Fiat MultiJet
Az egészen kicsi Fiat MultiJet nagy diadalt aratott: a 2005-ös év motorja lett a kategóriájában. Pedig nem megy árammal, és nem pörög 8250-et. De nem is fogyaszt és nem is kormol.
A Multijet elismerése elsősorban annak köszönhető, hogy ilyen kis méretben képes magába sűríteni a jelenlegi dízeltechnológia fejlett megoldásait.
Vegyük csak sorjában: 16 szelepes hengerfej, ami már önmagában nagy szó, hiszen a nem egészen hét centiméter átmérőjű hengerben négy szelepet, egy befecskendező fúvókát és egy izzítógyertyát is elhelyeztek. Továbbá második generációs, közös nyomócsöves üzemanyag-ellátó rendszer, ütemenként akár 3-5 befecskendezési adaggal; a legkisebb üzemanyag-dózis akár egy köbmilliméter is lehet, az üzemanyag-befecskendezések közötti legrövidebb idő akár 15 századmásodperc. A befecskendezések száma, tartalma és hosszúsága mindig az adott körülményeknek megfelelően történik, de a legfontosabb szempont minden esetben a legtisztább működés. Ezen kívül hol a minél csendesebb működés, hol pedig a lehető legnagyobb nyomaték létrehozása a legfontosabb feladat.
A Multijet még egy szempontból kiemelkedő: ez az egyetlen motor a piacon, ami képes arra, hogy részecskeszűrő nélkül teljesítse az Euro-4 2006-ban életbe lépő követelményeit. További fontos részlet, hogy a csöppnyi turbódízel karbantartás-mentesnek készült: olajcserére csak 20-30 ezer kilométerenként van szükség, ráadásul ilyenkor nem az egész szűrőt, csupán a papírbetétet kell kidobni. A mechanikus alkatrészeket 250 000 kilométeres élettartamra tervezték (az általánosan elterjedt 150 ezres gyakorlat helyett), így például a korábbi motoroknál 80 ezer kilométernél esedékes ékszíjcserére sincs szükség.