2023.03.11.-én délután kettő után nem sokkal negyven ember törte magát és egymást rommá az M1-es autópályán. Kombik, terepjárók, kisautók, nagyok és kamionok vesztek oda a balesetben és az azt követő tűzben. Anyukák, apukák, gyermekek, telefonok, történetek, biztonsági öv szimulátorok, ebédek, mentesvizek, és még sorolhatnám mennyi minden repülhetett szanaszét másodpercek alatt. Az események óta a csapból is ez folyik, nem is részletezem tovább, megteszik helyettem mások.
Azonban a hazai morált remekül tükrözi a bűnbakra vágyó kommentek hada, érdemes elolvasni néhányat. Van aki szerint egyedül a kamionosok a hibásak, mert biztos egymást előzték a porfelhőben és ezért rohantak beléjük a gyorsabban érkező autók. Akad, aki a gazdákat hibáztatja, mert beszántották a földjüket és kivágták a szélfogóként is üzemelő fákat - ha voltak is ott egyáltalán - , de van, aki szerint az autópálya kezelő tehető egyedül felelőssé, hiszen nem zárta le az autópályát, miután tudomást szerzett a porról.
Aztán a románok, az ukránok, a menekültek, a kisárúszállítók, az üzletkötők, a bajor autósok következnek, persze mindenki csak olyan halmazt említ, amibe ő maga véletlenül sem tartozhat bele. A kedvenc kommentelőm szerint pedig biztos, hogy elektromos autó miatt gyulladtak ki az összetört autók, hiszen az akkupakk!!!444 Naná...
Hát kedves olvasó, az a nagy helyzet, hogy elsősorban a társadalom a hibás, tehát mindnyájan azok vagyunk, még ha csak közvetetten is. A kamionos siet, mert siettetik, mert oda kell érnie az áruval, hogy te meg tudd venni azt, a kisteherautós szintúgy, mert az utolsó műszakját tolja és menne már haza a családjához szombat délután. Az autópálya mérnökség? Mit kellett volna tenniük? Száz méterenként sárga zászlós embereket állítani a pálya mellé, mint a Nürburgringen? Ne viccelj. Vagy a család az SUV-val? Ők is sietnek, mert sír a gyerek, mert nem kapott tabletet, meg úgyis terepjárója van, ami megvédi a bénább nem terepjárósoktól. Ki ezért, ki azért tolja annyira, magyarázata mindenkinek van. A balesetben résztvevők láthatták a digitális táblákon három nyelven feltüntetett rossz látási viszonyok figyelmeztetést, ennek ellenére mégis belehajtottak a távolabbról is látható homokviharba, volt aki tempomattal, fékezés nélkül.
A baleset előtti napon épp az M3-as autópályán haladtunk Szilvásvárad felé. Közepes forgalom, de összefüggő sorok, 135 tempomat, belső sáv. Előttem úgy 50 méterre egy kombi Passat hasonló tempóval közlekedett, a külsőben meg kamionok evickéltek kilencvennel. Ekkor esett rám egy Demogorgon az Insigniával, majd kezdett heves villogásba, indexelgetésbe. Nem érdekelte, hogy előttem is vannak és azelőtt is, pedig láthatta, amikor felhúzodott a szalagkorlátra indexelni. Ő csak nyomult, hiszen megteheti, mert ő egy igazi, egy valódi, egy (kb. csődbe ment tőle az Opel) Insigniával van és majd most megmutatja a csicska Teslásnak, hogy kinek nagyobb a faszocskája. Néhány kilométer múlva, amikor már volt hova lehúzódni kisoroltam a külsőbe, ő meg idegesen elhaladt. Még ömlött belőle a korom, de már villogott a Passatnak. Kedves Insigniás, ha ezt olvasod és még emlékszel: add le valahol a jogsid, mielőtt kinyírsz valakit vagy agyonvernek, köszi.
Aztán jött a szombat, épp kipihentük az utazást, amikor a jakuzziban bugyorogva úgy dél körül érkezett a hír, hogy porvihar miatt lezártak néhány útszakaszt az országban. Nem tulajdonítottam neki jelentőséget. Két órával később pedig épp az előző esti utazás tanulságain kattogtam, amikor bumm: özönleni kezdtek az első infók az évtized balesetéről az M1-en. Hamarosan megérkeztek a képek, a nyilatkozatok, a hírek, majd az első felvételek is. 41 jármű, számtalan sérült, nulla elhunyt, kiégett roncsok. Ja, és persze elindult a bűnbakkeresés.
Itt jegyezném meg zárójelben, hogy a szombati legolvasottabb autós cikkre fele annyian se voltatok kíváncsiak a TC-n, mint a Teslás-Audis, a motoros-kamionos és az M1 balesetekre. És ez a vasárnapra is igaz, csak a szorzó már ötszörös. Bulvár? Hát az. Mert ez érdekel titeket. Szenvedés, vér, halál, anyagi kár, minden izgi, amiben valaki más rosszul jár. Hogy miért? Mert ha nem veled történik meg, akkor szerencsésnek és jobbnak érzed magad, kivételezettnek. "Velem ilyen sosem történhet meg", "Én nem mentem volna bele a porviharba!", "A hétvégi vezetők bénák, nem úgy mint én!", "10 éve hivatásos sofőr vagyok, több millió kilométert vezettem!" - gondolják magukban sokan, néhányan le is írják.
Sajnálatos, de szinte biztos, hogy a szerencsétlenségben résztvevők ugyanígy gondolták még előző este, csak aztán beütött a ménkű. A kérdés viszont az, hogy hányan tanultak ebből az esetből és hányan értékelték át fejben a látottakat, majd vettek vissza a tempóból?
Hát senki! :DD
A baleset másnapján elindultunk haza, Budapestre. A La Contessa egyébként egy remek hely, gyönyörű a környezet és akad elektromos autó töltő is, ráadásul egy karnyújtásnyira van a Szalajka-völgy, a kisvasút és az Istállós-kői-barlang. Korábban az ősember lakott ott, de kiszabadult és ma már az autópálya az otthona, tempója halálos. Tehát jöttünk haza, csorogtunk a falvakon keresztül, 21-es út, majd M3. Mutatom:
140-nel még levillognak. Egybefüggő sorokban, egymás seggétől három méterre vonatozik a sok báró. Az új Mercik és BMW-k között lobognak a szélben a húszéves Lagunák is, meg a füstokádó egyes Octaviák. Épp azt prezentálják a plebsnek, hogy ők is valakik, és az ő kocsijuk is megy úgy, mint az újak, amikben ötven légzsák, 8 radar, szenzor, távtartó, sávtartó, adaptív futómű, meg a világ összes vezetéstámogatója dolgozik a sofőrök életéért. Nem hiába, hiszen a balesetben elhunyt kuncsaft nem vesz majd újra autót és ezt jól tudják a gyártók is. De nem kell félteni az újabb autóval közlekedőket sem, akik azzal kompenzálnak, hogy reflexből tolják le a közúti akadálynak nézett Suzukist, meg a pecázásból hazafelé igyekvő Thalia-s villanyszerelőt.
Szinkronúszókat megszégyenítve villognak egyszerre a féklámpák, aztán csodálkoznak, ha baj van, mert mégis átverte őket a gumis a kínai gumival, meg a műszakin sem kellett volna áttolni okosba azokkal a szar gátlókkal, meg a fityegő gömbfejjel.
A megoldás:
Térfigyelő kamera? Dehát van kamera. Azokat a videókat nézzük a Magyar Közút Instáján. Véda van? Van. Segít? Nem. M1-en vót kamera? Vót. Megoldotta? Nem. Budapesten majd megoldja? :DD Persze. De legalább jól jár majd, aki megépíti, meg a vérre kíváncsi nézők is, akik majd nagyközeliben tudják bámulni, ahogy a részeg idióta kivasal megint egy fél buszmegállót. Panem et circenses!
De a műszaki vizsgákat szigorítani? Áhh, az így is elég szigorú. Frissíteni a jogosítványszerzés rendszerét? Az is. Átlagsebességet mérni? Kategóriákban korlátozni a teljesítményt, mint a motoroknál? Ez eszébe sem jut senkinek. Csak a bűnbakkeresés, mert hazánkban mindenki attól érzi magát jobbnak, hogy a másik rosszabb: aki román, aki hétvégi sofőr, aki fostos, aki felelős!
Én a büntetőpontok rendszerének szigorításával kezdeném. Legyen mondjuk összesen kettő, a második gyorshajtásnál bukik a jogsi. A büntetési tételeket meg nyugodtan háromszorozzák meg, vagy legyenek a jövedelemhez kötve, és akkor a tehetősebbek sem legyintenek majd úgy az egymillás csekkre, mint most. A követési távolság megszegését pedig kezdjék el aktívabban szankcionálni, ha már ott vannak a kamerák, amik látják a sebességet és idő alapon a távolságot is képesek lehetnek megbecsülni.
A jogosítvány megszerzését is szigorítanám, a végzettséghez kötném, vagy kötelezővé tenném a PÁV 2-t. Pontosan látom, hogy olyanok kapnak vezetői engedélyt, akik a nevüket sem tudják leírni, viszont már 700 lóerős Mercedessel veretnek keresztben, 18 évesen. Ez nem gond, vagy mivan?
Ez a baleset kódolva volt, de nem az aszfaltba, vagy a porfelhőbe, hanem a közlekedési morálba és az emberekbe.
De ne félj, majd lesz egy ember vagy egy szervezet, akit pellengérre állítanak és elviheti a balhét azért, mert 40 sofőr úgy döntött, hogy a figyelmeztetések ellenére inkább belehajt a semmibe. Kielégül a közvélemény, mert újra lesz egy bűnös, akinél ismét jobbnak érezheti magát mindenki.
Őszintén sajnálom a történteket és részvétem az elhunyt családjának, a sérülteknek pedig jobbulást.