Lefotózták a gyorsan hajtó kocsit? Nincs meg a sofőr? Fizessen a tulaj? Hülyeség?
Minimális jogérzék híján is lehet miniszterelnök az ember Magyarországon. Számomra ez a legfőbb tanulsága Gyurcsány Ferenc ötletének , miszerint a jövőben. ha nem sikerül kideríteni, ki vezetett egy gyorshajtáson, vagy egyéb szabálytalankodáson ért autót, bűnhődjék - illetve fizessen - a kocsi tulajdonosa. És ne csak a rendőrség figyelhesse meg a közlekedőket, hanem szép hagyományokat idézően a közlekedők is jelentgethessék fel egymást. Remek, a kamerás mobilok korában dőlni fog a fotó a bekoplek@bm.hu címre a sok tilosban parkolóról, és bizonyára dőlni fog a pénz is.
Zsigerből persze sokan rávágják: helyes, ne lehessen elbújni a bünti elől azzal, hogy "a gépjárművet a kérdéses időben közeli hozzátartozóm vezette, akinek személyére nézve nem vagyok köteles terhelő vallomást tenni." De a dolog nem ilyen egyszerű.
Annyira nem, hogy az Index Zugügyvédjének idevágó posztja immár 130 kommenttel véleményezi a javaslatot. A legelső hozzászóló el is mondja a lényeget: "Ez eléggé alkotmányellenes szagú dolog. Valakit olyasmiért büntetni, amit nem ő követett el. Hááát...." Sőt, már büntetés-elkerülési ötleteket is kapunk a még ki sem kristályosodott törvényi változásra: a kocsit a magányosan élő, nincstelen nagymama nevére kell íratni, büntessék meg őt 300 ezerre. Hiába, fejlett erkölcsi és jogi érzékkel bíró, ugyanakkor rendkívül leleményesen kiskapuzó nép vagyunk.
Nem csak a Zugügyvéd, a Totalcar belső levelezőlistája is felpezsdült a remek ötlet hallatán. Íme néhány reakció a kollégáktól:
Füge 1: "A Népszabadság birtokába jutott munkaanyag szerint módosítanák a közúti közlekedésről szóló törvény módosításával felhatalmazást adnának a rendőrség mellett a közútkezelőknek is, hogy a szabályszegő autósokról és a jármű rendszámáról felvételeket készítsenek. A tervezet e mellett önkormányzatoknak, cégeknek, sőt magánszemélyeknek is lehetővé tenné a szabálysértés dokumentálását. A fényképfelvételeket két napon belül kellene átadni a szabálysértés szankcionálásában illetékes hatóságnak."
Az autós szégyentábla valódi fegyverré válhat. Remélem ezt nem vezetik be. Ha mégis, akkor minden nap beküldhetünk egy jól fotosoppolt felvételt, amin a Margit-híd villamossínén halad egy őrezredes A8-as és vele szemben a másik sínen egy fideszes Transporter. Mindkettő megkülönböztető jelzés használata nélkül.
Vomit 1: És azzal mit fognak kezdeni, ha a kiskorú gyermekem nevén levő autóval járok? Semmi nem tiltja tudtommal a tulajdonlást, még a biztosító is beleszarik. Legfeljebb beikszeli, hogy nincs jogosítványa. Ha nem fizeti ki a büntit, letiltják a fizetéséből meg leültetik?
Füge 2: Ez igen lényeges körülmény: "a törvény előírja, hogy a gépkocsi azonosításához az alvázszám és motorszám szükséges. Miért ne kéne így eljárnia a Centrum Parkoló Kft.-nek is, amely ráadásul több százezer forintokat követel - évek múltán - mindössze a fotók és saját adatbázisa alapján?" (idézet innen)"
Kari: "Akkor fog bejönni ez a tulajdonost büntetni dolog, ha egyértelműen be tudják bizonyítani, hogy egy cég képes olyan emberi cselekedetre, mint pl. az autóvezetés. Ezt ugye a parkolós storyból ismerjük..."
Vomit 2: "Az se mindegy amúgy, hogy az autók X százaléka (X >> 0) üzembentartóival, vagy már sokadik ákombákom kamu adásvételivel van használatban. Lásd még üres papíros adásvételivel kereskedőhöz beadás, utána hónapokig habókra kötelező, súlyadó, meg autópályabüntetés-fizetés. Előbb rendezzék (szüntessék meg) a rohadt átírási lenyúlást, azután várják el, hogy az emberek hajlandók legyenek a nevükre venni, amiben ülnek, és akkor bogarásszák bőszen a nyilvántartást.
Meg a másik, hogyan képesek a svédeknél a nem használt/felújításra/szétszedésre váró autódat évi kb. 5 euróért a rendszerben tartani, és semmi adót meg biztosítást nem kell fizetni utána. Sőt, pár hónappal ezelőttig aki bontóba vitt egy autót, 200 euró körüli összeget vágtak hozzá."
Annyit tennék hozzá, hogy a technikai és alkotmányos problémákon túl még valamiért aggályos a dolog. Aki gyorsan hajt - szabályt sért. Nem pénzt kell tőle kérni, meg kell büntetni, hogy legközelebb gondolja meg, akar-e megint szabályt sérteni. És ha megint szabályt sért, hát egyre súlyosabban kell büntetni, végül pedig el kell venni a játékát, a jogsit, esetleg a járművet.
Nem akarok mániákus vallásos 50-90-130-védőnek tűnni: természetesen - mint gyakorlatilag mindenki - magam is rendszeresen gyorshajtok. Nem megyek 30-cal a frissen aszfaltozott, festett, kinnfelejtett táblás Váci úton, nem megyek 50-nel az Erzsébet hídon, sőt, autópályán sem megyek 129-cel Budapestről Debrecenbe. De a veszélyes helyeken figyelek, ahol nem ismerem az utat, nem megyek gyorsan. 1994 óta nem büntetett meg rendőr, balesetem se volt, egy figyelmetlen tolatást(!) kivéve . Aki viszont rendszeresen ámokfut, és nem képes észrevenni, ha szemből villognak, az igenis büntetődjön meg, és ne válthassa meg a pontokat pénzzel.
Ha az állam kizárólag pénzbeszedésre kezdi használni a szabálysértési bírság intézményét, úgy éljek, morálisan meg fogok hasonulni. Egy darab gyorshajtás 30-300 ezer forint, kifizeti a cég, apuka, esetleg maga a gyorshajtó, és száguldozik tovább? Semmi pont? Semmi nem anyagi retorzió?
Nincs meg az elkövető? Tessék nyomozni utána! Lehet, hogy költségekkel jár, dolga lesz vele a rendőröknek, de hát eddig azt hittem, ilyesmire tartjuk a Szervet, nem nyugtát írni.
No de nem csak ennyi ám, nem bírnék a tükörbe nézni, ha Gyurcsány Ferenc esetleg rám találná sütni, hogy nem vagyok elég konstruktív ellenzék. Íme hát az én javaslatom (vagy ha nem is az enyém, hát én magam loptam) a megállapíthatatlan személyű sofőrrel elkövetett gyorshajtásokra: a menetlevél.
ABC-123 egy fotó tanúsága szerint gyorsan hajtott ekkor és ekkor, itt és itt? A tulajnak fogalma sincs, ki vezetett? Hát majd mi, a Hatóság segítünk, hogy ez többé ne fordulhasson elő: itt ez a menetlevéltömb, tessék vezetni. A rendszám mellé teszünk egy kis pipát az adatbázisba: "menetlevél vezetésére kötelezett jármű". Aztán ha a rendőr legközelebb megállítja valami csalafintaságért az ABC-123-at, és nincs menetlevél - urambocsá' ABC-123 legközelebb újra gyorshajt a menetlevélben nem regisztrált fantomvezetővel - már kaphatják is le a rendszámot.
Tudják, kitől loptam az ötletet? Sosem találnák ki. A magyar rendőrségtől . Hogy a miniszterelnök miért javasolt most mást, mint áprilisban a rendőrsége - ne tőlem kérdezzék.