Az elektromos autók támogatása jó dolog, de nem tökéletes. Egyrészt a támogatott járművek száma még a magyar autópiac méretéhez képest is alacsony, de ez még hagyján. Nagyobb gond, hogy azokat a családokat és cégeket támogatja így a közös kassza, akik bele tudnak tenni 5-8 millió forint önrészt ebbe a boltba. Márpedig, ha megnézzük a magyar autópiacot, az adásvételek túlnyomó többsége jelentősen kisebb összegről szól, a legtöbbünknek még hárommillió forint autóra költése is csak álom. Azaz ebben a támogatási formában a társadalom nagy többsége akkor sem tudna részt venni, ha nem lenne korlátozva a darabszám.

Ez persze még mindig nem lenne baj az e-mobilitási programmal, hiszen a cél, az egészséges városi levegő, támogatható annak ellenére is, hogy nem rászorultak a résztvevők. A kérdés inkább az, hogy miért csak ez a réteg kap támogatást.
Ugyanis a nagycsaládos program helyzete kicsivel jobb csak, felmentek az árak, így már egy hétszemélyes autó támogatott megvásárlásához is 3 – 4 millió körül kezdődik az önrész. És hiába vannak elfogadható finanszírozási lehetőségek, a hitel csak annak opció, aki még nem adósodott el túlságosan a lakhatás érdekében, és jól fizető állással rendelkezik. Azaz pont azok maradnak ki, akiknek szükségük van ugyan autóra, de nem tudnak egymillió forintot sem rászánni a vásárlásra.

Gazdaságilag indokolható természetesen, hogy a támogatások igénybevételéhez önrész szükséges. De akkora a kereslet itthon a levedlett, és egyre nehezebben forgalomban tartható 15-20 éves kocsikra, fél- és egymillió forint magasságában, hogy nehéz szabadulni az érzéstől: szociális szempontból bőven lenne még miért belenyúlni a rendszerbe. A gondot az okozza, hogy hiába lenne jó ötlet újabb, jobb állapotú használt autóhoz segíteni azokat, akik zsebből csak bontószökevényt engedhetnek meg maguknak, ilyen programot okkal nem csinál senki.
Támogatni a jobb környezetvédelmi besorolást, illetve a jobb aktív- és passzív biztonságot lehet, ám mindkettő állapotfüggő, tehát visszaélésre ad lehetőséget. Ha mondjuk egy tízéves dízel Peugeot-ból kiütik a részecskeszűrőt, mert drága a fenntartása, és elmarad az ilyen idősen már nem tökéletesen megbízható légzsákok cseréje is, akkor az csak papíron marad tiszta és biztonságos, a valóságban egyik sem. És ugyanez a helyzet tíz éves Volvók, BMW-k, Toyoták, Opelek és Suzukik esetében is, egy a lényeg: az ilyen mókolásokat a magyar vizsgarendszer nem tudja szűrni. De talán még a német sem teljesen.
Véleményem szerint a használt autók piacát csak ellenőrizni (vizsgáztatás), korlátozni (regisztrációs díj) vagy könnyíteni (egyszerűbb átírás) lehet, de támogatni nem. Ha egy kormánynak célja az autópark modernebb, tisztább járművekre cserélése, azt csak az új autók támogatásával lehet elérni. Pont az olyan programokkal, mint a nagycsaládosok autószerzési támogatása, vagy az e-mobilitás program, hiszen ezek hatása kettős. Egyrészt több új, biztonságos és tiszta autó kerül forgalomba, másrészt az esetek komoly hányadában ezek nem üres garázsokba, hanem az átlagnál újabb használt autók helyére kerülnek, tehát a piacon is frissebb portéka forog. Szóval szerintem jók ezek a programok. Csak sajnos ettől még túl keveset tesznek hozzá a közlekedés egészének fejlődéséhez, vagy tágabban értelmezve, a társadalom mobilitásához.
Viszont van egy jól ismert, évszázadok óta csiszolt eszköz az állam kezében arra, hogy megoldja, vagy legalább segítse megoldani a mobilitási problémáit azoknak, akiknek csak öreg roncsokra futja. De ez nem az autózás, hanem a minőségi, sűrű és a fizetésekhez képest olcsó tömegközlekedés. Ha valóban tenni akar valaki a dolgozó emberekért és magyar vidékért, akkor nemhogy bezárni, de egyenesen fejleszteni kellene a szárnyvonali vasúti közlekedést például, illetve a kisvárosok helyi közlekedését is fontos lenne központi költségvetésből segíteni. Egy ilyen program már önmagában állásokat teremt, hiszen a vasútállomásra, a buszpályaudvarokra és a járatokra is kell a dolgozó, de ennél fontosabb hatása, hogy leveszi az egyébként is nehéz anyagai helyzetben tengődő családok válláról az autóvásárlás és -fenntartás terhét.

Jó minőségű tömegközlekedési hálózatot kizárólag veszteségesen lehet üzemeltetni, ez nem is kérdés, de vegyük észre, hogy a városok levegőjének egészségesebbé tétele sem olyan befektetés, ami pénzügyileg térül meg. Gazdasági szempontból az e-mobilitási program is kidobott pénz, ám közérdekre költjük, tehát mégsem az. Ha a társadalmi egyenlőség lenne ilyen fontos közérdek, akkor a tömegközlekedés fejlesztése sem lenne kidobott pénz. És aki autóval közlekedik, annak is jobb az a világ, ahol nem okoznak veszélyes helyzeteket kényszerből vezető emberek forgalomba csak sunnyogva beengedhető romokkal, mert élhető tömegközlekedés kínál jobb megoldás számukra.
Tudom, hogy álmodok, látom, hogy nem divat manapság a vasútfejlesztés, mert meglepően drága, és hogy a fent leírtakat inkább csak gazdag országokra jellemzők – bár érdemes lenne nálam szakavatottabb főket megkérdezni arról, hogy mi volt előbb Japánban, Svájcban vagy Németországban: az élhető tömegközlekedés, vagy a gazdagság. De azt is látom, hogy micsoda közlekedési és társadalmi problémákat okoz az a helyzet, hogy számtalan magyar településen egyszerűen nincs más értelmes közlekedési eszköz, mint az autó, miközben pont ezeken a helyeken sem az iskola, sem a bolt, sem a munkahely nincs séta- vagy legalább bringatávolságra. Paks bővítése ráadásul CO2-szempontból viszonylag tiszta áramforrást biztosítana ennek a villanyvasút-forradalomnak, szóval, ha zöld és igazságos Magyarországot szeretnénk, szerintem mehetnénk erre.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
