Rettegés a Teslától
Ezt most már beviszem a Mozaik utcába, és levizsgáztatom kortünetnek: legalább fél éve, hogy megsűrűsödtek a vezetés élményéért aggódó férfiak. Mintha a Tesla következő szoftversfrissítése egy katéterrel lenne egyenlő, amit felhelyeznek, és attól kezdve már az ágyunkat sem hagyhatjuk el.
Palagáz-forradalom ide vagy oda, az egész hibridesdi csak elterelő hadművelet: a játék nyilvánvalóan arra megy ki, hogy elárasszanak minket a villanyautók. Semmi V8-as rotyogás, V6-os trombitálás, sornégyes vonyítás, háromhengeres kelepelés - csak a trolihang. És a tetejére még pár hónapja bedobta a Tesla, hogymajdnem kész az önvezető autó. Ezzel a két szememmel láttam az embert, aki Siófokra menet elbóbiskolt a Teslájában...
Ezek (a háttérhatalom) elveszik tőlünk a vezetés élményét! Én pedig mit csinálok hetek óta? Rettegő férfiállatokat próbálok megnyugtatni, hogy nem most, csak sokkal később, és különben is, miért is aggódunk? A megnyugtatás lényege, hogy mit csinált az emberiség tízezer évvel ezelőtt? Vadászott és gyűjtögetett. Most meg minden élelem ott van a Tescóban. Elmegyünk, megvesszük. De attól még kimehetünk az erdőbe gyűjtögetni? Persze, úgy hívják, gombászás. Lehet csinálni, de nem kötelező. Fakultatív. Vadászat? A legendásan perverz embercsoportot senki sem gátolja, hogy berúgjanak a magaslesen, mint a sakál, és akár egymásra lövöldözzenek. Száz éve mivel jártunk? Lovon, vagy lovas szekéren. Aztán jöttek az autók. Ma már mindenki autóval jár. De attól még van bármi akadálya a lovaglásnak? Semmi. Oké, az esti dugóban lóháton történő ácsorgásra nincs nagy igény, de akár azt is megtehetnénk. Szóval az önvezető autó milliméterre ugyanolyan, mint a disznótor: nem erőszak. A háttérhatalom persze nem pihen, az EU már lassan a részegen történő állatkínzás hungarikumát is elvenné tőlünk.
A parkolás mámora már most is eléggé el van tőlünk véve. Kipróbáltam a Ford parkolósegédjét, és nem elég, hogy egy olyan helyre jelzett be, amit eszembe sem jutott volna megkockáztatni, de úgy rakta be magát a Mondeo, hogy ha évekig gyakorolok, akkor sem sikerül. Ami azt illeti, mindenki jobban járna, ha kötelezővé tennék a géppel parkolást, mert sok férfiállat nyilván mindig zseniálisan parkol, elvégre érzik az autót, de néha azért előfordul, hogy valaki más hibázik, szembe süt a nap, poros az út, közelebb lopakodik a magas padka, és kész a baj. A parkolás öröme, mi?
A dugóban araszolás öröme is mennyire férfias már. Kuplung be, egyes, kuplung fel, kis gáz, fék, kuplung be, üres. Kuplung be, egyes, kuplung fel, kis gáz, fék, kuplung be, üres. Kuplung be, egyes, kuplung fel, kis gáz, fék, kuplung be, üres. Kuplung be, egyes, kuplung fel, kis gáz, fék, kuplung be, üres. Kuplung be, egyes, kuplung fel, kis gáz, fék, kuplung be, üres. Kuplung be, egyes, kuplung fel, kis gáz, fék, kuplung be, üres. Nehogy már egy gép intézze, helyettem, a kutyaúristenit.
Nem beszélve nagy kedvencemről, a 10-es útról, amit hetente teszek meg oda-vissza, szerencsére csak 40 kilométeren. Akkora vezetési élmény, komolyan, mint egy Radical SR3-mal oktatni a ferraris pojácákat a ringen (nem). Mennyi értelmesebb dolgot lehetne tenni az ilyen órák alatt, mint a többi autó hátsó lámpáján bambulni, el sem tudom képzelni. Na persze, ha megvalósul az önvezető autó, olyasmi lesz a közlekedés, mint vonattal, leszámítva az utastársakat. Utolsó menedékünk a robogó, mert azt aztán tényleg nem holnap fogják önvezetővé tenni. Nekem speciel már most is a robogó a végső menedékem. Meg néha a motor. Motorral egyébként szintén támogatnám az önvezető autókat, mert úgy képzelem, azok nem húzzák rám a kormányt, meg nem kezdenek szemből előzni, ha jövök, hiszen nincs beállva az agyuk az autóformájú szembejövők észlelésére.
A Tesla persze nagyrészt puszta marketing, és a nagy büdös önvezetést majdnem Tesla-szinten is hozni bírja egyszoftverhibás Astra. Ehhez a marrketinghez már tényleg pofa kell. Elon Musk nem az autóipari mókuskeréken át jutott a csúcsra hatvanplusz évesen, így aztán mentes a mélyen rögzült óvatos reflexektől, melyek miatt az autóipar olyan lassan lép egyről a kettőre. Nem lehet erős, nagy hatótávú elektromos autót gyártani? Dehogynem. Csak elég sok ceruzaelemet kell sorba kötni, és kész. Vagy nem - lapzártakor a Google 1,23 millió találatot ad a burning tesla keresésre. Egy Bernd Pischetzrieder, Ferdinand Piëch, vagy Henry Ford nyilván másképp futna neki. Kevesebb autójuk égne le nyilvánosan, de évtizedekkel később rukkolnának elő valamivel.
A Tesla, mint dizájn ráadásul úgy néz ki, mintha egy emigráns mazdás tervezőcsapat rajzolta volna, és ez nem véletlen, mert ők is rajzolták. Mi következik mindebből? Hogy mihelyt elkészül a villanyos Porsche és Mercedes, a Teslát legfeljebb azok a lokálpatrióta amerikaiak veszik majd, akik a világért sem ülnének villanyautóba, mert szentül hiszik, hogy két mérföldön belül buzivá változtatja őket. És akkor a Teslának harangoztak. Visszaáll a rend, nem netes trollok fingják a passzátszelet a világ legfontosabb iparágában. Van, ahol már most sem állnak túl jól, mégpedig a legfontosabb európai piacon: Németországban. Ahol hülyén veszi ki magát, hogy a három másodperc alatt százra gyorsuló Tesla végsebessége 200, hiszen már ott is harmadára, százegynéhány kilométerre csökken az amúgy kackiás, 400 kilométeres hatótáv. És ha a fényes hipszterautó mellett dízel Octaviák húznak el a belső sávban, az nem tesz vonzóvá egy prémiumterméket.
De van egy még jobb hírem. Nemrég a fekete vonat modern megfelelőjével utaztam, ami egy Germanwings járat Stuttgart és Budapest között. Magyar Mercedes és Bosch dolgozókat szállít. Véletlenül egy Bosch-dolgozó mellé kerültem, akit felületesen ismertem is, és épp automated drive-fejlesztéseken dolgozik, szenzorokon a távtartó tempomathoz, a kapcsolódó szoftverekkel. Teslájuk is van a teszteléshez, nem mintha önvezetést muszáj lenne Teslán próbálgatni, csak mégis menőbb, mint egy Prius. Ő pedig megnevezte a céldátumot, amikor az önvezető autó valósággá lesz. 2025. Ugye!? Én is azt hittem, hogy korábban jön el a pillanat, de azt mondta, ez most az iparági sztenderd. Öt éve 2020-at gondoltak, három éve hozzácsaptak még öt évet. Igen, lesz önvezető autó, igen, az Uber is azon dolgozik, ők 2035-re látják megvalósíthatónak, a Google meg még mindig a 2020-ra esküszik. Közben a Tesla felvásárlásáról lecsúszott Apple nagy valószínűséggel megveszi a BMW i3-ast, az már így is haza tud kóvályogni magától, és arra fejleszt valami nagyon forradalmi appot.
Nem kell tehát azon parázni, hogy a gonosz autóipar kicsavarja a kezünkből a kormányt, még legalább tíz évig, és azután sem. Sokkal aggasztóbb, hogy a magyar bevezetést egy középhaladó kolbásztöltő fogja levezényelni, meg Tarlós István (vagy az akkor épp aktuális Tarlós), aki még a biciklit sem érti. De mi már csak így járunk, ilyen a mi formánk.
A háttérhatalom elveszi tőlünk a vezetés élményét, ezért én férfiállatokat próbálok megnyugtatni hetek óta - Winkler Róbert
Posted by Totalcar.hu on Wednesday, 27 January 2016