Vagy a kereskedő hazudik, vagy újra lecsapott a gittelőfantom!

2021.11.30. 12:27

Sajnos az autós társadalomnak újabb és újabb sorscsapásokat kell elviselnie. Nem elég a sok-sok globálisnak kikiáltott hiány, válság, drágulás. Itt van a legújabb probléma: hogyan és miért lehet egy balesetmentesnek hirdetett Auris jobb oldala vastagon gittelve, fényezve?

gitt

Csak nem hazudik ekkorát egy ismert kereskedés! Talán egy szemét karosszériás valamelyik este odasettenkedett, és telegittelte a sárvédőíveket, a C-oszlopot meg a küszöböket? És volt olyan rohadék, hogy 2000 mikron alatt nem nagyon akart ám dolgozni. Aztán meg jól lefújta az egészet, hogy senki ne vegye észre a művét. Amikor már azt hittük, hogy a katalizátorlopások és a szopófantom után nem jöhet újabb megrázó utcai bűncselekmény, tessék itt van. A Gittelőfantom. Na, erre nem volt felkészülve a világ!

Mert elképzelni sem tudom, hogy a jó fenébe lehet egy balesetmentesnek hirdetett autó teljes jobb oldala fújva, gittelve. Az tuti, hogy nem a macska karmolta meg, vagy a kutya ugrálta össze. De nem is a Tesco parkolós baleset, amikor Piri néni nekibaszta a bevásárlókocsit. Illetve ha mégiscsak ezt történt, akkor minimum kilencvennel repesztett az öreglány. Mondjuk, ha akciós a csirkefarhát, akkor.

Francba, megint elspoilereztem a sztorimat. Kezdjük tehát az elején.

Megkeresést kaptam egy budapesti fiatalembertől, hogy vizsgáljak át egy Toyota Auris Hybrid típusú autót. Ügyfelem, mivel kellőképpen előrelátó volt, az átvizsgálás előtt még lekérte a mindig pontos, hiteles (:D:D:D:D) adatokat szolgáltató Carvertical jelentést. 

Végigfutottam eme kiváló anyagot, és boldogan konstatáltam a tényt, hogy az autó nem lopott, nem volt taxi, több ízben végeztek rajta karbantartást és vagy tíz országban nem körözik. A jelentés végén Martin, a Carvertical szakértője, aki már 20 éve dolgozik autókkal, boldog mosollyal közli velünk, hogy jelentős balesetet nem találtak az autó múltjának átvilágítása során.

Nagy volt az örömöm, és lelki szemeimmel már láttam is, ahogy ügyfelem pár nap múlva szinte átszellemülten, boldog mosollyal veszi át hőn áhított autóját. Ekkor még nem tudtam a Gittelőfantomról.

Egy esőre álló, hét eleji napon érkeztem a kereskedésbe. Rövid egyeztetés után megkaptam a kulcsot, és szokásomhoz híven körbejártam az autót. Nem mondom, hogy kerekedett a szemem, mert már sok mindent láttam, de azért egyből feltűnt, hogy jobb oldalt valami nem kóser. Elő is kaptam a rétegvastagságmérőt, és láss csodát, van itt baj rendesen.

A jobb első ajtót valószínűleg cserélték, a belső élén a tömítőanyag nem gyári, valószínűleg egy utángyártott került fel. Ezt igazolja a gyári rétegvastagságnál 30-40 mikronnal vékonyabb réteg. Nem csak az árulkodó, ha magasabb a rétegvastagság, hanem az is, ha kevesebb. Belül a falc fújva, a küszöb gittelve. Itt minden volt 130 és 500 mikron között. A B-oszlopon is tudtam mérni 3-400 mikront. A jobb hátsó ajtón és a sárvédőíven több helyen kiakadt a műszer, pedig 2500-ig mér a szerencsétlen (2500 mikron = 2,5 milliméter). A C-oszlop és a küszöb találkozásánál megint szobrászkodtak egy keveset, ezt az ott mérhető 4-600 mikronok közölték velünk. A belső műanyag burkolaton megint csak látszottak a bontás jelei, teljesen egyértelművé téve, hogy itt komolyabb beavatkozás zajlott. A többi elem egész rendben volt. Tulajdonképpen az autó nagy része sérülésmentesnek tekinthető. Csak az a fránya jobb oldal, az ne lenne.

A dolog pikantériáját az adja, hogy balesetmentesnek volt hirdetve az autó. Közel 4 millió forintos áron. Most komolyan. Nem dolgozik ott legalább egyvalaki, aki ért egy picit az autókhoz? Vagy esetleg egy rétegvastagságmérőt nem kéne venni? Vagy tényleg ennyire pofátlanul akarjátok átvágni az embereket? Mire gondoljak? Vagy a Carverticalról kértek ti is infót?

Nem akartam NCIS Budapestet játszani, de próbáltam kitalálni, mi üthette el az autót. Zil vagy Kamaz? A miskolci InterCity? Végül is mindegy volt, feladtam a szenvedést. Időközben ügyfelem is megérkezett, átmértem előtte is az autót. Nagyon gyorsan el is döntötte, hogy ebből nem kér. Ez esetben sem jutottunk el a diagnosztikáig, ahogy az előző Aurisnál sem. Az egész átvizsgálás beszélgetéssel együtt sem tartott 20 percnél tovább. Mikor vittem vissza a kulcsot a kereskedőnek, hogy köszönjük, de nem ez lesz a mi autónk, nem kérdezett semmit. Ehelyett mélyen egymás szemébe néztünk, és tudtam, hogy tudja, hogy tudom. 

(Ja, és Martin! Kösz a semmit!)