A videó mindössze két napja került fel a Youtube-ra, de biztosan sokáig és sokan fogják nézegetni, mert egy nagyon súlyos baleset felvétele. Egy autó a Soroksári útra kanyarodik egy betorkolló utcából, majd miközben keresztezi a gyalogosátkelőt, fékezés nélkül gázol el egy bringást, és még megy is néhány métert, mielőtt beletapos a fékbe, majd kiszáll a nyilván sokkos állapotban lévő vezető.
A felvétel kilencedik másodpercében történik az ütközés, amelynek erejét jól érzékelteti, hogy a kerékpár több méter magasra repül, miközben a rajta ülő a motorháztetőnek, majd a Renault szélvédőjének csapódik, végül az úttestre zuhan az autó jobb oldalán.
Mi történhetett? Könnyű volna azt írni, hogy már megint ezek a szabálytalankodó bringások, akik képtelenek megtanulni, hogy a zebra előtt le kell szállni a nyeregből, és ha tetszik, ha nem, az úttest túloldaláig tolni a kerékpárt. A KRESZ nagyon egyértelműen fogalmaz ezzel kapcsolatban. A szabályban konkrétan felsorolják, hogy hol tekerhet a kerékpáros. Erről a témáról Pető Attila Kreszprofesszor és a Magyar Kerékpárosklub bevonásával készítettem korábban cikket az Index Kerékagy című bringás rovatába. Itt mélyülhetnek el a témában.
Egyrészt tiltja a tekerést a kijelölt gyalogátkelő helyeken, kivéve, ha azok mellett kerékpárnyomot is kialakítottak, ahogy tették ezt az utóbbi években a budapesti belváros több csomópontjában is. Azt is rögzíti, hogy a bringásnak nincs elsőbbsége a zebrán azokban az esetekben sem, ha például szabályosan visszafordul egy úton, és eközben érinti a felfestést. A gyalogosoknak egyébként jár az elsőbbség akkor is, ha nincs zebra, de kanyarodik az autó.
Van viszont itt más is. Miután a kilencedik másodpercben bekövetkezik a baleset, mindössze további tíz másodpercen belül vált a Soroksári út lámpája, az, amely előtt a felvételt készítő autó állt az ütközés előtt.
Ez alapján szinte biztosra vehetjük, hogy a balesetet okozó autó nem véletlenül jött olyan lendületesen. Mivel ilyen rövid időn telik el a lámpaváltásig, a betorkolló út lámpája sárgát vagy már pirosat mutathatott, ezért nyomta meg a gázt az autós, aki talán pont a gázolás előtt, a lámpaváltás miatt balra, vagyis a kanyarodás irányával és a zebrával ellentétes irányba pillantott, nehogy összeütközzön a Soroksárin érkező autókkal.
A bringás nem csak egy hibát követett el, hanem azon kívül, hogy nem szállt le, szinte biztosan a gyalogosok villogó zöldjénél indult el a túloldalra, ahová sajnos nem érkezett meg. A szabályok szerint a villogó zöldnél gyalogos az úttestre már nem léphet, neki is kötelessége meggyőződnie arról, hogy veszélytelenül átmehet. Persze, itt a gyalogtempónál lényegesen gyorsabb bringásról van szó. Vagyis mindkét fél óriásit hibázott.
Mindez néhány másodperc története csupán, de több dolgot is meg kell tanulnunk belőle - akár bringázunk, akár autózunk. Egyrészt a kijelölt gyalogátkelő helyeket mindig mérsékelt sebességgel és fokozott figyelemmel kell megközelíteni, ha autózunk. Túl azon, hogy tökéletesen értelmetlen kockáztatni, és a lámpaváltás pillanatában elindulni, autósként számítanunk kell arra, hogy a sérülékenyebb, és a szabályokat nem feltétlenül ismerő/betartó gyalogos vagy bringás bukkan fel előttünk. Ha viszont gyalog vagy bringával közlekedünk, sajnos nagyon hasonló a helyzet.
Bár az autót csak jogosítvánnyal szabad vezetni, autósból van ezer, meg ezerféle. Akik ezer és ezerféle módon képesek, vagy képtelenek körültekintően közlekedni, és jó reflexekkel cselekedni a döntő pillanatban. Ezúttal minden a lehető legrosszabbul alakult, és nagyon remélem, az elütött bringás nem szenvedett maradandó sérüléseket a balesetben.