Ingyenes KRESZ-vizsga, mi van?
Ismét nagy álmokat kergetnek a nagyfiúk. Momentán amúgy is elkél egy szép új álom, mert a főnök épp most söprögeti össze az előző maradékát. Annak akkor lett vége, amikor átvilágították napfénnyel.
Íme a következő, ez sem tűnik tartósnak. Tegnapi hír, hogy a kormány jövőre ingyenessé teszi a KRESZ-vizsgát a diákok számára. Hatalmas ötlet, kár, hogy ez az amúgy 4600 forintos vizsga önmagában semmire sem jogosít, semmire sem használható, így értelme sincs. Erősen szimbolikus, hogy a teljesítéséhez szükséges tudást nem adják mellé, legalábbis egy árva szó sincs róla a közleményben, pedig az volna fontosabb.
Ezt ők is tudhatják, és a barlangrajz-kidolgozottságú terv azért ugorhatott be, mert megtudták, hogy az utóbbi öt évben egyre veszélyesebb lett Magyarországon közlekedni. Összeültek az Emberi Erőforrások minisztériumában, és az egyik kartársnak beugrott a KRESZ nevű izé, illetve, hogy egyre több a baleset, a többiek pedig tudták, hogy szereti a magyar, amit ingyen kap.
Amúgy 2012 óta nem tudnak mit kezdeni a romló közlekedésbiztonsággal, sőt, hiába szórták tele az országot a 14,5 milliárd forintos VÉDA szupertraffipax-rendszerrel, az sem segített semmit, tavaly még több volt a baleset. A rendőrség nem kompetens az ügyben, bár hatékonyan szedi a pénzt.
A probléma rendszerszintű: a gyerekeket nem tanítják meg valamire az iskolában, amire akkor is szükségük lesz, ha közmunkásnak állnak és akkor is, ha elmennek Londonba aneszteziológusnak. Nem tanítják meg őket szabályosan közlekedni, amit viszont a szüleiktől látnak, azt jobb, ha elfelejtik.
Az alapvető KRESZ-táblák jelentése sehol sem téma, sőt, az sem, hogy miért kell bekötni az övet az autóban, és az sem, hogy mire figyeljen, aki bringázik. A jogosítvány az egyetlen kiszögellési pont, mert a kártya megszerzéséhez végig kell ülni néhány elméleti órát, majd jöhet a vizsga, pénzért. Valami ott sincs rendben.
Miközben ezt leírom, autósok százai kapnak fejenként 50 ezres bírságot, miután lefotózták őket a Bécsi és a Szépvölgyi út sarkán. Lazán jobbra fordulnak az egyenes továbbhaladást előíró, élénk háttérszínnel kiemelt tábla alatt. Ez a harmadik hasonló kamerás csomópont a városban, ahol mindenki megy, amerre akar. Így közlekedik, aki már évek vagy évtizedekkel ezelőtt levizsgázott. Csoda, ha legalább a pirosnál megállnak.
Csócsálom az ingyenes KRESZ-vizsga ötletét, és eszembe jutnak azok az olvasói levelek, melyeket a jogosítványszerzésről szóló cikkeink után kapunk. Tavaly az oktatóhiány volt műsoron, előtte a zsebre dolgozó, szakmailag és mentálisan alkalmatlan oktatók, korábban a trükkös pótórákkal kétszeresére drágított jogsik. A kezdő autósok zömének alig van köze ahhoz, amit a vezetőülésben csinál.
Most egy filléres kampányajándékkal akarnak kedveskedni a fentiek, pedig nem vizsga kéne, hanem sok-sok hiteles tanár, aki elmagyarázza, mekkora felelősség bármilyen járművet vezetni, és miért érdemes tiszteletben tartani a többi bringást, motorost és autóst.
A nem szarunk a gyepre logikán túl is van élet, csak érdekessé kéne tenni a témát a legfogékonyabb korosztály számára, hogy elmozduljunk onnan, ahová öt év alatt jutottunk. Összesen 3500 autós oktató van az országban, ők nem lesznek elegen, az állami iskolák tantervében nem szerepel a közlekedésoktatás, az e-learning pedig nem a gondolkodásmódot löki a helyes irányba, legfeljebb segít levizsgázni. A jövő évtől ingyen. De minek?