Túlhúzás

2007.11.15. 11:36

Aki járatos a gépészetben, az tudja, hogy a csavar mindig keményebb (pontosabban nagyobb szakítószilárdságú és folyáshatárú) anyagból van mint az anya illetve a menetes furat. Ennek egyszerű szilárdságtani okai vannak. Egészen leegyszerűsítve a dolgot, a csavar meghúzásakor a csavarban a nyomatékot sokkal kisebb erőkaron veszi fel az anyag mint az anyában. Ez pedig nagyobb feszültséget ébreszt a szerkezetben.Ezért van hogy mezei, nem különösebben méretezett (=azonos anyagú) csavaroknál és anyáknál a menet mindig a csavaron és nem az anyán szakad meg.

Nagy szilárdságú csavaroknál viszont, mint a kerékcsavar, túlhúzás esetén előfordulhat, hogy az anyamenet szakad meg. Bár ezt nehéz elképzelni, előbb megy tönkre a csavarfej és ugrik meg a kulcs, minthogy egy kerékcsavar beszakadjon. Már csak ezért is, mert a kerékcsavar nem sík felületen fekszik fel a felnin, hanem egy különlegesen megformált gömbfelületen, ami egy önzáró rendszer, tehát nem nagyon lehet a csavart túlhúzni.