Balogh József, a Babócsai Romákért Egyesület elnöke karancslapujtői sorstársától, vagyis a korábban szintén német prémiumot vásárló Gerigari Romákért Egyesület elnökétől kaphatta azt a sorsfordító ihletet, melynek hatására elindult a közel tíz éves Audiért. Misszióját siker koronázta, végül hetedhét országon túl visszhangzott a no roxa áj was ist letzte preis.
Senki sem gondolhatja komolyan, hogy érdemben segíti majd a babócsai romák helyzetét a hazai médiában futótűzként elterjedt, közel tíz éves és csaknem háromszázezret futott Audi A5 Sportback.
Balogh úr, az elnök sem gondolhatta komolyan, viszont nem kockáztatott sokat - és ezt tudhatta is -, hiszen a nyár közepén kihűlt karancslapújtői sztori vége néhány kellemetlen újságírói szaglászást leszámítva szintén heppiend lett. Ezúttal sem utalt semmi arra, hogy az Audi beruházás nagyobb rizikót jelent majd a babócsaiaknak, mint a néhány héttel korábbra datálható BMW biznisz a karancsiaknak.

Munkám során sokszor adtam már el kisbuszt önkormányzatoknak, egyesületeknek vagy civil szervezeteknek. Sőt, elsősorban ők választják a néhány éves, ötnél több fő szállítására alkalmas autókat, hiszen a szegényebb településeken sok a gyermek, a nyugdíjas, vagy a közeli gyárba igyekvő, saját autóval nem rendelkező munkás.
Ennek tükrében kétséges, hogy az Audi A5 Sportback vagy a BMW 320d kombi képes lesz-e ellátni a kitűzött célokat, már amennyiben az nem az elnök privát, külföldi nyaralása - amire valójában használja az autót a helyiek szerint.

Illetve, hogy pontosak legyünk: kétségtelen, hogy ezek az autók nem képesek ellátni az erkölcsileg rájuk rótt feladatot, vagyis a helyiek életminőségének javítását, és emiatt lehet az is, hogy a BRE rendszeresen kölcsönkéri a falu buszát a rendezvények lebonyolításához - néhány helyi lakos beszámolója szerint.
Kedves BRE és GRE,
Egy tíz éves, valaha prémiumnak számító BMW vagy Audi megvásárlása önmagában még nem nagy kunszt. Néhány millió forint, kifizetteted az adófizetőkkel kifizeted, viheted. A gondok akkor kezdődnek, amikor motort, automata váltót, vagy akár csak egy időszakos karbantartást kell finanszírozni.
A BMW 320d láncos vezérlése hátul található, így a szakszerű cseréhez ki kell venni a motort és a váltót is. Magas kilométerfutásnál ellenőrizni, de leginkább cserélni kell a hajtókar csapágyakat is, ebből pedig érdemes a gyárit választani. Ez már önmagában is milliós tétel, és még csak időszakos karbantartásról beszélünk, nem hibáról, amire számítani lehet - de majd kiköhögi a falu, hiszen oly sok jó emlékük lesz addigra a prémium ülésekben.
Az Audi a 2.0 CRTDI motorral már valamivel jobb választás, hiszen a vezérlés cseréje egy erre szakosodott műhelyben megáll félmillió forint alatt, ugyanakkor magas kilométerfutásnál - mint a megvásárolt példány esetében is - számítani kell az automata váltó meghibásodására, ami mai árakon körülbelül másfél millió forintért javítható. Khm.
Audi A4 talpig tüllben
Szörnyen takarékos. Rettentően irigyelnek majd érte. A maga módján kényelmes. Sose megy tönkre. Kvázi új. És helyből ötmilliót megtakarítottál vele.

Tehát idővel újfent kiderül majd, hogy a prémium autókhoz prémium költségek is társulnak. A vásárlás körülményeiből pedig egyenesen következtethetünk arra, hogy a szakszerű karbantartást sem lesz majd pénz kifizetni, hiszen az autók újkori árának ötödét sem sikerült összegyűjteni.
Egyáltalán hogy lehet ez legális?
Hát úgy, hogy „minden a jogszabályi előírásoknak megfelelően zajlott.” - ahogy azt már olvashatta mindenki a médiában feltett „provokatív” pénzügyi kérdésekre érkezett válaszokban.
A Magyar Falu Program keretében az 5000 főnél kisebb lakosságszámú települések pályázhatnak többek között életminőséget javító ingatlan- és ingóberuházások adóforintokból történő finanszírozására. A 2023-as keret egymilliárd forint, a megvásárolni kívánt használt vagy új autókra igényelhető maximális támogatási összeg pedig 7 millió forint.
Eddig semmi bicskanyitogató, a hátrányos helyzetű kis falvak közösségeinek életminőségét nagy mértékben tudja javítani egy gépjármű beszerzése.
A probléma ott van, hogy a pályázati felhívás nem tartalmaz semmiféle feltételt, kritériumot arra vonatkozóan, hogy milyen jármű szerezhető be és milyen célokra kell alkalmasnak lennie.
És ez hatalmas hiba.
Bár, gyanítható, hogy ez nem bug, hanem fícsör, magyarul nem véletlenül van így. Az szép dolog, hogy léteznek ilyen – adófizetők által összegereblyézett – támogatások, de az már kevésbé, hogy a jogalkalmazó úgy ítéli oda az összegeket, hogy a pályázók szabad belátására bízza annak felhasználását. Ez visszaélésekre ad lehetőséget, abban a tárgykörben pedig nem kell a szomszédhoz mennie tanácsért senkinek.
Nem csak az a baj, hogy etikátlan és indokolhatatlan egy ilyen választás a pályázati pénz felhasználása során.
A nagyobb probléma az, hogy jellemzően az életminőség is a béka segge alatt van ezeken a településeken, a falu lakói pedig továbbra is csak úgy tudnak csoportosan eljutni a szervezett eseményekre, hogy kölcsönkérik a falu kisbuszát.
Van valami gyomorforgatóan gusztustalan abban, amikor azok a vezetők paroláznak az adófizetők forintjaiból, akik arra kapták a pénzt, hogy az ott élők életminőségét javítsák belőle. Szerintem. - Takács Krisztián
De sebaj, hiszen a karancsiak, meg a babócsaiak, meg az ország adófizetői majd finanszírozzák ezt is, ugyanis mindenkinek egyaránt fontos az esélyegyenlőség, vagy a romák hátrányos helyzetének javítása. Leszámítva persze a vezetőiket, akik a beszámolók szerint saját célokra használják a támogatásból megvett autókat.
Öröm az örömben! - haha,
hogy az MFP Falusi Civil Alap pályázatán nemcsak autóra, hanem annak javítására, sőt alkatrészbeszerzésre is lehet pályázni. Ez a probléma is megoldódni látszik!
Én elhiszem, hogy jogszerűen jártak el a történetben résztvevő urak, de úgy vélem, hogy erkölcsileg már nem ilyen egyértelmű a helyzet.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
