Rettegés a Teslától
Ezt most már beviszem a Mozaik utcába, és levizsgáztatom kortünetnek: legalább fél éve, hogy megsűrűsödtek a vezetés élményéért aggódó férfiak. Mintha a Tesla következő szoftversfrissítése egy katéterrel lenne egyenlő, amit felhelyeznek, és attól kezdve már az ágyunkat sem hagyhatjuk el.
Palagáz-forradalom ide vagy oda, az egész hibridesdi csak elterelő hadművelet: a játék nyilvánvalóan arra megy ki, hogy elárasszanak minket a villanyautók. Semmi V8-as rotyogás, V6-os trombitálás, sornégyes vonyítás, háromhengeres kelepelés - csak a trolihang. És a tetejére még pár hónapja bedobta a Tesla, hogymajdnem kész az önvezető autó. Ezzel a két szememmel láttam az embert, aki Siófokra menet elbóbiskolt a Teslájában...
Kipróbáltuk az önvezető Teslát
Egy ingyenes szoftverfrissítés és a méregerős Model S akár Budapesten is átveszi tőled a vezetést, sőt, akár előzni is tud. A rendszer nem tökéletes, de így is lélegzetelállító.
Ezek (a háttérhatalom) elveszik tőlünk a vezetés élményét! Én pedig mit csinálok hetek óta? Rettegő férfiállatokat próbálok megnyugtatni, hogy nem most, csak sokkal később, és különben is, miért is aggódunk? A megnyugtatás lényege, hogy mit csinált az emberiség tízezer évvel ezelőtt? Vadászott és gyűjtögetett. Most meg minden élelem ott van a Tescóban. Elmegyünk, megvesszük. De attól még kimehetünk az erdőbe gyűjtögetni? Persze, úgy hívják, gombászás. Lehet csinálni, de nem kötelező. Fakultatív. Vadászat? A legendásan perverz embercsoportot senki sem gátolja, hogy berúgjanak a magaslesen, mint a sakál, és akár egymásra lövöldözzenek. Száz éve mivel jártunk? Lovon, vagy lovas szekéren. Aztán jöttek az autók. Ma már mindenki autóval jár. De attól még van bármi akadálya a lovaglásnak? Semmi. Oké, az esti dugóban lóháton történő ácsorgásra nincs nagy igény, de akár azt is megtehetnénk. Szóval az önvezető autó milliméterre ugyanolyan, mint a disznótor: nem erőszak. A háttérhatalom persze nem pihen, az EU már lassan a részegen történő állatkínzás hungarikumát is elvenné tőlünk.
A parkolás mámora már most is eléggé el van tőlünk véve. Kipróbáltam a Ford parkolósegédjét, és nem elég, hogy egy olyan helyre jelzett be, amit eszembe sem jutott volna megkockáztatni, de úgy rakta be magát a Mondeo, hogy ha évekig gyakorolok, akkor sem sikerül. Ami azt illeti, mindenki jobban járna, ha kötelezővé tennék a géppel parkolást, mert sok férfiállat nyilván mindig zseniálisan parkol, elvégre érzik az autót, de néha azért előfordul, hogy valaki más hibázik, szembe süt a nap, poros az út, közelebb lopakodik a magas padka, és kész a baj. A parkolás öröme, mi?
A dugóban araszolás öröme is mennyire férfias már. Kuplung be, egyes, kuplung fel, kis gáz, fék, kuplung be, üres. Kuplung be, egyes, kuplung fel, kis gáz, fék, kuplung be, üres. Kuplung be, egyes, kuplung fel, kis gáz, fék, kuplung be, üres. Kuplung be, egyes, kuplung fel, kis gáz, fék, kuplung be, üres. Kuplung be, egyes, kuplung fel, kis gáz, fék, kuplung be, üres. Kuplung be, egyes, kuplung fel, kis gáz, fék, kuplung be, üres. Nehogy már egy gép intézze, helyettem, a kutyaúristenit.
Nem beszélve nagy kedvencemről, a 10-es útról, amit hetente teszek meg oda-vissza, szerencsére csak 40 kilométeren. Akkora vezetési élmény, komolyan, mint egy Radical SR3-mal oktatni a ferraris pojácákat a ringen (nem). Mennyi értelmesebb dolgot lehetne tenni az ilyen órák alatt, mint a többi autó hátsó lámpáján bambulni, el sem tudom képzelni. Na persze, ha megvalósul az önvezető autó, olyasmi lesz a közlekedés, mint vonattal, leszámítva az utastársakat. Utolsó menedékünk a robogó, mert azt aztán tényleg nem holnap fogják önvezetővé tenni. Nekem speciel már most is a robogó a végső menedékem. Meg néha a motor. Motorral egyébként szintén támogatnám az önvezető autókat, mert úgy képzelem, azok nem húzzák rám a kormányt, meg nem kezdenek szemből előzni, ha jövök, hiszen nincs beállva az agyuk az autóformájú szembejövők észlelésére.
A Tesla persze nagyrészt puszta marketing, és a nagy büdös önvezetést majdnem Tesla-szinten is hozni bírja egyszoftverhibás Astra. Ehhez a marrketinghez már tényleg pofa kell. Elon Musk nem az autóipari mókuskeréken át jutott a csúcsra hatvanplusz évesen, így aztán mentes a mélyen rögzült óvatos reflexektől, melyek miatt az autóipar olyan lassan lép egyről a kettőre. Nem lehet erős, nagy hatótávú elektromos autót gyártani? Dehogynem. Csak elég sok ceruzaelemet kell sorba kötni, és kész. Vagy nem - lapzártakor a Google 1,23 millió találatot ad a burning tesla keresésre. Egy Bernd Pischetzrieder, Ferdinand Piëch, vagy Henry Ford nyilván másképp futna neki. Kevesebb autójuk égne le nyilvánosan, de évtizedekkel később rukkolnának elő valamivel.
A Tesla, mint dizájn ráadásul úgy néz ki, mintha egy emigráns mazdás tervezőcsapat rajzolta volna, és ez nem véletlen, mert ők is rajzolták. Mi következik mindebből? Hogy mihelyt elkészül a villanyos Porsche és Mercedes, a Teslát legfeljebb azok a lokálpatrióta amerikaiak veszik majd, akik a világért sem ülnének villanyautóba, mert szentül hiszik, hogy két mérföldön belül buzivá változtatja őket. És akkor a Teslának harangoztak. Visszaáll a rend, nem netes trollok fingják a passzátszelet a világ legfontosabb iparágában. Van, ahol már most sem állnak túl jól, mégpedig a legfontosabb európai piacon: Németországban. Ahol hülyén veszi ki magát, hogy a három másodperc alatt százra gyorsuló Tesla végsebessége 200, hiszen már ott is harmadára, százegynéhány kilométerre csökken az amúgy kackiás, 400 kilométeres hatótáv. És ha a fényes hipszterautó mellett dízel Octaviák húznak el a belső sávban, az nem tesz vonzóvá egy prémiumterméket.
De van egy még jobb hírem. Nemrég a fekete vonat modern megfelelőjével utaztam, ami egy Germanwings járat Stuttgart és Budapest között. Magyar Mercedes és Bosch dolgozókat szállít. Véletlenül egy Bosch-dolgozó mellé kerültem, akit felületesen ismertem is, és épp automated drive-fejlesztéseken dolgozik, szenzorokon a távtartó tempomathoz, a kapcsolódó szoftverekkel. Teslájuk is van a teszteléshez, nem mintha önvezetést muszáj lenne Teslán próbálgatni, csak mégis menőbb, mint egy Prius. Ő pedig megnevezte a céldátumot, amikor az önvezető autó valósággá lesz. 2025. Ugye!? Én is azt hittem, hogy korábban jön el a pillanat, de azt mondta, ez most az iparági sztenderd. Öt éve 2020-at gondoltak, három éve hozzácsaptak még öt évet. Igen, lesz önvezető autó, igen, az Uber is azon dolgozik, ők 2035-re látják megvalósíthatónak, a Google meg még mindig a 2020-ra esküszik. Közben a Tesla felvásárlásáról lecsúszott Apple nagy valószínűséggel megveszi a BMW i3-ast, az már így is haza tud kóvályogni magától, és arra fejleszt valami nagyon forradalmi appot.
Nem kell tehát azon parázni, hogy a gonosz autóipar kicsavarja a kezünkből a kormányt, még legalább tíz évig, és azután sem. Sokkal aggasztóbb, hogy a magyar bevezetést egy középhaladó kolbásztöltő fogja levezényelni, meg Tarlós István (vagy az akkor épp aktuális Tarlós), aki még a biciklit sem érti. De mi már csak így járunk, ilyen a mi formánk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
