Újabb vihar a miniszterelnöki agyban

2007.10.17. 02:23

Lefotózták a gyorsan hajtó kocsit? Nincs meg a sofőr? Fizessen a tulaj? Hülyeség?

Minimális jogérzék híján is lehet miniszterelnök az ember Magyarországon. Számomra ez a legfőbb tanulsága Gyurcsány Ferenc ötletének , miszerint a jövőben. ha nem sikerül kideríteni, ki vezetett egy gyorshajtáson, vagy egyéb szabálytalankodáson ért autót, bűnhődjék - illetve fizessen - a kocsi tulajdonosa. És ne csak a rendőrség figyelhesse meg a közlekedőket, hanem szép hagyományokat idézően a közlekedők is jelentgethessék fel egymást. Remek, a kamerás mobilok korában dőlni fog a fotó a bekoplek@bm.hu címre a sok tilosban parkolóról, és bizonyára dőlni fog a pénz is.

Zsigerből persze sokan rávágják: helyes, ne lehessen elbújni a bünti elől azzal, hogy "a gépjárművet a kérdéses időben közeli hozzátartozóm vezette, akinek személyére nézve nem vagyok köteles terhelő vallomást tenni." De a dolog nem ilyen egyszerű.

Annyira nem, hogy az Index Zugügyvédjének idevágó posztja immár 130 kommenttel véleményezi a javaslatot. A legelső hozzászóló el is mondja a lényeget: "Ez eléggé alkotmányellenes szagú dolog. Valakit olyasmiért büntetni, amit nem ő követett el. Hááát...." Sőt, már büntetés-elkerülési ötleteket is kapunk a még ki sem kristályosodott törvényi változásra: a kocsit a magányosan élő, nincstelen nagymama nevére kell íratni, büntessék meg őt 300 ezerre. Hiába, fejlett erkölcsi és jogi érzékkel bíró, ugyanakkor rendkívül leleményesen kiskapuzó nép vagyunk.

Nem csak a Zugügyvéd, a Totalcar belső levelezőlistája is felpezsdült a remek ötlet hallatán. Íme néhány reakció a kollégáktól:

Füge 1: "A Népszabadság birtokába jutott munkaanyag szerint módosítanák a közúti közlekedésről szóló törvény módosításával felhatalmazást adnának a rendőrség mellett a közútkezelőknek is, hogy a szabályszegő autósokról és a jármű rendszámáról felvételeket készítsenek. A tervezet e mellett önkormányzatoknak, cégeknek, sőt magánszemélyeknek is lehetővé tenné a szabálysértés dokumentálását. A fényképfelvételeket két napon belül kellene átadni a szabálysértés szankcionálásában illetékes hatóságnak."

Legfeljebb beikszeli, hogy nincs jogosítványa

Az autós szégyentábla valódi fegyverré válhat. Remélem ezt nem vezetik be. Ha mégis, akkor minden nap beküldhetünk egy jól fotosoppolt felvételt, amin a Margit-híd villamossínén halad egy őrezredes A8-as és vele szemben a másik sínen egy fideszes Transporter. Mindkettő megkülönböztető jelzés használata nélkül.

Vomit 1: És azzal mit fognak kezdeni, ha a kiskorú gyermekem nevén levő autóval járok? Semmi nem tiltja tudtommal a tulajdonlást, még a biztosító is beleszarik. Legfeljebb beikszeli, hogy nincs jogosítványa. Ha nem fizeti ki a büntit, letiltják a fizetéséből meg leültetik?

Füge 2: Ez igen lényeges körülmény: "a törvény előírja, hogy a gépkocsi azonosításához az alvázszám és motorszám szükséges. Miért ne kéne így eljárnia a Centrum Parkoló Kft.-nek is, amely ráadásul több százezer forintokat követel - évek múltán - mindössze a fotók és saját adatbázisa alapján?" (idézet innen)"

Kari: "Akkor fog bejönni ez a tulajdonost büntetni dolog, ha egyértelműen be tudják bizonyítani, hogy egy cég képes olyan emberi cselekedetre, mint pl. az autóvezetés. Ezt ugye a parkolós storyból ismerjük..."

Vomit 2: "Az se mindegy amúgy, hogy az autók X százaléka (X >> 0) üzembentartóival, vagy már sokadik ákombákom kamu adásvételivel van használatban. Lásd még üres papíros adásvételivel kereskedőhöz beadás, utána hónapokig habókra kötelező, súlyadó, meg autópályabüntetés-fizetés. Előbb rendezzék (szüntessék meg) a rohadt átírási lenyúlást, azután várják el, hogy az emberek hajlandók legyenek a nevükre venni, amiben ülnek, és akkor bogarásszák bőszen a nyilvántartást.

Aki gyorsan hajt - szabályt sért. Nem pénzt kell tőle kérni, meg kell büntetni

Meg a másik, hogyan képesek a svédeknél a nem használt/felújításra/szétszedésre váró autódat évi kb. 5 euróért a rendszerben tartani, és semmi adót meg biztosítást nem kell fizetni utána. Sőt, pár hónappal ezelőttig aki bontóba vitt egy autót, 200 euró körüli összeget vágtak hozzá."

Annyit tennék hozzá, hogy a technikai és alkotmányos problémákon túl még valamiért aggályos a dolog. Aki gyorsan hajt - szabályt sért. Nem pénzt kell tőle kérni, meg kell büntetni, hogy legközelebb gondolja meg, akar-e megint szabályt sérteni. És ha megint szabályt sért, hát egyre súlyosabban kell büntetni, végül pedig el kell venni a játékát, a jogsit, esetleg a járművet.

Nem akarok mániákus vallásos 50-90-130-védőnek tűnni: természetesen - mint gyakorlatilag mindenki - magam is rendszeresen gyorshajtok. Nem megyek 30-cal a frissen aszfaltozott, festett, kinnfelejtett táblás Váci úton, nem megyek 50-nel az Erzsébet hídon, sőt, autópályán sem megyek 129-cel Budapestről Debrecenbe. De a veszélyes helyeken figyelek, ahol nem ismerem az utat, nem megyek gyorsan. 1994 óta nem büntetett meg rendőr, balesetem se volt, egy figyelmetlen tolatást(!) kivéve . Aki viszont rendszeresen ámokfut, és nem képes észrevenni, ha szemből villognak, az igenis büntetődjön meg, és ne válthassa meg a pontokat pénzzel.

Ha az állam kizárólag pénzbeszedésre kezdi használni a szabálysértési bírság intézményét, úgy éljek, morálisan meg fogok hasonulni. Egy darab gyorshajtás 30-300 ezer forint, kifizeti a cég, apuka, esetleg maga a gyorshajtó, és száguldozik tovább? Semmi pont? Semmi nem anyagi retorzió?

Nincs meg az elkövető? Tessék nyomozni utána! Lehet, hogy költségekkel jár, dolga lesz vele a rendőröknek, de hát eddig azt hittem, ilyesmire tartjuk a Szervet, nem nyugtát írni.

nem bírnék a tükörbe nézni, ha Gyurcsány Ferenc esetleg rám találná sütni, hogy nem vagyok elég konstruktív ellenzék

No de nem csak ennyi ám, nem bírnék a tükörbe nézni, ha Gyurcsány Ferenc esetleg rám találná sütni, hogy nem vagyok elég konstruktív ellenzék. Íme hát az én javaslatom (vagy ha nem is az enyém, hát én magam loptam) a megállapíthatatlan személyű sofőrrel elkövetett gyorshajtásokra: a menetlevél.

Közúti feljelentősdi

ABC-123 egy fotó tanúsága szerint gyorsan hajtott ekkor és ekkor, itt és itt? A tulajnak fogalma sincs, ki vezetett? Hát majd mi, a Hatóság segítünk, hogy ez többé ne fordulhasson elő: itt ez a menetlevéltömb, tessék vezetni. A rendszám mellé teszünk egy kis pipát az adatbázisba: "menetlevél vezetésére kötelezett jármű". Aztán ha a rendőr legközelebb megállítja valami csalafintaságért az ABC-123-at, és nincs menetlevél - urambocsá' ABC-123 legközelebb újra gyorshajt a menetlevélben nem regisztrált fantomvezetővel - már kaphatják is le a rendszámot.

Tudják, kitől loptam az ötletet? Sosem találnák ki. A magyar rendőrségtől . Hogy a miniszterelnök miért javasolt most mást, mint áprilisban a rendőrsége - ne tőlem kérdezzék.