Grafikon mely a motor teljes terhelésnél (padlógáznál) mért forgatónyomatékát mutatja a fordulatszám függvényében.
A feltöltő nélküli motorok nyomatékgörbéje viszonylag lapos. Tehát padlógáz esetén az autó húzóereje a teljes használható fordulatszám-tartományban (benzineseknél kb. 1500-6000 fordulat/perc) viszonylag egyenletes. Ha számokat kell mondani, az alacsony fordulaton mért forgatónyomaték a legnagyobb forgatónyomaték kb. 75-90 %-a.
Egészen más nyomatékgörbével rendelkeznek a feltöltővel rendelkező motorok. Ezek alacsony fordulatszámon (1500 fordulat/perc alatt) rettentő gyengék, majd a fordulatszám emelkedésével hirtelen érkezünk el a nyomatékgörbe csúcsához. Az itt leolvasható szám akár kétszerese is lehet a "halott" tartományban mért értéknek. A csúcs után a görbe lassú ereszkedésbe kezd. A gyártók azon fáradoznak, hogy az erőtlen tartomány minél rövidebb legyen, azaz a motor minél alacsonyabb fordulatszámon életre keljen.
Sajnos a gyári adatok általában csak a nyomatékmaximum értékét és helyét (fordulatszám) tartalmazzák. A nyomatékgörbe így legtöbbször csak úgy ismerhető meg, ha felkeresünk egy olyan szakműhelyt, ahol teljesítményméréssel foglalkoznak. Ilyen mérések szerint a motorok a gyár által megadottnál általában magasabb fordulaton érik el a nyomatékmaximumot. Feltöltős motorral rendelkező autó vásárlásakor tehát a próbakör fokozottan ajánlott.
Nyomatékgörbék a Totalcar oldalain:
Tartósteszt: Dacia Logan MCV (14. rész)
Teszt: Fiat Punto 1,4 T-Jet Sport, Renault Clio 1,2T 100 Cinetic