Balogh József, a Babócsai Romákért Egyesület elnöke karancslapujtői sorstársától, vagyis a korábban szintén német prémiumot vásárló Gerigari Romákért Egyesület elnökétől kaphatta azt a sorsfordító ihletet, melynek hatására elindult a közel tíz éves Audiért. Misszióját siker koronázta, végül hetedhét országon túl visszhangzott a no roxa áj was ist letzte preis.
Senki sem gondolhatja komolyan, hogy érdemben segíti majd a babócsai romák helyzetét a hazai médiában futótűzként elterjedt, közel tíz éves és csaknem háromszázezret futott Audi A5 Sportback.
Balogh úr, az elnök sem gondolhatta komolyan, viszont nem kockáztatott sokat - és ezt tudhatta is -, hiszen a nyár közepén kihűlt karancslapújtői sztori vége néhány kellemetlen újságírói szaglászást leszámítva szintén heppiend lett. Ezúttal sem utalt semmi arra, hogy az Audi beruházás nagyobb rizikót jelent majd a babócsaiaknak, mint a néhány héttel korábbra datálható BMW biznisz a karancsiaknak.
Munkám során sokszor adtam már el kisbuszt önkormányzatoknak, egyesületeknek vagy civil szervezeteknek. Sőt, elsősorban ők választják a néhány éves, ötnél több fő szállítására alkalmas autókat, hiszen a szegényebb településeken sok a gyermek, a nyugdíjas, vagy a közeli gyárba igyekvő, saját autóval nem rendelkező munkás.
Ennek tükrében kétséges, hogy az Audi A5 Sportback vagy a BMW 320d kombi képes lesz-e ellátni a kitűzött célokat, már amennyiben az nem az elnök privát, külföldi nyaralása - amire valójában használja az autót a helyiek szerint.
Illetve, hogy pontosak legyünk: kétségtelen, hogy ezek az autók nem képesek ellátni az erkölcsileg rájuk rótt feladatot, vagyis a helyiek életminőségének javítását, és emiatt lehet az is, hogy a BRE rendszeresen kölcsönkéri a falu buszát a rendezvények lebonyolításához - néhány helyi lakos beszámolója szerint.
Kedves BRE és GRE,
Egy tíz éves, valaha prémiumnak számító BMW vagy Audi megvásárlása önmagában még nem nagy kunszt. Néhány millió forint, kifizetteted az adófizetőkkel kifizeted, viheted. A gondok akkor kezdődnek, amikor motort, automata váltót, vagy akár csak egy időszakos karbantartást kell finanszírozni.
A BMW 320d láncos vezérlése hátul található, így a szakszerű cseréhez ki kell venni a motort és a váltót is. Magas kilométerfutásnál ellenőrizni, de leginkább cserélni kell a hajtókar csapágyakat is, ebből pedig érdemes a gyárit választani. Ez már önmagában is milliós tétel, és még csak időszakos karbantartásról beszélünk, nem hibáról, amire számítani lehet - de majd kiköhögi a falu, hiszen oly sok jó emlékük lesz addigra a prémium ülésekben.
Az Audi a 2.0 CRTDI motorral már valamivel jobb választás, hiszen a vezérlés cseréje egy erre szakosodott műhelyben megáll félmillió forint alatt, ugyanakkor magas kilométerfutásnál - mint a megvásárolt példány esetében is - számítani kell az automata váltó meghibásodására, ami mai árakon körülbelül másfél millió forintért javítható. Khm.
Tehát idővel újfent kiderül majd, hogy a prémium autókhoz prémium költségek is társulnak. A vásárlás körülményeiből pedig egyenesen következtethetünk arra, hogy a szakszerű karbantartást sem lesz majd pénz kifizetni, hiszen az autók újkori árának ötödét sem sikerült összegyűjteni.
Egyáltalán hogy lehet ez legális?
Hát úgy, hogy „minden a jogszabályi előírásoknak megfelelően zajlott.” - ahogy azt már olvashatta mindenki a médiában feltett „provokatív” pénzügyi kérdésekre érkezett válaszokban.
A Magyar Falu Program keretében az 5000 főnél kisebb lakosságszámú települések pályázhatnak többek között életminőséget javító ingatlan- és ingóberuházások adóforintokból történő finanszírozására. A 2023-as keret egymilliárd forint, a megvásárolni kívánt használt vagy új autókra igényelhető maximális támogatási összeg pedig 7 millió forint.
Eddig semmi bicskanyitogató, a hátrányos helyzetű kis falvak közösségeinek életminőségét nagy mértékben tudja javítani egy gépjármű beszerzése.
A probléma ott van, hogy a pályázati felhívás nem tartalmaz semmiféle feltételt, kritériumot arra vonatkozóan, hogy milyen jármű szerezhető be és milyen célokra kell alkalmasnak lennie.
És ez hatalmas hiba.
Bár, gyanítható, hogy ez nem bug, hanem fícsör, magyarul nem véletlenül van így. Az szép dolog, hogy léteznek ilyen – adófizetők által összegereblyézett – támogatások, de az már kevésbé, hogy a jogalkalmazó úgy ítéli oda az összegeket, hogy a pályázók szabad belátására bízza annak felhasználását. Ez visszaélésekre ad lehetőséget, abban a tárgykörben pedig nem kell a szomszédhoz mennie tanácsért senkinek.
Nem csak az a baj, hogy etikátlan és indokolhatatlan egy ilyen választás a pályázati pénz felhasználása során.
A nagyobb probléma az, hogy jellemzően az életminőség is a béka segge alatt van ezeken a településeken, a falu lakói pedig továbbra is csak úgy tudnak csoportosan eljutni a szervezett eseményekre, hogy kölcsönkérik a falu kisbuszát.
Van valami gyomorforgatóan gusztustalan abban, amikor azok a vezetők paroláznak az adófizetők forintjaiból, akik arra kapták a pénzt, hogy az ott élők életminőségét javítsák belőle. Szerintem. - Takács Krisztián
De sebaj, hiszen a karancsiak, meg a babócsaiak, meg az ország adófizetői majd finanszírozzák ezt is, ugyanis mindenkinek egyaránt fontos az esélyegyenlőség, vagy a romák hátrányos helyzetének javítása. Leszámítva persze a vezetőiket, akik a beszámolók szerint saját célokra használják a támogatásból megvett autókat.
Öröm az örömben! - haha,
hogy az MFP Falusi Civil Alap pályázatán nemcsak autóra, hanem annak javítására, sőt alkatrészbeszerzésre is lehet pályázni. Ez a probléma is megoldódni látszik!
Én elhiszem, hogy jogszerűen jártak el a történetben résztvevő urak, de úgy vélem, hogy erkölcsileg már nem ilyen egyértelmű a helyzet.