A BMW legjobb autója lehetne, de csak egy értelmetlen SUV

2024.02.13. 11:28

A Vision M Next Concept 2019-ben a következő M1 előszelének indult, majd az I16 koncepció sorozatgyártása helyett egy óriási plug-in SUV lett belőle. A helyzet iróniája, hogy az XM igazából még a célközönségének sem kell.

Az autógyártók dizájnfőnökei már nem külsős olasz mesterek, sem a háttérben megbúvó, szénporos ujjú művészek. A szokásos alkotói feladatkörön túl sokkal inkább a szűken szabott sportzakókban, taktikusan választott órákkal mutatkozó influenszerek, akik közösségi médiás kommunikációján profi stáb dolgozik. Bizonyos híreket tőlük a rajongókkal egy időben, ilyen közvetlen formában kap meg a sajtó.

A BMW I16 is így jött ki, Steve Saxty háromkötetes BMW-könyvével együtt. Az nem derült ki, hogy miért nem i16-nak írják, ha már az i8 utódjának szánták.

Ha szigorúan nézzük, a BMW-nek a Lamborghini segítségével fejlesztett M1 gyártásának befejezése, vagyis 1981 óta nincs középmotoros szupersportautója. Az Audinak - szintén a Lamborghininek hála - van, és az R8-ból még készül is néhány extra darab a megnövekedett kereslet miatt.

A Mercedes-Benz az orrmotoros GT-k durvításában hisz, miközben motorokat szolgáltat az Aston Martinnak, továbbá néhány éves csúszással megcsinálta saját hipersportautóját, a KERS-hibrid rendszerű Mercedes-AMG One-t is.

Mivel az egész M-divízió utcai autós szempontból az M1-gyel indult 1978-ban, a BMW a harmincadik évfordulóra megcsinálta a kizárólag guruló és kormányozható agyagmodellként létező M1 Homage concept nevű tanulmányát, melyet Chris Bangle prezentált Comóban. Egy évvel később, 2009-ben jött a BMW Vision EfficientDynamics koncepció, melyből 2013-ra lett termék BMW i8 néven, Benoit Jacob tervei alapján.

Az i8 viszont minden szénszálas kompozit és középmotoros hibrid technológiája ellenére sem szupersportautónak készült, így a BMW M maradt az orrmotoros-hátsókerekes kaptafánál. A remény végül 2019-ben támadt fel újra, hiszen az i8-at felhasználva, ám egy sokkal nagyobb teljesítményű hibrid hajtáslánc ígéretével kijött a Vision M Next Concept. A következő M, a BMW nagy dobása.

Jók a limitált M3 és M5 kombik, az M5 Competition csúcsszedánok, az M2 és M4 coupék, vagy éppen a mezei M3 szedánok is. Még jobb lehetett volna az M első modern szupersportautója, vagyis az itt látható I16:

426010901 2192311604447603 6476471386079697946 n

Az i8 lehetséges utódját Domagoj Dukec, a BMW Design főnöke osztotta meg az Instagramon, aki Jose Casas segítségével maga is dolgozott a projekten. Mint mondja, a 2019-es Vision M Next után szűk egy évvel prezentálták a kívül-belül működő koncepcióautót, melynek az i8 platformjára kellett épülnie, ám hibrid rendszerét tekintve következő generációs teljesítményt ígért három helyett négy hengerrel, sokkal komolyabb elektromos rásegítéssel. Hatszáz lóerő, összkerékhajtás, tisztességes M-dinamika.

425938616 1724742484686917 4561556563330507801 n

A BMW most a járványra fogja, ám az I16 helyett mégis elkészült az eddigi legnagyobb és legdrágább M-modell, az 5 110 mm hosszú, a plug-in V8-as felszereltséggel 2 750 kilós XM SUV.

Ha luxusterepjáró, nem világos, miért nem kapott légrugókat. A beltere extravagáns, opciói alkalmasak a polgárpukkasztásra. Erre, illetve a 4,4-literes biturbó V8-cal 644 lóerős teljesítményre elvileg igényt is tart a piac, ezért is dönthetett emellett a BMW a középmotoros M szupersportautó helyett. Pénz beszél, csóró rajongó csalódik.

bmw-i16-supercar-00

A piac is beszél. Tavaly januártól júniusig összesen 2 484 XM ment el. Szeptemberre ez a szám 4 450-re nőtt, majd Amerikából jelezték, hogy nagylelkű kedvezményekre lesz szükség, amennyiben néhány száznál többet szeretnének eladni 2024 hónapjaiban.

A BMW i8-ból Coupé és Roadster formában hat év alatt összesen 20 465 készült Lipcsében. Az I16 népszerűségét az elektromos átállás derekán csak tippelni lehet. Az XM fölé.