Egy formaterv többféleképpen is lehet időtálló. Vannak örök klasszikusok, amiket mindenki szeret és tisztel. Vannak a maguk idejében előremutató dizájnok, amikkel előreszaladtak a tervezőik, és akár egy évtizeddel később is piacképesek voltak, de nem nehéz észrevenni, melyik korszakban születtek. Ezen a toplistán olyan autók szerepelnek, amik mai szemmel sem tűnnek túlhaladottnak, és simán beleillenek a 2024-es utcaképbe.
A válogatásnál kellőképpen régi, de napi nyúzásra is befogható típusokat kerestem, ezért leszűkítettem a kört a youngtimerekre, vagyis a 25-29 éves autókra. Arra is figyeltem, hogy viszonylag nagy szériában gyártott modelleket szerepeltessek, amik tényleg az utcaképhez tartoztak, és még ma is lehet rájuk egyszerű használtautóként tekinteni. Ez nem minden esetben sikerült, és Elvis nyomására a Ferrari F50-et meg a Plymouth Prowlert már így is kihúztam. A közös brainstorming eredménye természeténél fogva szubjektív.
Audi TT (1998-2006)
A sportkupé tervezése 1994-ben, az Audi kaliforniai központjában az első New Beetle koncepciót, a Concept One-t is jegyző Freeman Thomas ötlete alapján indult el, aki a harmincas évek Auto Union versenyautóinak világához nyúlt vissza. Éppen ezért kortalan ez az egy tömbből faragott hatást keltő, letisztult forma, ezért tartják egyre többen ígéretes klasszikusnak, és ez az oka, hogy már az Audi főnökei is szeretnének eltenni belőle egyet. Az már tényleg csak hab a tortán, hogy Győrben gyártották, így egy kicsit a magunkénak érezhetjük ezt a sikeres, bár megosztó Audit.
Chevrolet Corvette C5 (1997-2004)
Könnyű dolga volt az osztálytársamnak, az autóbolond Marcinak, aki engem húzott az 1998-as karácsonyi ajándékozáskor, mert pontosan tudta, hogy abban az évben egy 1:43-as Bburago Corvette C5-tel tud örömet szerezni. A piros játékautó azóta is a gyűjteményem része, és a C5-ös még mindig pontosan annyira modernnek tűnik, mint amikor 14 év után leváltotta a hasonló karakterű, feltűnően nyolcvanas évekbeli C4-est. John Cafaro ráadásul már 1993-ban kész volt a formatervvel! Egyébként a szintén 1998-as Need for Speed III: Hot Pursuitben is ez volt a kedvenc autóm...
Ferrari 360 Modena (1999-2005)
Az ezredforduló előtt korszakváltás volt a Ferrarinál. Az F355-öst leváltó új középmotoros, V8-as sportautó formaterve még a Pininfarinánál készült, de a szögletes vonalak mellett az első bukólámpát, és a rácsok mögé rejtett hátsó lámpát is hiába kerestük rajta. Akkor ezek valójában nem is hiányoztak, mindet feledtette az a friss, dinamikus, mégis harmonikus világ, amibe az olaszok beléptek, és amiben alapjaiban véve azóta is mozognak. Nem hiába adtak el rekordmennyiséget a hat éven át gyártott 360-asból, amibe ma sem ciki, és nem is olcsó mulatság beleülni.
Ford Puma (1997-2001)
Nagy reményekkel vezette be a Ford a New Edge Design formanyelvet, és nem is csalódott az eredményben. Típusai egy másik polcra kerültek a vevők szemében, amiért a korábbinál élvezetesebb vezethetőség és az acélosabb megbízhatóság is sokat tett, az viszont a márka akkori dizájnfőnökének, Jac Nassernek és csapatának köszönhető, hogy a Focus, a Ka vagy éppen a Puma mai szemmel is különlegesnek látszik. Bár a kupék kihalófélben vannak, egy ilyen merész külsővel még ma is eladható lenne a Chris Svensson-féle Puma, ezért került ki győztesként a Fordok közül.
Honda S2000 (1999-2009)
A lista több szereplőjéhez hasonlóan évekkel korábban, 1995-ben kész volt a formaterv, a bemutatót viszont a márka 50. születésnapjára időzítették. Azóta újabb 25 év telt el, de ez a leleplezésekor fogalommá vált roadster semmivel sem lett kevésbé vágyott tárgy. Shigeru Uehara, az NSX projektfelelőse az autóbuziknak és egyben az örökkévalóságnak tervezte, mert ameddig vezetni szerető ember él a Földön, motorjának teljesítményét és hangját, futóművének és karosszériájának harmóniáját, egyszerű, szoborszerű szépségét biztosan etalonnak tartják majd.
Mercedes-Benz SLK [R170] (1996-2004)
A kilencvenes évek közepén a németek is készültek egy karakteres roadsterrel. A Mercedes 1994-ben Torinóban állította ki az SLK koncepciót, az első újkori, nyitható keménytetős autó gyártása végül 1996-ban indult el. Az SL kistestvére ezzel a következő évtized egyik fontos trendjét indította el, és olyan sikeres volt, hogy hazájában a Mazda MX-5 után ebből fogyott a legtöbb a roadsterek közül. Formatervét azért láthatjuk még mindig frissnek, mert Murat Günak harminc évvel ezelőtt is a klasszikus SL versenyautók domborításaihoz és csillagos hűtőmaszkjához nyúlt vissza.
Nissan Skyline GT-R [R34] (1999-2002)
1999-ben egy másik japán legenda, az R34 is berobbant a köztudatba. A Gran Turismónak és Paul Walkernek, na meg Kozo Watanabe zsenijének köszönhetően ma is akkora rajongói bázisa van, ami újabb 25 évig még biztosan a köztudatban tartja a kizárólag jobbkormányos konfiguráció ellenére is világszerte vágyott kupét. Ötödik generációja pont annyit lépett előre a formai evolúcióban, ami elég volt ahhoz, hogy elszakadjon a kilencvenes évekre jellemző dizájntól, ezzel együtt a sokkal prózaibb kortárs Nissanoktól. Ilyen autót nem lehet csak úgy venni, pedig igény lenne rá!
Peugeot 206 (1998-2006)
Eredetileg nem is tervezett utódot a 205-ösnek a Peugeot, végül Gérard Welter csapatának a 206-ossal született klasszikust sikerült alkotnia. Annak idején nem egyszerűen letarolta a piacot, cicás fényszórójával szabályosan megreformálta a közízlést, és ennek megfelelően nagy hatással volt a komplett iparágra. Az igazi bravúr mégis az, hogy bő negyed századdal a leleplezése után még mindig ugyanolyan jó ránézni, ráadásul a CC, a keménytetős kabrió is egy korszakos modell volt. Gondoltad volna, hogy az a Murat Günak tervezte, akit már az SLK kapcsán is említettem?
Smart City Coupé (1998-2007)
A zsúfolt városi utak és a kevés parkolóhely problémájára megoldást kínáló Smart hosszas vajúdás után végül 1998-ban került a szalonokba. Lehet, hogy nem sikerült megváltania a világot, de előremutató koncepciójához annyi ötletre volt szükség, ami már elég ahhoz, hogy az ősmodell egyszer klasszikussá váljon. Feketével kiemelt biztonsági utascellája cserélhető paneljeivel feltűnővé, letisztult, mégis játékos stílusa kortalanná teszi. Sugárzik róla, hogy a dizájnért felelős Johann Tomforde a Mercedesnél a projekt kulcsfigurája volt, ilyen karakter csak szerelemből születhet.
Volkswagen New Beetle (1998-2010)
Az Audi TT kapcsán már felmerült Freeman Thomas neve, aki Kaliforniában álmodta meg a New Beetle koncepció változatát. Eredetileg egy környezetbarátnak szánt Volkswagenhez kerestek népszerű külsőt, végül akkora sikert aratott, hogy a németek a nosztalgiára vágyó közönséget célozták meg, és a piac első retroautójával rukkoltak elő. A klasszikus vonalakat nem feltétlenül pontosan követő, inkább egyfajta futurisztikus formában újragondoló típus éppen annyira különbözött mindentől, mint fénykorában az eredeti Bogár. Csoda, hogy nem öregszik?