Népbetegség lett a piroson áthajtás
A piros eleje az új sárga. Teljesen mindegy, éjszaka van vagy nappal, van-e hely a lámpa túloldalán, vagy csak beállunk a sor végére elzárni a keresztirányú forgalmat. Ha vált a lámpa, menetrendszerűen áthajt még valaki a teli piroson. Gyakran többen is.
Pedig már a sárgánál is szabálytalan nyomni neki, ha egyébként képesek lennénk biztonságosan állóra fékezni. Persze lehet azt gondolni minden alkalommal, hogy itt még épp átférek, egész életeket lehet leélni piroson átslisszanva, csak aztán vannak azok a nem is olyan ritka helyzetek, amikor még bőven élhető életek mennek tönkre, vagy szakadnak meg, mert azt gondoltuk, ezúttal is következmények nélkül nyerhetünk 40 másodpercet.
Azzal, hogy rendszeressé tesszük a pirosozást, kialakítunk magunkban egy olyan mechanizmust, ami a gyors döntést igénylő helyzetekben kockázatot vállal, hiszen nem a biztonság az elsődleges szempont, hanem a továbbhaladás. Minden sikeresen megoldott piros után egyre mélyül a meggyőződésünk, hogy nincs ezzel semmi gond, lényegében fokozatosan kondicionáljuk magunkat, és a szokásunkká válik a közúti problémák necces kezelése.
Márpedig a szokás nagy úr. Főleg váratlan helyzetekben, amikor nincs időnk tudatosan reagálni. Azzal, hogy a piros elejét is zöldnek vesszük, az a baj, hogy így már alapból két lépéssel vagyunk túl a biztonságos zónán. Gondoljunk csak bele: egy átlagos hétköznap épp békésen hajtunk át harmadik alkalommal a piroson, rutinosan kicentizve az utolsó pillanatot. Aztán negyedszer egy sietős gyalogos lép le a járdáról, vagy lendületből érkezik valaki keresztben, ötvennel elkapva az épp pirosról sárgára váltó lámpát.
Hiába úsztuk meg már ezerszer, egy olyan helyzetben fogunk a rendszeres pirosozás miatt rögzült szokásainknak engedve reflexből kockázatot vállalni, ahol már amúgy sincs terünk kimozogni a bajt, hiszen a biztonsági zóna legszélén vagyunk alapból. Lehet azzal érvelni, hogy én bizony mindig észnél vagyok, és kizárólag megfontoltan hajtok át a piroson, de valójában épp akkor nem leszünk észnél, amikor a legjobban kellene: ha valami váratlan történik. Amikor egy veszélyes helyzet kezelésére tizedmásodperceink vannak, akkor reflexből cselekszünk.

Természetesen megfelelő kiképzéssel fejleszthető az instant kríziskezelés, de kétlem, hogy a piroson áthajtók vezetéstechnikai képzésen szerezték az indokolatlan magabiztosságukat. Sokkal inkább a rendszeres határon átslisszanások miatt rögzült mechanizmusok fognak működésbe lépni. Másfelől, ha tényleg körültekintően pirosozunk, akkor mi a magyarázat a teljesen felesleges szabálytalankodásra, amikor azért nyomunk még egy padlót, hogy hamarabb állhassunk be a sor végére? Ha tudatosan viselkednénk, egy rövid mérlegelés után rájöhetnénk, hogy egy másodpercet sem nyerünk a manőverrel, csak hát ugye a rutin.
Ráadásul a jelenség már rég túlnőtt a sietős kevesek alkalmankénti huligánkodásán. Folyamatosan nő a lámpás kereszteződésekben a balesetek száma, és sok esetben biztonságosabb bevállalni a pirosat, mint kockáztatni, hogy a mögöttünk lévő belénk csattanjon, csak mert vérszemet kapott a lámpaváltás láttán. Népbetegséggé vált a piroson áthajtás.
Ha viszont megnő a piroson áthajtások száma, akkor menetrendszerűen nőnek a bajok is. Határon üzemelő rendszerben mindig több a hiba. Pedig valójában egyáltalán nem éri meg kockáztatni, akármennyire is valószínűtlennek tűnik a baj. Képzeljünk el egy fordított lottót. Minden héten kapunk pár száz forintot, de cserébe, ha kihúzzák a számainkat azonnal költözhetünk az utcára. Minimális nyereségért kockáztatunk rengeteget, főleg, hogy nagyságrendekkel nagyobb eséllyel karambolozunk a lámpánál, minthogy 90-ből kihúzzák a számainkat.
Az utóbbi években csak Budapesten minden hétköznapra jutott egy lámpás baleset, és évente néhányan életüket is vesztik, mert valaki sietett. És ma már mindenki siet. Aztán néha valaki történetesen megszívja a kollektív rohanást, de ugye velem ez nem történhet meg. Én tudom, hogy mikor lehet nyomni neki, és különben is – sietek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
