Tarlós István, de még csak nem is Demszky tehet. Egy biztos: nagyon sok nagyrobogóról fog lekerülni a rendszám hamarosan. De legalább a villanyautók ingyen járnak majd – vegyen ön is tízmillás autót, kedves polgártárs.
Azt hiszem, igazán jó stratégiát folytatnak velünk a vezéreink, Lázár Tarlóst okolja mindenért, Tarlóst Demszkyt és Brüsszelt, mi meg csak nézünk ki a fejünkből, és csodálkozunk. Például azon, hogy ha már ki kell szúrni Brüsszel szemét valamivel, akkor miért nem érték be egy olyan dugódíjjal, ami tényleg a legszűkebb belvárost érinti. Ugyanis Brüsszel olyasmit sosem kért tőlünk, hogy egész Budapest területén és az azt elkerülő utakon fizetőssé tegyünk minden közlekedést.
Azt pedig végképp vérlázítónak érzem, hogy a még fel sem épült P+R parkolókig is csak dugódíj megfizetésével lehessen majd eljutni, miután a szintén fizetős bevezető szakaszra is megvettük a megyei matricát. Hogy utána megvegyük a bérletet is arra metróra, amire behazudtuk a reális utasforgalom tripláját és a kivitelezési költségek harmadát írtuk a tervekbe, megígértük a P+R parkolók építését, majd még a meglévőket is eladtuk plázának. Most meg csodálkozunk, hogy „lepattanunk Brüsszelről” - ahogy a városházán fogalmaznak.
A metrót persze befejezni sosem fogjuk, akkor sem, ha a világ dugódíját is beszedtük már az autósoktól, és a 4-es metró így tényleg semmit sem fog érni közlekedési szempontból. A pénzt meg egy olyan zsákba fogjuk önteni, amiről már most borítékolnám, hogy lyukas az alja, ahogy a teherautóktól beszedett útdíjakat sem arra fordítják, hogy az általuk széttaposott utaknak legalább az állapotát megóvják, és ne romoljanak évről évre. Nem tudom, hogy mitől várnánk, hogy itt bármi jobb legyen.
De hát mit várjon az ember egy ilyen Brüsszeltől?