Duplagyújtásos motorok (Twin Spark)

2007.11.16. 16:10

Manapság teljesítménynövelő-kúrának, emisszió- és fogyasztáscsökkentő kezelésként alkalmazzák a kétgyertyás, más néven duplagyújtásos technikát. Ha két helyen gyújtjuk be szikrával a benzin-levegő keveréket, az gyorsabban és egyenletesebben robban be. Nagyobb lesz az erő, ami a dugattyú tetejének püfölésével mozgatni akarja autónkat, viszont kevesebb eégetlen, meg félig elégett szénhidrogén-molekula távozik a külvilág irányában. De mivel a szelepekkel eleve túlzsúfolt hengerfejbe elég nehéz még egy gyertyát bezsúfolni, a teljesítménynövekedés pedig nem jelentős, ezért ma már kevesen alkalmazzák.
A technikát már a húszas-harmincas években is használták luxuskocsikon, ám akkor még kizárólag a működési biztonságot akarták fokozni. Amiből több is van, annál kisebb baj, ha az egyik elromlik, ezen alapul a repülőgépek összes biztonsági rendszere is.
A Mercedes háromszelepes-, a Porsche pedig kétszelepes motorokban használta a dupla gyújtógyertyás technológiát, az Alfa Romeón kívül senki nem próbálta négyszelepesben.
A legkülönlegesebb a 2002-től gyártott Honda Jazz i-DSI motorja: ebben a két gyertya nagyon eltérő helyen van a hengerfejben, ráadásul a fordulatszámtól függően időben is eltolva szikráznak. Kis fordulaton így állítólag nagyobb a nyomaték, nagy fordulaton erősebb a motor. Egyfajta változó szelepvezérlés-pótlék - olcsón. És persze tisztábban is működik, kevesebbet is fogyaszt az i-DSI.