Nyár van és semmi baj, olvadunk mint a vaj, valamint biciklizünk és motorozunk is, de persze leginkább autózunk, magunkra eresztjük a klímát, és kizárjuk a külvilágot, ami viszont tele van a fent említett bringásokkal és motorosokkal.
Ez pedig a kezdő vagy nem rutinos autósok számára okozhat egy csomó plusz aggódni- és odafigyelni valót, a gyakorlottaknak pedig kiapadhatatlan hőbörgési alapanyagot. Ezért most nem is a motorosoknak és bringásoknak osztanék néhány tanító nénis intelmet, nekik osztják elegen. Ez inkább csak némi segédlet a kezdő vagy nem nagyon gyakorlott vezetőknek, illetve ismétlő érzékenyítő tréning a keményvonalas sofőröknek.
Az első számú lényeg itt nemcsak az lenne, hogyan ne nyírjuk ki a motorosokat és bringásokat (akiknek annyit biztosan köszönhet a város, hogy kisebb lesz a dugó és a szennyezés). Hanem az is, hogyan éljünk egy kicsit nagyobb békében és szeretetben együtt Budapest leharcolt aszfaltján.
Melyek azok a mozdulatok, amik nagyon fájhatnak a kétkerekűekkel közlekedőknek?
Sávváltás/kikerülés gondos odafigyelés és/vagy jelzés nélkül
Ez elsősorban a motorosokat érinti, akik az autós sávokban közlekednek, azonos tempóban az autókkal, viszont sokkal sérülékenyebbek náluk. Egy motor, ha mégoly hangos is, ráadásul rendesen ki is van világítva, akkor is kevésbé látható, és sokkal könnyebben tűnik el az oldalsó holttérben, mint egy autó. Most nem vezetésoktatóként, hanem gyakorló motorfelhasználóként kérlek szépen, mindig nézz gondosan a tükörbe és a holttérbe, és jelezz, mielőtt (NEM miután) sávot váltasz. Ne kelljen örökös harckészültségben közlekedni.
Országúton előzéskor pláne kétszer nézd meg, hogy egy autónál sokkal dinamikusabban gyorsuló motoros nem kezdte-e már meg mögötted az előzést, ez nagyon csúf gyilkosságba torkollhat, leszakadó végtagok, rettenetes videók, és nem ritka eset sajnos.
Kanyarodás tükörbe nézés és/vagy jelzés nélkül
Az óráim jelentős részét ez a kérdés teszi ki: "jobb tükör volt?!"
Nem véletlenül: ez inkább bringások kinyírására alkalmas, mivel ők az út jobb szélén közlekednek, de motorral/robogóval is mehet az ember a jobb oldalon. Mivel itt ő az egyenesen haladó, te pedig kanyarodsz az autóval, neki van elsőbbsége. A legegyszerűbb, mégis sokszor kimaradó pillantás: soha ne mozdulj oldalra tükörbe nézés nélkül, ez egy gyakori típusú baleset a bringások kárára.
Ajtónyitás oldalra nézés nélkül
Egyik rémálma mindenkinek, akár bringás, akár motoros, az út jobb oldalán haladva a meglepetésszerűen rányitott kocsiajtó, amin remekül átfordulva lehet irdatlan fejre eséseket produkálni sebesség függvényében. Bringásokhoz valamivel jobban szokott országokban ezt állítólag a vezetésoktatás részeként úgy tanítják, hogy ha sofőrként a bal oldalon ülsz, jobb kézzel nyisd ki az ajtót, mert akkor kénytelen vagy derékból egy kicsit balra fordulni, és így meglátod a mögötted közeledő bringást.
Az Andrássyn végigtekerve én például rendszeresen vizionálom minden egyes autónál, hogy na most, na most fog kinyílni az ajtó. Persze a másik oldalról is tehetsz lépéseket, hogy ezt elkerüld, de ha sofőrként te nyitod rá az ajtót a kerékpárosra, akkor te leszel a hibás.
Hirtelen fékezés
Nyilván ha muszáj, akkor muszáj, de az esetek túlnyomó többségében nem muszáj, hanem az előrelátás hiánya. Ez is inkább a motorosokat veszélyezteti, akik autós tempóban haladnak mögötted, viszont esetükben a ráfutásos baleset nemcsak egy koccanás lesz, hanem borulás és garantált sérülés.
Ez is nézhető persze a másik oldalról is, csak az fog belédcsapódni többnyire, aki nem tart tisztességes követési távolságot, ami motorosoknál többször fordul elő mint kéne (egyszer sem kéne). De akkor is nézz a tükörbe, amikor komoly fékezésre készülsz, a baleset elkerülése mindegyik szereplő felelőssége. Mondhatnám, eleve ne kerülj olyan helyzetbe, hogy hirtelen kelljen bármit is csinálni, ez komoly előrelátással és előregondolkodással általában megoldható, de nyilván akadnak kivételek.
Kerékpársávon haladás, parkolás, vészvillogóval ácsorgás
Ez egyszerűen csak suttyóság amellett, hogy szabálysértés, de ez most mindegy is. Autósként a városnak a jelentős része még így is a miénk - ez nem. Ez van, akármi is az aktuális vélemény a körúti biciklisávról.
Ez nem úgy balesetveszélyes, mint egy hirtelen manőver, de mindenképpen irányváltásra kényszerítjük vele a szabályosan biciklizőt, úgyhogy egyszerűen csak ne. Ez nem ügyesség és gyakorlat, hanem döntés kérdése.
Oldaltávolság
A be nem tartása mindkét kétkerekű műfajra egyaránt állati veszélyes. Motorost nyilván ritkábban előz az ember autóval, bringásokat annál inkább. Mindkét jármű esetében érvényes, hogy véletlenül se, direkt leckéztetésből se (mondjuk akkor nyilván hiába is mondom), ijedt ügyetlenségből se húzd rájuk a kormányt, hanem tarts tőlük rendes távolságot oldalra. Akkor előzd őket, ha tényleg van rá hely, akkor is, ha idegesítő. Idegesítő a fél város, de hát ebben kell boldogulnunk.
A másik oldalról nézve iszonyú ijesztő érzés, ráadásul ők instabilabbak a két kerekükkel, és a közel menő autó oldalszele simán kibillentheti ilyenkor az embert az egyensúlyából. Felborulni pedig se harminccal, se hetvennel, se bukósisakban, se anélkül nem jó poén. Linkelhetnék ugye rettenetes kimenetelű videókat, de én magam se bírom megnézni őket.
Indokolatlan dudálás
Ez mondjuk nem a kezdő vezetők sajátja, de a mindennapos sofőrök tudják: egy autóduda hangja arra van kalibrálva, hogy a másik autós felhúzott ablaknál, ordító zenénél is hallja. Egy kerékpáros vagy egy motoros, akinek a fülén maximum csak bukósisak van, halálra tud rémülni egy hirtelen dudálástól, ami megint csak veszélyesen ki tudja billenteni az embert, az ijedt vezető pedig - akármit is vezet - a legveszélyesebb ember.
A dudálás lakott területen amúgy is tilos, kivéve ha balesetveszélyt akarunk elhárítani. Tehát: nem való a "kurva anyád" és a "menjé má" kifejezésére, ezekre maximum az ordítás és a középső ujj hivatott. De az sem ajánlott.
A buszsávban haladó kétkerekűek
Sokan nem ismerik azt a nem olyan régi keletű szabályt, hogy motorral szabad végighaladni a buszsávon, illetve ha tábla külön jelzi, akkor biciklivel is.
Ezzel az a baj, hogy az ember rutinos balra tekintés közben egy pillanat alatt felméri, mielőtt kifordulna jobbra, hogy ha nem jön a busz vagy a látványosan feltűnő taxi, akkor minden rendben, tűz, csak közben elfelejt egy fél másodperccel hosszabban meggyőződni arról, hogy motoros sem jön a buszsávban.
Csikorgó fékezés, autón átesés, leszakadó végtagok, magyar egészségügy, miegymás. Ki vágyna erre?
+1 illemszabály
A motorosoknak, bármennyire is utálja az ember ezt autóból, szabad az álló sorok között előregurulni a lámpához. Végső soron tulajdonképpen erre való a városi motorozás. Ilyenkor illik a sáv szélére húzódva helyet csinálni nekik. Nem kötelező, de rendes dolog, és semmibe nem kerül. Ettől nem fog egy autós sem hátrébb kerülni. Nagyon sok, egyébként teljesen jó szándékú sofőr hajlamos a dugóban állva elbambulni, újságot olvasni, chatelni, rádiót nyomkodni, és nem venni észre a tükörben a közeledő motorost. Ez egyébként roppant ijesztő is lehet, fél szemed a dugóban állva is legyen a tükörben, bármilyen érdekes cikket is olvasol éppen (természetesen jobb ötlet az ilyesmit a kávézó teraszára tartogatni, de ismerjük a realitást).
és +1 gyalogosoknak
Gyakori látvány a dugóban a sorok között a piroson átsétáló gyalogos (mondván, hogy úgyse mozdul az autósor). Előfordul minden gyalogossal, nem szép dolog, de megint csak realitás. DE. Ha gyalogosként olthatatlan késztetést érzel erre, gondosan nézd meg, hogy két sor autó közt nem közeledik-e egy robogós futár, mert ha te meglepetésként kibukkansz gyalog két álló autó közül, addigra ő már biztos, hogy nem tud időben fékezni, és mindketten nagyon rosszul jártok. (Végtagok, egészségügy, satöbbi.)
A piroson átrohanás hasonló eset, ettől tényleg jó lenne tartózkodni még részegen a bulinegyedben is, mert a biciklisnek és a motorosnak egy hirtelen satufékezés nem némi csikorgással és káromkodással, hanem újabb véres eseményekkel járhat.
Persze, hogy nagyon sok intelmet kaphatnának a kétkerekűek is, és meg is kapják. Mégis az a helyzet, hogy lehet akármilyen szemétláda rohadék a másik fél, autóval mindenképp te vagy az erősebb.
Fotók: Getty Images