Kitiltaná a robogókat a belvárosból a Levegő Munkacsoport
A Levegő Munkacsoport megtette az utóbbi évek leghülyébb javaslatát, miszerint szeretnék, ha kitiltanák a robogókat Budapest belvárosából. Igen, ezt képesek voltak ebben a formában közre adni, annak az ismeretnek a teljes hiányában, hogy a “robogó” egy struktúrát, egy jármű felépítési módot jelent, a korukat, a munkaütem számukat, a méretüket és a hengerűrtartalmukat tekintve óriási szórással. De a javaslat csokor nem itt kezdődik, ez csak az, amitől bármelyik budapesti közlekedőnek 200-ra szökik a vérnyomása.
A Fővárosi Közgyűlés két évvel ezelőtt fogadott el akciótervet, ami azt célozza, hogy 2030-ra legalább 40 százalékkal csökkenjen Budapesten az üvegházhatású gázok kibocsátása. A Levegő Munkacsoport ennek a célnak az elérését sürgeti.
„Javasoljuk a parkolási díjfizetés kiterjesztését és a díjak emelését is, hiszen ez az egyik leghatékonyabb eszköz a gépjárműforgalom csökkentésére. Amint az elmúlt hónapok tapasztalatai bizonyítják, a parkolási díjak emelése a nem helyben lakók részére a helyi lakók széles körű támogatottságát élvezi. Azt pedig, hogy a helyben lakók parkolási díjainak bizonyos mértékű emelését is elfogadják az érintettek, bizonyítja a Józsefvárosi Önkormányzat intézkedése, amely nemrég megszüntette az ingyenes lakossági parkolást és 18.000 és 30.000 forint közötti összegben állapította meg részükre az éves díjat” - írják.
A “robogók” kitiltását csak ezután ráncigálják elő azzal az érveléssel, hogy “egy ilyen robogó egészségkárosító szénhidrogén-kibocsátása ezerszerese is lehet egy teherautóénak, csak rákkeltő benzolból százszor annyit bocsát ki, mint egy régebbi személyautó.” - Hogy tessék? Most mit is hasonlítunk össze? Egy plug-in hibrid Transitot egy 20 éves kínai 2T-vel? És milyen távon? Komolyan képes volt valaki egy ilyen általánosító, megfoghatatlan lózungot javaslatként tálalni?
A “robogó” egy elrendezést, egy építési módot jelent, és semmilyen összefüggésben nem áll a károsanyag-kibocsátással - azzal együtt, hogy valamennyi emissziója persze mindegyiknek van. De rendben, értjük, a javaslat megalkotója nyilvánvalóan a lekotlott kétütemű futár robogókra gondol, csak közben egy kalap alá veszi őket a legfrissebb Euro-előírásnak megfelelő, alig 2 litert fogyasztó modern dugóhúzókkal, amiknek az elterjedését inkább segíteni kellene.
Mert a robogósokat, motorosokat nem bántani kellene a budapesti forgalomban, hanem megbecsülni, és belekalkulálni, hogy az időbeni nyereség és az alacsony fogyasztás nyújtotta előnyök összességében csökkentik a környezeti terhelést. A Levegő Munkacsoportnál elfelejtik, hogy a robogó nem a villamost váltja ki, hanem az autót.
Ezért aztán javasolnám a Levegő Munkacsoportnak (ha már ilyen bátran teszünk javaslatokat), hogy legközelebb a legalapvetőbb tájékozódás után tegyenek javaslatot, hiszen egy 2014-es Cambridge-i Egyetemről származó tanulmány, ami egyébként kifejezetten a kétütemű robogók egyhelyben várakozását vizsgálta, nem olyan átfogó, kontextusában helytálló információforrás, ami helytálló akkor, amikor egy nagyváros közlekedését próbáljuk újragondolni. A tanulmány nem számol azzal, hogy egy kis méretű robogó vagy motor hogyan spórolja meg piros lámpánál várakozások sokaságát, nem kalkulál azzal, hogyan nem várakozik naponta órákat a dugóban, és azzal sem, hogyan nem foglal parkolóhelyet, ami mindannyiunk számára könnyebbé teszi a közlekedést. Kedves Levegő Munkacsoport! Ez ebben a formában csak átgondolatlan pusztítás.