Szótár

CBC

2007. szeptember 11., 14:46 Módosítva: 2009-10-01 16:38
0
2 hozzászólás
Cornering Brake Control, azaz kanyarodási fékfelügyelő. Az autó túl nagy sebességgel érkezik a kanyarba, a vezető pánikol, rátapos a fékre. A hagyományos autó blokkolásgátlója csak a kerekek megcsúszására figyel ilyenkor, ezért könnyen szalagkorlát lesz a dologból. A CBC-s kocsi viszont a kormány állását és az oldalirányú erőket figyelembe véve eltérően fékezi a kerekeket, ezért a jármű eleve ráfordul az ívre. A BMW találta ki.
2 hozzászólás

BLIS

2007. szeptember 11., 14:45 Módosítva: 2009-10-01 16:38
0
2 hozzászólás
Blind Spot Information System, azaz holttérfigyelő rendszer. Ezt is a Volvo találta ki. Amikor a külső visszapillantók holtterében autó van a másik sávban, és abban az irányban kitesszük az indexet, kicsi lámpa gyullad ki a tükör tövében. Meszes nyakúak állítólag különösen nagyra tartják a BLIS-t.
2 hozzászólás

ROPS

2007. szeptember 11., 14:44 Módosítva: 2010-02-04 09:55
0
1 hozzászólás

Roll-Over Protection System, azaz a Volvo borulásvédelmi rendszere. A C70 kabriónál a ROPS a hátsó utasok feje mögül kiugró, szupermasszív fejtámla neve. Boruláskor ezeken és a szélvédőkereten támaszkodik meg az autó, nem az utasok koponyáján, ami tulajdonképpen előny. Az XC90-esnél viszont a menetstabilizáló nem csak azt figyeli, hogy kanyarban ki ne csússzon az autó, de ha a kaszni hirtelen megdől, arra is képes, hogy éppen ellenkezőleg, csúszásra bírja az egyébként jól tapadó kerekeket. A Volvo szerint jobb a földön sederő négy kerékkel nekimenni a másik sávban szembejövő kamionnak, mint hossztengely körül pörögve.

1 hozzászólás
  • WHIPS

    2007. szeptember 11., 14:44 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    1 hozzászólás
    Whiplash Protection System, azaz ostorcsapás elleni védőrendszer, a Volvóé. Lovakról szó sincs, ostorcsapásnak azt nevezik az autós világban, amikor frontális ütközésnél az utasok feje hirtelen előrelendül, majd onnét hátrazuhanva nekicsapódik a fejtámlának. Gerinctörés, koponyatörés, súlyos agyrázkódás, valamint tönkrement fejtámlák az ilyen balesetek szomorú velejárói. A WHIPS-rendszerben a fejtámla viszont olyan, hogy csattanáskor kicsit előrehajlik, majd rugózva csillapítja a hátraeső fej és test sebességét. A Saabnál ugyanez a berendezés a SAHR, azaz a Saab Active Head Restraint System. Így már egészen más, ugye?
    1 hozzászólás

    TRACS

    2007. szeptember 11., 14:43 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    Nem beszédfelismerő-rendszer neve, annál sokkal régebbi. Bár milyen szép lenne, ha így magyarul hívnák, esetleg rovásírással feliratoznák a műszerfalon. De nem, ez a kipörgésgátlóé. A régebbi szekrény-Volvókban látni ilyen kapcsolót.
    Szólj hozzá!

    SIPS

    2007. szeptember 11., 14:43 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    Side Impact Protection, azaz oldalvédelem Volvo-módra. Az ajtómerevítések, karosszériaerősítések, oldal- és fejlégzsákok fondorlatosan összetett, szövevényes rendszere. Lényeg: már nem kell okvetlenül meghalnunk, ha oldalba kapunk egy villanyoszlopot.
    Szólj hozzá!

    TSP

    2007. szeptember 11., 14:42 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    Külön fejezetet nyitott az Opel az ESP-univerzumban, amikor a 2004-es Astrában bemutatta. A rövidítés kibontva: Trailer Stability Program, azaz utánfutó menetstabilizáló-rendszer. Lényege, hogy az elektronika a becsóváló lakókocsit, a kígyózó Skifet is képes megregulázni. Persze a fékek tervezett, egyenkénti használatával, stb., stb.
    Szólj hozzá!

    DSTC

    2007. szeptember 11., 14:32 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    1 hozzászólás
    ESP a Volvónál.
    1 hozzászólás

    VSC

    2007. szeptember 11., 14:32 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    ESP a Toyotánál.
    Szólj hozzá!

    VDCS

    2007. szeptember 11., 14:31 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    2 hozzászólás
    ESP a Subarunál.
    2 hozzászólás

    PSM

    2007. szeptember 11., 14:31 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    ESP a Porsche-nál.
    Szólj hozzá!

    PCS

    2007. szeptember 11., 14:30 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    ESP az Oldsmobile-nál.
    Szólj hozzá!

    MSP

    2007. szeptember 11., 14:29 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    ESP a Maseratinal.
    Szólj hozzá!

    AdvanceTrak

    2007. szeptember 11., 14:29 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    ESP a Lincolnnál.
    Szólj hozzá!

    CST

    2007. szeptember 11., 14:28 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    ESP a Ferrarinál.
    Szólj hozzá!

    DSC

    2007. szeptember 11., 14:27 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    1 hozzászólás
    ESP a BMW-nél, Land Rovernél, Mazdánál, Mininél.
    1 hozzászólás

    StabiliTrak

    2007. szeptember 11., 14:26 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    ESP a Buicknál, Cadillacnél, amerikai Chevrolet-nél, Pontiac-nál, Saturnnél.
    Szólj hozzá!

    VDC

    2007. szeptember 11., 14:25 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    1 hozzászólás
    ESP az Alfa Romeónál, egyes Fiatoknál, az Infinity-nél, a Nissannál.
    1 hozzászólás

    ESC

    2007. szeptember 11., 14:18 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    1 hozzászólás
    Electronic Stability Control, azaz elektronikus menetstabilizálás. Ha az autó megcsúszik kanyarban, és emiatt nem azon az íven menne tovább, amerre a vezető szeretné, a fékrendszer a kerekek egyenkénti lassítgatásával visszatéríti arra az ívre, amit a kormány kijelöl. A légzsák mellett a másik legfontosabb biztonsági berendezés. Mivel ilyen lényeges, az elektronikai beszállítók mind szabadalmaztattak rá saját nevet, egyes autógyárak pedig maguk is egyedi nevet adnak neki. Legjobban a Bosché terjedt el, mert ő volt az első az 1995-ös Mercedes-Benz S-osztályban bemutatott ESP-vel. Az Audi, a Chrysler, a Citroen, a Dodge, a Mercedes, a Honda, a Holden, a Hyundai, a Jeep, a Kia, az Opel, a Peugeot, a Renault, a Saab, a Seat, a Skoda, a Smart, a Suzuki, a Vauxhall, a VW mind ESP-nek nevezi. Az Alfa Romeónál, egyes Fiatoknál, az Infinity-nél, a Nissannál VDC. A Buicknál, Cadillacnél, amerikai Chevrolet-nél, Pontiac-nál, Saturnnél StabiliTrak. A BMW-nél, Land Rovernél, Mazdánál, Mininél DSC. Az egyediek: Ferrari - CST; Lincoln - AdvanceTrak; Maserati - MSP; Oldsmobile - PCS; Porsche- PSM; Subaru - VDCS; Toyota - VSC; Volvo - DSTC. És volt VSA is, de arról végre leszokóban vannak, vagyis másra átszokóban. Ilyen jelölés volt egy időben az Acura, a Honda, a Hyundai katalógusaiban.
    1 hozzászólás

    4WS

    2007. szeptember 11., 14:12 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    5 hozzászólás
    Four Wheel-Steering, azaz négykerék-kormányzás. Egykor a japánok készítettek ilyen rendszerekkel félelmetes kanyarstabilitású autókat, egy ideje csak a Nissan. Az Európába 2008-ban érkező Infinitykben (a Nissan Lexusa) újra lesz 4WS. A 2007-es Laguna csúcskivitlében pedig meg is jelent.
    5 hozzászólás

    4WD

    2007. szeptember 11., 14:11 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    4 hozzászólás

    4-Wheel Drive, azaz négykerék-hajtás, 4x4-nek is írják, ahogy a kétkerék-hajtást 4x2-nek, az egyekerekest pedig valószínűleg 4x1-nek írnák, ha lenne ilyen. De a Velorex, az tuti 3x1-es. Majdnem minden szabadidőautó, terepjáró, némelyik sportkocsi, de még a Panda Cross és az UAZ is alatt is ilyen 4WD hajtás van. Ha mind a négy kerék mozgatni próbálja az autót, az a szokványos kétkerék-hajtásúnál sokkal meredekebb, csúszósabb, gödrösebb felületen is előrejut. Sot, bizonyos fokig kanyarban is biztonságosabban viselkedik, bár a 4WD ettől még nem ok a teljesítmény felelőtlen kihasználására.

    4 hozzászólás

    2WD

    2007. szeptember 11., 14:10 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    2-Wheel Drive, azaz kétkerék-hajtás. Vagy az első kettő (gyakrabban), vagy a hátsó kettő (elegánsabban). Érdemes tudni: olyan nincs, hogy csak a bal oldali két kerék hajt. Jobb oldali, átlós elrendezés dettó nincs.
    Szólj hozzá!

    ATTESA-ETS

    2007. szeptember 11., 14:09 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    1
    0 hozzászólás
    A Nissan-féle ATTESA rendszer elektronikusan vezérelt mutációja, ilyen volt az 1989-es Nissan Skyline GT-R kivitelében. A japán szuperlegendában. Az ATTESA-ETS Pro pedig az 1995-ös R33-as Skyline GT-R V-speckós, über-kivitelében jelent meg, itt a rendszer már nemcsak az első és a hátsó tengelyek közötti nyomaték eloszlását figyelte, hanem a hátra tett aktív differenciálmű segítségével oldalanként is eltérő erővel tudott hajtani. Azóta is van még hová fejlődni, mert elöl csak hagyományos, részlegesen önzáró diffi van.
    Szólj hozzá!

    ATTESA

    2007. szeptember 11., 14:08 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    0
    0 hozzászólás
    A Nissan kizárólag belföldi személyautókon használt összkerékhajtási rendszere. Alapvetően hátsókerék-hajtásos elrendezést képzeljünk el, ahol az első kerekekhez a nyomaték a váltó mögé akasztott központi differenciálról rövid kardán és egy első diffi, majd féltengelyek közvetítésével jut. A kocsi tehát hátsókerék-hajtásosként viselkedik, de a váltó mögé szerelt, a nyomatékot előre olajban futó kuplungokkal továbbító első hajtás szükség esetén bekapcsolódik a vonszolásba. Ezeket az első olajban futó kuplungokat a hátsó tengelynél működő olajszivattyú muködteti: ahogy nő az első és a hátsó kerekek forgási sebessége között a különbség, úgy zár össze egyre jobban a kuplung.
    Szólj hozzá!

    Légzsák

    2007. június 11., 11:54 Módosítva: 2009-10-01 16:38
    1
    0 hozzászólás
    Legtöbbször a kormányba, a műszerfalba, az ülések oldalába és az autó oldala mentén a tető burkolata alá rejtett zsákok, amiket balesetkor apró robbanás által fejlesztett gáz tölt gyorsan meg. A légzsák abban segít, hogy amikor testünk nekicsapódik az autó belsejének, akkor puhábbra érkezzen, mintha a közvetlenül az üvegnek/fémnek, műanyagnak vágódott volna. Aki nem köti be magát, azt a légzsák sem tudja normálisan megvédeni, mert egyszerűen nem oda, és nem olyan sebességgel fog érkezni, ahol a légzsák várja. A lufik olyannyira nem helyettesítik a biztonsági övet, hogy a gyártók gyakran SRS-ként (supplemental restraint system), azaz kiegészítő visszatartó rendszerként emlegetik őket – a visszatartás itt úgy értendő, hogy a felkenődéstől próbál visszatartani. A korábban említetteken kívül egyes gyártók építenek légzsákot a térd megóvására a műszerfal aljába, vagy az öv alsó része alatti kicsúszás ellen – megint a térd és a medence védelmében – az ülőlap elejére, és tervben vannak a gyalogosokat védő külső légzsákok is.
    Szólj hozzá!