2021.03.25. 06:06

Ha autós embert kérdezel, bizonyára lesznek tanácsai, mit vegyél, mi a biztos választás. Csak közben az idő nem állt meg, ami tegnap még jó kis használtautó volt, ma elkopott vénség, esetleg drágulásnak indult youngtimer. És a mai használtak között csak szaktudással felvértezve érdemes válogatni.

A használt autók piaca tele van ígéretekkel: kis fogyasztást, nagy teljesítményt, kényeztető luxust kínálnak töredék áron az értékvesztés nyertes oldalán. Kiváló példa az Alfa Romeo 159, aminek szépségét, kényelmét, vezetési élményét a JTDm motor kis fogyasztása és a mára kedvezővé olvadt ár könnyen hozzáférhetőnek tünteti fel. Ráadásul a közvélekedés szerint a négyhengeres JTD jó motor. Csak aztán az ember gyanútlanul elviszi szerelőhöz, ahol közlik vele, sajnos teljes motorfelújítás vár rá, mert a remek dízel megsemmisítette magát.

A minap épp Karotta mesélte, hogy egy általa ismert, és addig remekül üzemelő JTDm beszippantotta a szívósorban elhelyezett, kipufogógáz-visszavezetést szabályzó csappantyúkat, amik akkora kárt csináltak, hogy kérdéses lett, egyáltalán megéri-e a motort helyre hozni. Érdeklődtem a jelenségről Alfa-szerelőnél, aki azt mesélte, gyakorlatilag minden JTD motort érinti a probléma az Euro 4 bevezetése, tehát a kipufogógáz-visszavezetés beépítése óta. De azt is rögtön hozzátette, hogy mivel ismert a hiba, könnyen megelőzhető: elég megnézni, szív-e falsot a motor. Ha nem, akkor elég tiszták a csappantyúk, nem szorulnak, zárnak rendesen, így nem is fognak letörni.

Sőt, ha kiderül, hogy a csappantyúkkal gond van, de még nem törtek le, akkor sem menthetetlen a helyzet – többféle cserealkatrész létezik, illetve aki nagyon okosba' akarja megoldani, akár le is dugózhatja a helyüket, a motor megbízhatóan működik tovább. A jó Nepper bólogatott is egyből a szerkesztőségi levelezőlistán, hogy igen, ez az egy baja van, de hát ismert probléma, elkerülhető, amúgy tök jó motor.

Karotta ekkor emelte égre a tekintetét, és futtatta le azt a gondolatot, ami szerintem már sok használtautó-vásárlóban felmerült: akkor most már tényleg annyira változatosan, reménytelenül fos minden, hogy egy olyan motort tartunk jónak, ami ismert működési sajátosságként, törvényszerűen megsemmisíti magát – csak a maga könyörtelen kiszámíthatóságában és kiismerhetőségében megelőzhető a baj? Ennek a stabil szarságnak is örülni kell? Ez már a jó?

Nehéz vitatkozni vele. A Jeep Grand Cherokee kapcsán például azzal találkoztam, hogy a Mercedes V6-os dízele remek motor, alapvetően semmi gond vele, csak figyelni kell a láncra, a porlasztócsúcsokra meg az izzítógyertyákra. Ja és a korai példányokon előfordulhat hibás tömítés az olajhűtő körül, de amúgy tényleg semmi gond vele, simán üzemeltethető. Vagy ott a Toyota 1,33-as, szívó benzinmotorja, hát ennél tutibb tipp nincs is – aztán mégis megdöglött belőle több is a körülmények szerencsétlen együttállása miatt, pedig amelyiket jól használta a gazdája, az örök élet meg egy nap. Esetleg a Peugeot HDI / Ford TDCI néven egyaránt ismert, kétliteres, 16 szelepes dízel, melyről mindenki szépeket mond mindig, mégis ismerünk tulajt, aki folyamatosan eltömődő részecskeszűrővel küzd, és már nagyon unja.

Furcsa dolog ez, mert magára a tényre, hogy foglalkozni kell ezekkel a motorokkal, nem áll meg a „régen minden jobb volt” mantrája – a korosodó motorokkal mindig, minden korszakban foglalkozni kellett. Még a sokat emlegetett műszaki csoda, a megváltó második eljövetele, az 1.9 TDI sem ment el csak úgy magától. De nagyon más a leányzó fekvése akkor, amikor ez a foglalkozás kimerül pár olcsón, akár otthon elvégezhető műveletben, mint akkor, amikor százezer forintos nagyságrendű javításokról van szó. Hiába üzemszerű mindkettő, nagyon más a fájdalomérzetünk.

Ennek ellenére a Neppernek is igaza van, hiszen ha mondjuk az 1.6 THP, vagy az 1.8 TSI halálozási rátájával vetjük össze, akkor az Alfa JTD motorcsaládja, a Mercedes OM642-es dízel, de még akár az 1,33 literes Toyota-motor is megbízható választásnak fog tűnni. De pláne a kétliteres HDI. És azt sem szabad elhallgatni, hogy mondjuk egy Dacia 1,6-os szívómotorral, vagy egy Honda Jazz ma is hozza a klasszikus kisautós erényeket, az olcsó karbantartást, a megbízható mechanikát. Persze ettől még rozsdásodhatnak, de az legalább látszik. A gond azonban az, hogy hirtelen harmadik példát már nem tudnék mondani, mert az egyre nagyobb teljesítmény és az egyre tisztább kipufogógázok utáni hajszában sorban elvéreztek az egyszerű – értsd: olcsó – motorok.

Az idő ugyanis nem állt meg, hanem újabb és újabb célokat tűzött a mérnökök elé. Akik ezeknek megfeleltek ugyan, az új autók legalábbis a legtöbb mutatóban jobbak, mint valaha, de ennek a használt autók piacán érezni a hatását: nem lehet megszokásból, régi beidegződések alapján választani. Sőt továbbmegyek: igazából az a helyzet, hogy vagy valóban sok pénzt kell költeni egy biztos, de legalább garancia védettséget élvező majdnem új autóra, vagy elkerülhetetlen a szakértelem bevonása a vásárlásba. És ez alatt nem azt értem, hogy megkérni a cimboránkat, akit láttunk már csavarhúzóval a kezében, hogy ugyan nézze meg az autót velünk. De még az általános szerelő ismerősök sem játszanak, vagy pláne az olyan firkászok, mint mondjuk én.

Sajnos már tíz éve is teljesen általános volt olyan technológiák bevetése hétköznapi kocsikban, amik komoly szakértelmet és típusismeretet követelnek, hogy biztosan üzemeltethetőek legyenek. Prémium gyártmányoknál ez inkább már húsz éve van így, a csúcskategóriában meg még régebben. Az átlagos nyugati vásárlót, tehát a márkák célcsoportját ez a gond kevésbé érinti, de mifelénk nagyon fontos tisztában lenni azzal, hogy ha szép, jó és ügyes autót akarunk, akkor vagy sokat kell érte fizetni, vagy még vásárlás előtt fel kell vértezni magunkat a megfelelő tudással és egy konkrét szakműhellyel, ahol ismerik a típust. Olcsón, találomra választva is lehet persze jót találni, ahogy a lottónyeremény is létező dolog, meg a négylevelű lóhere is, de a nyerési esélyeink nem jók.

Akármilyen fájó, úgy tűnik az autópiacon megvalósul a választási rendszerekből még fájón hiányzó IQ cenzus, melyben a tudatos vásárlók egészen csodás autókkal járhatnak boldogan, a kevésbé figyelmesek viszont egyre gyakrabban élik meg vesszőfutásként ezt az egész miskulanciát – és átkozzák ezért, vérmérséklet szerint a gonosz EU-t, a gonosz gyártókat, a gonosz neppereket, vagy végső soron a gonosz autószerelőket. Lehet, hogy a sort magukon kéne kezdeni, és átértékelni a kocsi kiválasztásakor követett metódusokat.

Az oldalról ajánljuk

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

1 órája
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58