Újra itt van az évnek az az időszaka, amikor korábban sötétedik, később világosodik, tehát arányaiban is többször, illetve tovább kell világítást használni az autónkon. Vagy legalábbis kellene, ha a közlekedők jelentős részének lenne bármiféle fogalma arról, mikor mit kapcsoljon fel.
Abba most ne is menjünk bele, hogy elvileg minden nap, az első elindulást megelőzően ellenőrizni kellene a világítást, biztos vagyok benne, hogy ezt nagyon kevesen teszik meg ilyen gyakorisággal. Ha viszont legalább az életben egyszer megpróbáltuk volna, akkor tudnánk, hogyan működik ez a rendszer a saját autónkban. Tudnánk, hova kell nyúlni, ha tompítottat akarunk kapcsolni, lenne fogalmunk arról, miként válthatunk távolságira, vagy hogy éppen van-e ködlámpa abban a nyomorúságos fémdobozban. De sokan még az irányjelzőt sem avatták fel, amióta megvették a kocsit.
8 fontos dolog a ködlámpáról
Az autógyártók azt hiszik, lényegtelen az egész, és általában jól eldugják a kapcsolóját. Tényleg, hol is van?

A tudatlanokon kívül persze ott vannak még a forradalmárok: nehogy már bárki is megmondja nekem, hogyan világítsak! Majd azt én tudom, mire van szükségem. Innen már csak egy lépés, hogy az én testem, én egészségem, azt csinálok vele, amit akarok, ezért fújom a cigifüstöt a gyerekem képébe, és ezért nem kötöm be a biztonsági övet se, hátha agyonüt valakit a tehetetlen bojlertestem, amikor egy csattanásnál kirepülök az ülésből. Ha én látni akarok, akkor szépen felkapcsolok mindent, a többiek meg tövig belenézhetnek, hadd vakuljanak.

Mindegy is, hogy valaki puszta fogalmatlanságból, vagy előre megfontolt szándékkal hagyja figyelmen kívül a vonatkozó szabályokat és – ami még rosszabb – az éppen uralkodó látási viszonyokat. A lényeg az, hogy ezzel kemény hazárdjátékká varázsolja a közúti közlekedést. Mondanám azt, hogy ha ő nem lát, az nem zavar, de ez nem így van: nem fogja észrevenni a biciklist, nem látja meg a babakocsit, az óvodáscsoportot vagy Fifi kutyát. Pedig csak azt a szerencsétlen kis műanyag bizbaszt kellett volna típustól függően megnyomni, elfordítani, kihúzni vagy bánom is én.

De nem, mert ehelyett tetszőleges hazai útszakaszon egészen elenyésző azoknak a száma, akik valóban a körülményekhez igazodva világítanak. Helyette láthatunk szürkületkor vagy éjszaka ködlámpával vagánykodókat, mert hát mégiscsak menőbb az a lerúgott 3-as Compact, meg a háromszoros eslájnos Audi, ha világítanak a ködlámpái. Láthatunk sötétedés után nappali menetfénnyel bóklászókat – ők jó eséllyel az egyes csoportba tartoznak, tehát azok közé, akiknek fingjuk nincs arról, hogy ha elöl pislákol is valami, az autó segge olyan sötét, mint a vakond belsőzsebe. Ott vannak aztán a távolságival büntetők, akik nem vesznek tudomást a szembejövőről, nem váltanak tompítottra, ha maga a pápa jön szembe, akkor se. Meg azok, akik reggel felnyomták a ködlámpát, mert köd volt, csak éppen azóta már elmúlt.
Kapcsolj lámpát, jóember
Vakító ködlámpázók, sötétbe burkolózó feledékenyek, ismerjetek magatokra.

Ne feledjük azokat se, akik a ködZÁRÓfény fogalmával nincsenek tisztában, nevezetesen, hogy ezt leginkább a sor végén haladónak kellene használnia, amennyiben a látási viszonyok is indokolják. Máskülönben csak kikúrják vele a mögöttük haladó szemét, és bebiztosítják azt is, hogy hirtelen fékezéskor a féklámpájuk ne legyen észlelhető. Mert bizony, ha a szemünk hozzászokik az erős fényhez, akkor a hasonló erejű másik fényforrást nem észleli úgy, mintha lenne egy gyenge-erős váltás.

Az utakon tehát a fentiek tetszőleges kombinációjával, permutációjával, variációjával vagy akármilyen -ációjával találkozunk bármikor, de ilyenkor ősszel, meg télen aztán kiváltképp. Ezt még megfejelhetjük azokkal, akik amúgy tudják használni a kapcsolókat, csak az autójuk nem partner ebben: félszemű óriások, kancsal harcosok, összevissza világító tákolmányok. Izzócseréig soha nem jutnak el, mert az fölösleges időpocsékolás, a fényszóróállítás meg amúgy is pénzbe kerül. A törött búrát a műszakin se vették észre egy húszasért, az meg nem is bug, hanem fícsör, hogy a fékpedál érintésére a Für Elise ritmusára járnak az irányjelzők.

Ebből is látszik, hogy gyakorlatilag végtelen lehetőség van a világítástechnikai ámokfutásra a közlekedésben, és akkor még csak az autókról beszéltünk, nem tértünk ki a jobb észlelhetőség reményében mindenhol távfényező motorosokra, sem a halált megvető bátorsággal egyetlen nyamvadt prizma nélkül kacsázó kerékpáros artistákra. A baj nem kicsi, sötétség nemcsak a járművek elején-hátulján, hanem a sofőrök fejében is van bőven, megoldás annál kevesebb.

Sajnos az élet nagyon sok területére igaz, hogy a hülyeséget, szabálytalanságot, szándékos kihágásokat csak úgy lehetne kizárni, ha kiiktatnánk az emberi tényezőt. Ezért aztán a világítás esetében is az lenne a legegyszerűbb, ha a gyártók nem különféle ledes menetfényekkel, meg hókuszpókuszokkal próbálkoznának, hanem simán csak gyújtásra tennék a tompítottat: ha megy az autó, világít is, ha leállítjuk, kialszanak a fények. Tudta ezt már kilencvenben a Fiat Tipo, meg az én Unóm is, nem varázslat. És akkor nem kell magunktól eldönteni, szürkület van-e már, vagy elhagytuk-e a várost. Világítunk, és kész.

Távolsági fényszórókból is van már automata, mindenféle okos megoldásokkal, leddel-lézerrel, de ez a technika azért még nem tart ott, hogy végérvényesen ki lehessen venni az embert a képletből, a ködlámpa és zárófény, meg az irányjelző használata pedig annyi tényezőtől függ, hogy még távolabbinak tűnik ez az opció. Úgyhogy csak az marad, hogy mégis meg kellene valahogy tanulnunk világítani, elhinni, hogy a látni és látszani alapelv nem valami elcsépelt baromság, hanem tényleg a biztonságos közlekedés egyik nélkülözhetetlen kelléke.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
