Nincsenek már tuti tippek
Ha autós embert kérdezel, bizonyára lesznek tanácsai, mit vegyél, mi a biztos választás. Csak közben az idő nem állt meg, ami tegnap még jó kis használtautó volt, ma elkopott vénség, esetleg drágulásnak indult youngtimer. És a mai használtak között csak szaktudással felvértezve érdemes válogatni.
A használt autók piaca tele van ígéretekkel: kis fogyasztást, nagy teljesítményt, kényeztető luxust kínálnak töredék áron az értékvesztés nyertes oldalán. Kiváló példa az Alfa Romeo 159, aminek szépségét, kényelmét, vezetési élményét a JTDm motor kis fogyasztása és a mára kedvezővé olvadt ár könnyen hozzáférhetőnek tünteti fel. Ráadásul a közvélekedés szerint a négyhengeres JTD jó motor. Csak aztán az ember gyanútlanul elviszi szerelőhöz, ahol közlik vele, sajnos teljes motorfelújítás vár rá, mert a remek dízel megsemmisítette magát.
A minap épp Karotta mesélte, hogy egy általa ismert, és addig remekül üzemelő JTDm beszippantotta a szívósorban elhelyezett, kipufogógáz-visszavezetést szabályzó csappantyúkat, amik akkora kárt csináltak, hogy kérdéses lett, egyáltalán megéri-e a motort helyre hozni. Érdeklődtem a jelenségről Alfa-szerelőnél, aki azt mesélte, gyakorlatilag minden JTD motort érinti a probléma az Euro 4 bevezetése, tehát a kipufogógáz-visszavezetés beépítése óta. De azt is rögtön hozzátette, hogy mivel ismert a hiba, könnyen megelőzhető: elég megnézni, szív-e falsot a motor. Ha nem, akkor elég tiszták a csappantyúk, nem szorulnak, zárnak rendesen, így nem is fognak letörni.

Sőt, ha kiderül, hogy a csappantyúkkal gond van, de még nem törtek le, akkor sem menthetetlen a helyzet – többféle cserealkatrész létezik, illetve aki nagyon okosba' akarja megoldani, akár le is dugózhatja a helyüket, a motor megbízhatóan működik tovább. A jó Nepper bólogatott is egyből a szerkesztőségi levelezőlistán, hogy igen, ez az egy baja van, de hát ismert probléma, elkerülhető, amúgy tök jó motor.
Karotta ekkor emelte égre a tekintetét, és futtatta le azt a gondolatot, ami szerintem már sok használtautó-vásárlóban felmerült: akkor most már tényleg annyira változatosan, reménytelenül fos minden, hogy egy olyan motort tartunk jónak, ami ismert működési sajátosságként, törvényszerűen megsemmisíti magát – csak a maga könyörtelen kiszámíthatóságában és kiismerhetőségében megelőzhető a baj? Ennek a stabil szarságnak is örülni kell? Ez már a jó?

Nehéz vitatkozni vele. A Jeep Grand Cherokee kapcsán például azzal találkoztam, hogy a Mercedes V6-os dízele remek motor, alapvetően semmi gond vele, csak figyelni kell a láncra, a porlasztócsúcsokra meg az izzítógyertyákra. Ja és a korai példányokon előfordulhat hibás tömítés az olajhűtő körül, de amúgy tényleg semmi gond vele, simán üzemeltethető. Vagy ott a Toyota 1,33-as, szívó benzinmotorja, hát ennél tutibb tipp nincs is – aztán mégis megdöglött belőle több is a körülmények szerencsétlen együttállása miatt, pedig amelyiket jól használta a gazdája, az örök élet meg egy nap. Esetleg a Peugeot HDI / Ford TDCI néven egyaránt ismert, kétliteres, 16 szelepes dízel, melyről mindenki szépeket mond mindig, mégis ismerünk tulajt, aki folyamatosan eltömődő részecskeszűrővel küzd, és már nagyon unja.
Furcsa dolog ez, mert magára a tényre, hogy foglalkozni kell ezekkel a motorokkal, nem áll meg a „régen minden jobb volt” mantrája – a korosodó motorokkal mindig, minden korszakban foglalkozni kellett. Még a sokat emlegetett műszaki csoda, a megváltó második eljövetele, az 1.9 TDI sem ment el csak úgy magától. De nagyon más a leányzó fekvése akkor, amikor ez a foglalkozás kimerül pár olcsón, akár otthon elvégezhető műveletben, mint akkor, amikor százezer forintos nagyságrendű javításokról van szó. Hiába üzemszerű mindkettő, nagyon más a fájdalomérzetünk.
Ennek ellenére a Neppernek is igaza van, hiszen ha mondjuk az 1.6 THP, vagy az 1.8 TSI halálozási rátájával vetjük össze, akkor az Alfa JTD motorcsaládja, a Mercedes OM642-es dízel, de még akár az 1,33 literes Toyota-motor is megbízható választásnak fog tűnni. De pláne a kétliteres HDI. És azt sem szabad elhallgatni, hogy mondjuk egy Dacia 1,6-os szívómotorral, vagy egy Honda Jazz ma is hozza a klasszikus kisautós erényeket, az olcsó karbantartást, a megbízható mechanikát. Persze ettől még rozsdásodhatnak, de az legalább látszik. A gond azonban az, hogy hirtelen harmadik példát már nem tudnék mondani, mert az egyre nagyobb teljesítmény és az egyre tisztább kipufogógázok utáni hajszában sorban elvéreztek az egyszerű – értsd: olcsó – motorok.
Az idő ugyanis nem állt meg, hanem újabb és újabb célokat tűzött a mérnökök elé. Akik ezeknek megfeleltek ugyan, az új autók legalábbis a legtöbb mutatóban jobbak, mint valaha, de ennek a használt autók piacán érezni a hatását: nem lehet megszokásból, régi beidegződések alapján választani. Sőt továbbmegyek: igazából az a helyzet, hogy vagy valóban sok pénzt kell költeni egy biztos, de legalább garancia védettséget élvező majdnem új autóra, vagy elkerülhetetlen a szakértelem bevonása a vásárlásba. És ez alatt nem azt értem, hogy megkérni a cimboránkat, akit láttunk már csavarhúzóval a kezében, hogy ugyan nézze meg az autót velünk. De még az általános szerelő ismerősök sem játszanak, vagy pláne az olyan firkászok, mint mondjuk én.
Sajnos már tíz éve is teljesen általános volt olyan technológiák bevetése hétköznapi kocsikban, amik komoly szakértelmet és típusismeretet követelnek, hogy biztosan üzemeltethetőek legyenek. Prémium gyártmányoknál ez inkább már húsz éve van így, a csúcskategóriában meg még régebben. Az átlagos nyugati vásárlót, tehát a márkák célcsoportját ez a gond kevésbé érinti, de mifelénk nagyon fontos tisztában lenni azzal, hogy ha szép, jó és ügyes autót akarunk, akkor vagy sokat kell érte fizetni, vagy még vásárlás előtt fel kell vértezni magunkat a megfelelő tudással és egy konkrét szakműhellyel, ahol ismerik a típust. Olcsón, találomra választva is lehet persze jót találni, ahogy a lottónyeremény is létező dolog, meg a négylevelű lóhere is, de a nyerési esélyeink nem jók.
Akármilyen fájó, úgy tűnik az autópiacon megvalósul a választási rendszerekből még fájón hiányzó IQ cenzus, melyben a tudatos vásárlók egészen csodás autókkal járhatnak boldogan, a kevésbé figyelmesek viszont egyre gyakrabban élik meg vesszőfutásként ezt az egész miskulanciát – és átkozzák ezért, vérmérséklet szerint a gonosz EU-t, a gonosz gyártókat, a gonosz neppereket, vagy végső soron a gonosz autószerelőket. Lehet, hogy a sort magukon kéne kezdeni, és átértékelni a kocsi kiválasztásakor követett metódusokat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
