Mindenki életében egyszer eljön az a pillanat, amikor egy régi, távoli ismerőse megkeresi, hogy egy kihagyhatatlan üzleti ajánlattal, a gyors meggazdagodás ígéretével nyomassza, úgyhogy igény biztosan továbbra is van az első ránézésre vaskosabb anyagi hátteret mutató autókra: bármennyire jó a dumád, egy régi Swifttel és az utoljára érettségin hordott zakóval nem lesz igazán hiteles a fellépés. Persze a gyarló férfiember sokszor nem csak nyers üzleti érdekből akar autóval villantani: ezek a tanácsok csajozáshoz vagy közelgő osztálytalálkozóhoz is jól jöhetnek!
Minden típusválasztásnál figyeltem arra, hogy ne a legismertebb márkák legismertebb típusait válasszam ki – az egymillió forintos Mercedes E-osztály (W211) vagy a négymillió forintos BMW X6 továbbra is stabil választás, ha a villantási faktor a megbízhatóságon és a fenntarthatóságon felül áll számodra, de most igyekeztem a kevésbé ismert, kevésbé gyakori opciókat megmutatni.
0-500 ezer forint
Rover 75
Félmillió forint ma már sajnos nagyon kevés pénznek tűnik, szűk 1,5 havi átlagfizetésből soha nem is lehetett olyan autót venni, amivel nagyot lehet villantani, ám az angolokra már a lista elején számíthatunk.
Brit elegancia, kimért, mégis klasszikus megjelenés – ha felpolírozod a sok külső krómot, kitakarítod a plüsst, újralakkozod a fabetéteket, rendes jelenlétet lehet elérni egy Rover 75-ből kiszállva. Az 1998-tól 2005-ig gyártott típusnak a gyártó csődje vetett véget, de mivel addig is nagyon turbulens volt a márka tulajdoni háttere, így a motorválaszték több irányból jött. A roppant bonyolult gyártású, Ford-féle 4,6 V8-as verzió hátsókerék-hajtással nagyon ritka és többszörösen meghaladja ezt a keretet, de egy régi Rover K-szériás 1,8-as négyhengeres vagy 2,0 V6-os benzines elcsíphető, vagy még inkább egy 2,0 CDT dízel, ami valójában egy egészen megbízható BMW M47-alapú blokk.
500 ezer forintért a kínálat legalja jár, ami egész biztos, hogy foglalkozós lesz, ráadásul a Rover 75 eleve egy megosztó típus, van, aki a megbízhatóság csúcsaként aposztrofálja, de sokan angol betegként hivatkoznak rá, aminek szintén megvan az alapja. Bátornak kell lenni hozzá, de elfogadható állapotban ez tényleg egészen drága autónak tűnik a laikusok számára.
500 ezer - 1,5 millió forint
Chrysler Stratus/300M/300C
Ritka, itthon kevesek által ismert márka, egy kis amerikai életérzéssel, ha van hozzá egy jó dumád, simán kihozod, hogy ez neked nem a szégyened, hanem a lázadásod. A legolcsóbb típus a trióból a Sebring, amiből nagyon jó állapotút találhatsz ebből a keretből, akár kabrióként is.
A sima 2,0 vagy 2,4 szívó benzinmotor nincs túlfeszítve, de olajat enni hajlamos, a Volkswagen-családtól származó 2 literes dízel viszont talán még jobb választás. A hagyományos automata váltó meghibásodása esetén magas javítási költségek várhatók, én a biztonság kedvéért inkább egy kézit keresnék. A 300M már magasabb kategória, 3,5-es V6-os motorja mögött kézzel is váltható automata lesz, egy ilyen autóba azért rendesen bele kell szeretni, hogy valaki bevállalja, mert előbb-utóbb, valahol mindenhogy nagyon magasak lesznek a költségei.
A Chrysler-csúcs ebben az árkategóriában a 300C. Már gyárilag is nagyon hasonlít egy Rolls Royce-ra, de konkrétan árulnak hozzá Rolls-maszkot, amivel tényleg nagyon meggyőző lesz a megjelenése. Az automata váltót ebben sem tudod elkerülni, ezen az árszinten tipikusan a 3,0 literes, Mercedes-féle OM642 dízelbe lehet belefutni a hozzá tartozó 5 sebességes váltóval. Ez a V6-os motor erős és nyomatékos, de nem tartozik a Mercedes legjobb motorjai közé, olajszivárgás, EGR-hűtő probléma, hibát okozó lerakódások a turbó környékén, illetve karbantartásra érzékeny láncos vezérlés, nagyon sok a csapda, de kockázat nélkül nincs nyereség. 1,5 millióért a kínálat alsó fele érhető csak el, költeni biztosan kell majd rá.
Saab 9-5
A Saab márka kiépített maga köré egy nimbuszt, neked csak le kell aratni a babérokat, egy pilótaszemüveg és egy piros Remove Before Flight kulcstartó mindenképp kelleni fog az életérzéshez, hogy mindenki értse a repülős összefüggéseket.
A 9-5 egy csúcstermék volt a maga korában, méltán lehetsz büszke rá, viszont a Saab-fejlesztésű B205 vagy B235 benzinmotorok jó eséllyel a betegágy szót rövidítik, ezeket lehet megtalálni közelebb az 500 ezres árszinthez, és ugyan jó erőben lévő, csendes, kulturált turbós motorok voltak fénykorukban, mostanra elég sok bajuk lehet. A motor olajcsatornáit és kartergáz-szellőzését alultervezték, emiatt nagyon hamar megbosszulja az elmaradt olajcseréket, csapágyasodik, megjelennek a hengerfej-tömítés problémák és a turbó is hajlamos meghalni rajtuk, sajnos rengeteg az elhanyagolt példány, így biztosabb választás lehet egy Fiat-féle 1,9-es JTD dízellel. Két faceliftet is kapott 1997 és 2010 közt ez a széria, a második után elég sokat fiatalodott, mai szemmel is egészen modern lett.
1,5 millió - 3 millió forint
Volvo S80
A második generációs Volvo S80 formája etalon, ami egy másodperc alatt zárójelbe tette az egyébként szintén elég csinos, csónakforma első szériát. Az öthengeres dízelmotor tartósságát remekül fémjelzi, hogy a 2 millió forint alatti öthengeres dízelek gyakran 500 ezer kilométerhez közel állnak, de vannak sokat futott benzinesek is, akár négy, öt, hat vagy nyolc hengerrel, teljesítményigénytől és havi benzinkerettől függően.
A letisztult svéd beltér igényes, nagyon sok a jól extrázott példány, de általános karbantartásra rengeteg pénzt kell elkölteni ahhoz, hogy jó állapotban is maradjon, cserébe korát meghazudtolóan friss. A biztonságos, kimért üzletember imázsát erősítheti egy 2006 és 2016 közt gyártott S80.
Jaguar XF
A Jaguar a lista több árkategóriájában is megjelenhetne, az 1 millió forint alatti kategóriában is csoportosan dorombolnak a szebb napot látott X-Type-ok és S-Type-ok, amik jelentős részben Ford-technikát tartalmaznak, és talán annyira nem is kell tőlük félni, amennyire olcsók, de az igazi meglepetés, hogy 3 millió forint alatt bőven felbukkannak az XF-ek is, amikről azt sem lenne nehéz elhinni, hogy új autók.
A Range Rover-stílusú kardánbox és a tekerős menetkapcsoló sokat fiatalít rajta, ráadásul ez egy rendes prémiumautónak született, hátsó- vagy összkerékhajtással. Ennyi pénzért leginkább a használat nyomait magukon viselő Ford-dízelek vagy a Duratec benzines V6-ok jönnek szóba, a 240 lóerős dízel sokak szerint lehet jó választás.
3 - 5 millió forint
Infiniti FX30
Ismét az ismeretlenségre lehet alapozni: nagyon kevesen tudják, hogy az Infiniti a Nissan prémiumgyártója, Amerikában volt egy nagyon sikeres időszaka a márkának, hozzánk csak a szele jutott el. Az FX30 kívül-belül csinos autó, sötét színeit jól kiemelik a krómok, van belőle napfénytetős, Bose hifis felszereltség, a szokásos bőr-fa-króm-analóg óra kombináció pedig évtizedek óta mindig működött, ebben sincs ez másképp.
A 3,0 V6 dízelmotor megtalálható volt a Nissan Navara és Pathfinder párosban, de még a Renault Laguna III-ban is, ez tűnik a legjobb választásnak, de akit nem zavarnak az éhes motorok, azok a Nissan 350Z-ből és 370Z-ből ismert VQ-motorcsaláddal is választhatják a közepes SUV-t.
Ford Mustang
A Ford Mustang aligha nevezhető prémiumautónak a szó hagyományos értelmében, viszont egy ikon, és Európában van egy olyan nimbusza, amitől jellemzően sokkal magasabb polcra teszik az emberek annál, ami. Sportautónak nem feltétlenül ajánlanám az 5 millió forint alatt elérhető, 2005 és 2015 közötti ötödik generációt a futóműve és a motorja miatt, de megjelenésre alig marad el a későbbiektől, és nagyon különleges az általános hangulata is.
A 209 lóerő nem hangzik soknak a 4 literes vasblokkos V6-oshoz, de persze egy ilyen autóval krúzolni kell – mondhatod, és teljesen igazad lesz. Vagy szánhatsz rá kicsit több pénzt, és akkor lehet a frissebb 3,7 V6, ami már 310 lóerős, vagy akár egy V8, aminek már a hangja is olyan, amilyen egy Mustangnak kell.
5-10 millió forint
Maserati Quattroporte
A Maserati nagyon finom és minőségi holmi, az ársáv tetejére már jóval fiatalabb Ghiblik dízel verziói becsúsznak, de Vályi Pista videója óta tudtuk, hogy Maseratit nem tankolunk onnan, ahonnan a trágyaszóró permetező, szóval maradjon a Quattroporte, abban ott üvölt a Ferrari V8.
Leheletfinom határvonala a sportosságnak és a luxusnak, a Maserati pedig nem az a márkanév, amit meg kéne magyarázni bárkinek, és mivel 6 milliótól már bőséges kínálat van belőle, így biztos vagyok benne, hogy ebből a keretből lehet normálisat találni, és még 1-2 évig szervizeltetni is marad pénz, bár az biztosan nem lesz olcsó.
10-15 millió forint
Megjegyzés: ebben az árkategóriában már tényleg elég gazdagnak is kell lenni ahhoz, hogy a megvásárláson és az első tankoláson túl is arra a megállapításra juss, hogy neked belefér, de még ezzel együtt is valószínűleg bárki drágábbnak fogja gondolni ezeket az autókat annál, amennyibe valójában kerültek.
Bentley Continental GT
A Bentley szintén egy olyan márka, amihez nem juthat hozzá bárki, a Volkswagen-csoport tagjaként viszont 2003-ban villantottak egy nagyot, ez lett a Continental GT, ami a mai napig fut, és új autóként legalább 120-140 millió forintos tétel. Szerencsére a régiekről sem süt, hogy öregek lennének, így aztán nyugodtan hiheti róluk bárki, hogy egy milliárdos ül a volán mögött, pedig alig kerülnek többe egy új átlagautónál.
13 millió forintért nagyon finom járáskultúrájú W12-es motor jár két turbóval, 560 lóerővel, Breitling órával középen. Ez a kocsi állandó belépő a golfpályákra és a yacht klubokba, stabil old money hangulatot ennél kevesebb pénzből nem tudsz hitelesen árasztani.
Aston Martin DB7/DB9
Lehet, hogy a Fiat Grande Punto meg a Ford Fiesta kifogta a szelet az Aston Martin hűtőrács-lámpa vitorlájából, de a James Bond-autó ettől függetlenül ma is legalább annyira feltűnő, mint újkorában, az Angliában, kézzel összeszerelt autók pedig tényleg olyan atmoszférát teremtenek, amitől egyből elhiszed, hogy 007 volt a jeled oviban.
6 liter, V12 stabilan megvan 400 lóerő fölötti teljesítménnyel, és mivel nagyon kevés fut belőle az utakon, új ára pedig szinte elérhetetlen még a felső-középréteg számára is, így biztosan senki nem sérteget majd azzal, hogy megkérdezi, pontosan mennyiért vetted. Egy kék számlapos Omega Seamastert azért mindenképp szerezz be hozzá.
Cikkem természetesen csak szórakoztató céllal készült, és senkit nem biztat arra, hogy autóval próbáljon villantani, pláne üzleti sikereket elérni. A használtautó-piac a kőkemény valóság: ha valami olcsó, pedig drágábbnak tűnik, az valószínűleg nem véletlen, akár a drága fenntartás, akár a potenciális csapdák miatt.