Amerikában jobbra kanyarodhatsz a pirosnál - nálunk is működne?
Amerikában hiába futunk bele egy piros lámpába, ha jobbra akarunk kanyarodni, a tilos jelzés ellenére is megtehetjük. Ez a közel 100 éves szabály csökkenti a dugókat, időt takarít meg az autósoknak és még a fogyasztásra is kedvező hatással van. Hiába a sok előny, Európában csak elvétve, kizárólag kiegészítő lámpák vagy külön táblák mellett van lehetőség ilyesmire. A hatvanas évekig Magyarországon is szabadott pirosnál jobbra kanyarodni, ám a szabályozást kivezették. Egy mindent megoldó kihagyott ziccerrel, vagy egy közveszélyes őrültséggel állunk szemben?
50 éves a ma ismert STOP tábla
A régiek egész máshogy néztek ki, és volt is velük baj bőven.
Papíron jól hangzik
A piros lámpás jobbra kanyarodást Los Angelesben vezették be először 1925-ben, mint torlódás-csökkentő intézkedés. A szabályok lehetővé tették, hogy ha egy autós a kereszteződésben jobbra akar fordulni, akkor ezt piros lámpa esetén is megteheti - természetesen megfelelő körültekintés mellett, de akár teljes megállás nélkül. A rendszer aztán a nyugati államok többségében viszonylag gyorsan elterjedt, ám keleten sokáig nem használták.

Ebben az 1973-as olajkrízis hozott változást. Mivel az üzemanyag ellátás ekkor bizonytalanná vált, az amerikai kormány pánikszerűen mindent bevetett a helyzet javítása érdekében. Az egyik megoldást az országos üzemanyag fogyasztás csökkentése jelentette, így a keleti államok is felfigyeltek a piros lámpás jobbra kanyarodás előnyire. A statisztikák alapján a megoldás minden kereszteződésben átlagosan 1 és 4,6 másodperc közötti időnyereséget jelent egy sofőr számára, mindamellett, hogy a kevesebb egy helyben állás miatt az üzemanyag fogyasztás is csökken.
Gyorsul tehát a forgalom, csökkennek a menetidők és még üzemanyagot is megtakarítunk. Úgy tűnik, ez az egyszerű szabály kardinális problémákat tud enyhíteni, így ha nem is drasztikusan, de érezhetően megkönnyítené a - főleg nagyvárosi - autósok életét. De ha ennyire szép és jó minden, miért nem tette Európa is általánossá a piros lámpás jobbra kanyarodást?
A gyakorlatban vannak vele gondok
A piros lámpás jobbra kanyarodás bevezetését követően - ahogy az várható - kisebb káosz uralkodott az amerikai utakon: számos sofőr egyszerűen nem volt hajlandó élni az új lehetőséggel, ráadásul sokan emelték fel a hangjukat biztonsági aggályokra és magasabb baleseti kockázatra hivatkozva.

Manapság néhány kivétellel minden amerikai államban engedélyezett a piros lámpás jobbra kanyarodás annyi változtatással, hogy továbbhaladni csak teljes megállás után lehet. Bár a kritikus hangok az évek során halkultak - hiszen mindenki hozzászokott, hogy ez a módi, - a viták nem értek véget. Igazságot tenni ráadásul szinte lehetetlen, mivel meglepő módon csak igen kevés tanulmány foglalkozik a piros lámpás jobbra kanyarodás kockázataival, ráadásul ezek élesen ellentmondanak egymásnak.
Egy amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az NHTSA 1989 és 1992 közötti, négy államra kiterjedő statisztikái szerint a piros lámpás jobbra kanyarodás elhanyagolható mértékű kockázatot jelent, hiszen a közúti balesetek legfeljebb 0,05 százaléka történik ennek következtében. Egy 2008 és 2012 közötti torontói kutatás viszont egészen más eredményeket hozott: a város területén évente 1 300 gyalogos sérül vagy hal meg a piros lámpás jobbra kanyarodás miatt, mely az összes baleset 13 százalékát teszi ki. Fontos persze hozzátenni, hogy az eredményeket erősen torzíthatja, hogy az első kutatásnál teljes államokat, míg a másodiknál egyetlen várost vizsgáltak a szakemberek.

Mindenesetre egyre több amerikai nagyváros fontolgatja a piros lámpás jobbra kanyarodás betiltását, sőt, Washington már 2025-ös céldátummal döntést is hozott ez ügyben. Az ő statisztikáik szerint az autó-autó balesetek száma 97 százalékkal csökkent azokban a kereszteződésekben, ahol már most tiltást vezettek be. A legveszélyeztetettebbek viszont mégis a gyalogosok és biciklisek, a javulás pedig az ő esetükben is jelentős: 92 százalékkal csökkent azon esetek száma, mikor egy autós egy járókelőnek nem adta meg az elsőbbséget.
Szembetűnik, hogy a helyzet mintha romlott volna az évek során, és ezt az adatok is alátámasztják. A piros lámpás jobbra kanyarodáshoz köthető balesetek száma a közelmúltban ugrott meg igazán, melyért a szakértők főleg a telefonozó sofőröket és az autókban elterjedő képernyőket teszik felelőssé, melyek elvonják a sofőrök figyelmét.

Kell ez nekünk?
A piros lámpás jobbra kanyarodás kritikusai azzal érvélnek, hogy a szabályozás bár papíron remekül mutat, egyszerűen túl fejlett közlekedéskultúrát feltételez. Abból indul ki, hogy az autósok túlnyomó többsége figyelmes, óvatos és betartja a szabályokat, ilyen körülmények között pedig nyilván elhanyagolható lenne a balesetek száma. Csakhogy a valóság nyilvánvalóan nem ez, ahogy azt mindenki nap mint nap tapasztalja az utakon. Ráadásul azok után, hogy közlekedésbiztonság tekintetében rettenetesen alakul ez az év, nem tűnik jó ötletnek egy olyan szabályt bevezetni, amely potenciálisan rontaná a helyzetet csupán azért, hogy mondjuk két perccel hamarabb elérjük az úti célunkat, és megspóroljunk másfél deci üzemanyagot 100 kilométeren.
A téma Európa országait is erősen megosztja: Szlovákiában szigorúan teszt jelleggel új kiegészítőtáblák egyre több helyen engedik a piros lámpás jobbra kanyarodást. Mindeközben Németország - ahol szintén külön kijelölt helyeken a Keletnémet idők óta alkalmazzák - leszámolna a szabállyal, pont a magas baleseti kockázatra hivatkozva.
Forrás: NHTSA, viewpointvancouver.ca, lamag.com, eu.northjersey.com

Az oldalról ajánljuk
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
