2023.02.21. 17:22

Tizenhét éves vagy. Érzésre harminc évnyi GTA-val a pupilládban, WASD-ba görnyedt PC-s ujjaiddal markolod a panel-párkányt, hogy a naplemente autós forgalmát kémleld. A verdákra fókuszálsz, mindet ismered már rég, játszásdiból elraboltad őket legalább tízszer. Egyből kiszúrod a rendőröket, ahogy követnek egy ártatlan Matizt és a motorost is, akit elég lenne könyökkel leütni a vasról, hogy elrabold. Majd a helyi gengszterek következnek, lassan csorognak a forgalomban: fekete S-class, ablakok felhúzva, belül mindenki szigorú tekintettel dohányzik. Budapest, Fogarasi út.

Látszólag mindenki csak arra vár, hogy kiszedd a kocsijából, hiszen te vagy Michael De Santa, Franklin Clinton és Trevor Philips kelet európai megfelelője. De a jogsid még csak most van a postán, anélkül pedig mégsem vagy akkora gengszter, így inkább felemeled a tekinteted és körbenézel. Hirtelen szélesvásznon feszül a környező táj, a kép pedig továbbra sem szaggat, ennek örülsz. Aztán rájössz, hogy ez már korántsem a GTA, hanem a való világ, ami végre akadozásmentesen fut az agyadon, miközben arról álmodozol, hogy vajon milyen autód lesz majd, amikor eljön az ideje.

Az első sárkányhoz pénz kell, és ha szerencséd van, akkor támogat a család, de ha nincs, - mint általában - akkor neked kell összegyűjteni. Liberty City helyett hirtelen a magyar valóságban találod magad és a jól fizető küldetések híján nyári munkát vállalsz valami büfében, ahol 4-5 körül föl kell kelni és akkor 7-8 körül lesz egy kastélyotok autód, ugye! Lassan gyűlik a della, százezer, majd ötszáz, de besegít a család és hirtelen ott találod magad egy kupac autóra költendő pénz tetején. Másfél milla gazdája vagy most, ami a felsőbbrendűeknek csak egy láthatatlan összeg, de számodra ez maga a mennyország kulcsa. Lássuk, hogy mire verheted el gyorsan, ha nem akarsz nagyon mellélőni.

Renault Clio Mk3

A Renault Clio harmadik generációja bár kisautó, az elődökhöz képest nagyon sokat nőtt nemcsak külső méreteiben, hanem tengelytávban is, ami meg is látszik a helykínálaton. Emellé ötcsillagos törésteszt is párosul. És ez az a széria, amelyben az éppen megjelenő turbós benzinmotorok mellett még ott vannak a szívók is, 1,2-estől 1,6-osig skálázódnak a lakossági kivitelek, de van kéliteres sportmodell is.

Aki sokat megy, az 1,5-ös dCi több változata közt mazsolázhat. Elektromos problémák előfordulhatnak esetükben, de legalább nem rozsdásodnak veszélyesen. Az utastér még mai szemmel is pofás, viszont az anyaghasználat csapnivaló. A kormányról már fiatalon lehullik a bőr utánzatú linóleum, az ülések kiszakadnak, a porfestett műanyagok lekopnak. Nehéz gusztusos példányt találni, de ha sikerül, akkor szeretni fogod.

Ford Fiesta Mk6

Ebben a korban már egyre inkább elvárás volt az ötcsillagos EuroNCAP-teszt a kisebb kategóriákban is, így nem meglepő, ha a Fiesta is megugrotta ezt az elvárást a 2008-as megjelenést követően. A márka első kisautója volt, amelynek ez sikerült, és összességében is az első európai Ford, amely elektromos szervokormányt kapott. Benzinmotorból 1,25-össel és 1,4-essel is gyártották, ott van még az 1,6-os Ti-VCT változó szelepvezérléssel. De megjelent már az ezres, háromhengeres Ecoboost, amely bár volt az Év Motorja is, így több év távlatából nem az számít a legjobb választásnak.

Dízelből a TDCI-k 1,4-estől 1,6-osig találhatók meg benne. Ha szeretsz vezetni, akkor az 1,6-os benzines választod, ha ez nem fontos, akkor az 1,25 literest. Utóbbi lomhább és ugyanannyit eszik, mint az erősebb társa, de ugyanazért a pénzért fiatalabbat és jobban felszereltet kapsz. A dízelek közül a négy literes fogyasztású 1,4 az örökélet, viszont az 1,6-os TDCI autópályán is használható. A rozsdásodásra oda kell figyelni, mert veszélyeztetett típus, és az Ecoboost motoros példányokat érdemes messziről elkerülni.

Ford Focus Mk2

Nem véletlenül nagy kedvenc a használtpiacon a kettes Focus, rengeteg van belőle. Sok szolgált céges flottában, sőt a rendőrségnél is. Alapvetően megbízható, jól használható autó, bónusz a kategóriához mérten már-már sportos futómű. Főként szívó benzinmotorokkal érdemes megvenni, abból az 1,4-es lomha, az 1,6-os már jó választás, a Mazda-féle 1,8-as hajlamos az olajfogyasztásra. Dízelből a PSA-val közös, csak ott HDI-nek, itt meg TDCI-nek nevezett 1,6-os és 2,0-s mellett 1,8-as is van a piacon. A modellciklus közben volt egy komolyabb ráncfelvarrás, akkor jelentősen változott az autó ábrázata. Vásárlás előtt a hátsó futóművet, majd elöl a torony csavarokat kell ellenőrizni először.

Ha ezek nem rohadnak, akkor jöhet az első sárvédő alja és a csomagtér ajtó a rendszám felett. Korróziótól mentes példányt találni nehéz, de nem lehetetlen. Az 1,6 literes benzines és dízel szerintem a két legjobb a Focusban. Számos példányon nincs tanksapka, a Ford ezt EasyFuel-rendszernek hívta, csak bedugod a töltőpisztolyt és kész. A műszerfal világítás akár 10 percig is aktív marad bezárás után, ezen ne lepődj meg. Vezetni remek, feszes a futómű, harap a fék, pontos a váltó. Sok a jól felszerelt eladó Focus, érdemes a bőrkormánytól felfelé kutatni.

VW Golf V

Megkerülhetetlen a maga kategóriájában, a Focushoz hasonló méretekkel és motorválasztékkal, ugyancsak jelentős példányszámmal találjuk meg a keresőben. Sajnos mára már elég rendesen tudnak rohadni, erre nagyon oda kell figyelni, és a motorválasztás sem kimondottan könnyű feladat. Vannak az egyszerűbb szívó benzinesek 1,4 vagy 1,6 literrel, főleg utóbbi mondható ősrégi konstrukciónak. A közvetlen befecskendezéses FSI szívómotorok már bajosabbak, a korai TSI turbómotorok még inkább - ezek alapozták meg a TSI-k rossz hírét, amelyet a későbbi, sokkal stabilabb egységek sem tudtak levetkőzni.

Dízelből érdemes az 1,9-es PD TDI-re vadászni, észben tartva a hajtórúdcsapággyal kapcsolatos gondokat, a 2.0 PD TDI már bajosabb, de a rettegett hatszögtengelyre van már tartós megoldás, a Bosch PD elemek pedig sokkal többet bírnak, mint a Siemensek. Az utastér sem lett túl tartós, a kapcsolókról darabokban hullik a vakolat tapintás javító bevonat. Ez nem túl esztétikus, de legalább olcsón és gyorsan cserélhető minden. A kárpitok szétfoszlanak, a gumi kormány morzsálódik, ráadásul a nadrágodat is összekeni. Cserébe nem tartja az árát, hiszen egy jó állapotú és megvigyázott Golf IV többe kerül, mint egy átlagosan tartott Golf V.

Fiat Grande Punto

Nem véletlen a Grande szócska a névben, kiskocsihoz mérten egész tágas a Grande Punto. Formája jól rímel a kortárs Bravóra, akit az olasz formaterv megfog, jó helyen keresgél, ez is Giugiaro mester keze munkája. Motorok terén jó hír, hogy a Fiat szívó benzinesei hagyományosan elég élettelik, valahogy nem fojtják meg őket annyira az Euro-normák, mint más gyártók motorjait.

Nem nagyon szidják az 1,4-es T-Jetet sem, az egy szívócső-befecskendezéses turbómotor, így nem fenyegeti a direkt-befecskendezősök kokszosodása. Dízelből vegyesek a tapasztalatok az 1.3 JTD-vel, de szereltek az autóba 1,6-ost és 1,9-est is, utóbbinak elég jó a híre. A gond esetében is a rozsda, illetve a szétmálló utastér és a nem, vagy csak hektikusan működő elektromos extrák. A kormányszervó megér egy külön mesét, azzal szívtunk eddig a legtöbbet.

Honda Jazz Mk1

Ha olyan hobbid van, amihez kell a raktér, kimondottan jó lehet egy Jazz. Nem egy csajozós forma, de amúgy is azt mondják, hogy úgyse az autón múlik a pártalálás. A kisbusz-alakért cserébe viszont nagyon jól variálható utasteret kapunk. A modell megbízhatóságáról legendák szólnak, de ez nem jelenti azt, hogy nem kell körültekintően választani, ebből is ki lehet fogni bajos példányt. Gyengéje talán csak a motorja, mert sem az 1,2-essel, sem az 1,4-essel nem valami fickós, de legalább takarékos.

Leginkább a villanyablak vagy a gyári rádió szokott elromlani benne, mert más nincs is. Sajnos manapság a legtöbb Jazz orrán-száján rohad és előtted megvették legalább ketten, akik az olcsón fenntartható, de munkára fogható autót keresték benne. Rengeteg a lerúgott, agyontaposott, foltozgatott és kókányolt példány. Nincs zajszigetelés, zéró biztonság, nincs teljesítmény, hangos és puritán. De vannak, akik pont ezt keresik benne, illetve az örökélet ígéretét sok légköbméterben.

Renault Mégane Mk2

A kacsaseggű Mégane is kétes megítélésű autó, akik panaszkodnak rá, többnyire elektronikai gondok miatt teszik. Szívó benzinmotorjai stabilak, a gyújtótrafóval akad olykor probléma. A turbósak drágák, első autónak aligha választják sokan. Dízelből nemcsak 1,5-ös, hanem 1,9-es és 2,0-s dCi is szerepel a kínálatban. Formája is megosztó, de azt nem mondhatjuk, hogy semmilyen lenne: leginkább a becenevét adó farrész-kialakítás karakteres.

Szerintem az Mk2 Megane a sorozat csúcsa. Már nem olyan múmia, mint az első széria és nem is olyan érezhetően elspórolt, mint a harmadik. Biztos, hogy valamelyik szívó benzinest választanám, a világos utastérrel, mert az olyan üde. Utóbbiból nehéz lesz szépet találni, mert az anyaghasználat nem lett valami khm.. tartós, de megéri keresgélni. Cserébe a rozsdától nem kell félni, mert a korrózió nem jellemző a típusra, leszámítva ha valaki szakszerűtlenül javította korábban a karosszériát.

Opel Astra H

Újabb kompakt, tehát a Golf, Focus, Mégane ligájában játszó szereplő az Astra H. Jóval modernebb a formája, mint elődeinek, bár sokak szerint sótlan. Konzervatív belseje aránylag jól bírja a strapát, és általában sem számít megbízhatatlannak. A lakossági változatok főleg 1,4-esek vagy 1,6-osak, ritkább az 1,8-as szívó és a turbómotorok. A benzineseket ugyanúgy Ecotecnek hívják, mint az F generáció vége felé bevezetett és a G-t is kiszolgáló egységeket, van is némi átfedés. Ezeknél gyakran emlegetik a jelentős olajfogyasztást, ami akkor gyakoribb, ha elnagyolták az olajcsere intervallumát. Benzineseknél még az olajgomba szokott tönkremenni.

Dízelből 1,3-as, 1,7-es és 1,9-es is van. A használt piac slágere egyértelműen az 1,6-os benzines. Viszont sajnos kiábrándítóan sok elektromos problémával találkozunk esetében, ráadásul rozsdásodik is. A GTC kivételesen szépre sikerült, pláne a panoráma-szélvédős kiadás menő, de a favorit mégis a kombi, hiszen mégiscsak alapvetően családi autó az Astra. Az álomautók listáján mindenképp a Focus és a Corolla után, de a Megane és a Mazda 3 elé sorolnám. Akkor vegyél Astra H-t, ha nem érdekel az autózás világa.

Opel Corsa D

Az Opel kisautója már egyértelműen abból a korszakból származik, amikor a kategória elkezdett növekedni, simán hozza az egy-két generációval korábbi kompaktok szintjét méretben. Platformtársa a Fiat Grande Puntónak, így tehát hasonló a helykínálata is. Egész jó felszereltségi szintekkel volt elérhető. A növekedést természetesen menet közben is érezni, az 1,4-es sem megy számottevően jobban, mint az elődből az 1,2-es. Amúgy ezres szívótól egynégyes turbósig skálázódnak a motorjai, az 1,6 Turbo már a GSI és az OPC sajátja.

Dízelből az 1,3-as és 1,7-es CDTI jelenti a választékot, ebből a kisebbik a Fiat-féle Multijet álnéven. Ezzel azért több probléma is előfordult, ezek egy része a gyárilag megadott, túlzottan bátor olajcsere-periódusra vezethető vissza. Szürke, kis motoros Corsa-t nem vesz olyan, aki valaha GTA-zott. Neki az OPC vagy a GSI lenne igazán menő, de az nem fér bele a keretbe. A Corsa egyébként a használtpiac sztárja, elsősorban hölgyek vásárolják és jellemző, hogy akinek Corsája volt, az később is a típusnál marad.

Fiat Panda 100 HP

A Fiat Panda jópofa kiskocsi, a 100 HP pedig a legvirgoncabb változata, ahogyan a neve is mutatja, 100 lóerővel. Már a kisebb motorokkal is egész élvezetesen vezethető, mert az olaszok szívómotorjai szeretik, ha tolják a szemüket, de ez a variáns különösen fickós. Amúgy méreteit tekintve ideális városi gép, az egyenesen lecsapott segge is könnyíti a kezelhetőséget.

Cserébe persze nem is tágas, de a nagy helyet ne ebben a kategóriában keressük. Nincsenek jellemző, megoldhatatlan problémái, viszont az üléspozíciót szokni kell. Keskeny, magas és idő kell, mire elhiszed, hogy nem borul fel. Egy komolyabb kanyarban simán kirakja a fenekét, csak győzz ellenkormányozni. Szerintem egy szerethető, stílusos olasz autó. Vedd!

Seat Ibiza Mk4

A Volkswagen-csoporton belül a Seat mindig is a sportos vonalat igyekezett képviselni, miközben a Skoda a praktikusat. Az Ibiza a márka kisautója, a negyedik generáció pedig olyan testvérrel büszkélkedhet, mint a VW Polo V. Ez a széria már egészen élhető térkínálatot nyújt, de hátul azért 180 körüli sofőr mögött nem lesz élvezetes ücsörögni. Egész jó színekben is kínálták új korában, tehát aki ilyen téren is a vidámságot keresi, jó helyen jár. Bajunk a motorválasztással lehet, mert itt a korai, láncos TSI-k bukkannak fel, a maguk minden nyűgjével, de akad még 1,2-esből, 1,4-esből és 1,6-osból is szívó benzines, ezeket érdemes inkább keresni.

Dízelfronton szerencsénk van, mert PD-ből is az 1,4-est és 1,9-est kapta, nem a problémásabbnak mondott 2,0-st. Közös nyomócsöves CR-ből 1,2-es, 1,4-es, 1,6-os és kétliteres a választék, utóbbi már erős túlmotorizáltságnak is mondható. Az Ibiza fiatalos, tartós és gyakran jól felszerelt. Hasonló áron könnyű jobbat találni belőle, mint Polo-ból vagy Skodából. Hátránya, hogy az utastér esetében sem lett túl tartós, a kormány lekopik, a kárpitok szétfoszlanak, ráadásul rohadni is képes, nem is gyengén. Az Ibiza összességében egy jó autót, viszont érezni rajta, hogy már nem az örök életnek szánták, csak holmi divatos bérautónak, vagy fiataloknak néhány évre.

Suzuki Swift II

Talán a ma már vasalóként vagy bézbólsapkaként emlegetett Swift volt az első olyan Suzuki, amire igazán lehetett csettinteni. Klassz felszereltségekkel, vagány színekben kínálták, persze a metálfény feláras volt, így a használtpiacon sem abból van több. A típus a hazai gyártásnak és az akkor még kedvezőnek tartott, később sokaknál bebukott hitelezésnek köszönhetően igen elterjedt, lehet bőven válogatni. Sok fájdalmas hibája nincs, leginkább az ABS-kocka és a nyelestengelycsapágy megnyekkenésére lehet számítani, de a fékfolyadék, valamint a váltóolaj időben megejtett cseréjével sokat tehetünk autónkért.

Ismerek olyan 250 ezer körül futott példányt, amelyben új korától a kötelezőkön kívül mindössze vagy kétszer volt cserélve kormányösszekötő, meg hátsó lengéscsillapító, ezeken kívül hibamentes. Az EGR szorulhat még tisztításra, ha visszatérő motívum a sárga motordiagnosztikai lámpa. Amúgy az 1,3-as motorja is pörgős, egészséges, ha kell, takarékos. Az 1,5-ös nem feltétlenül ad annyival többet erőben, hogy érdemes legyen kifejezetten azt keresni, cserébe hengerfejes lehet. Nem rossz autó, de őszintén, Trevor vagy Franklin járna kettes Swifttel?

Seat Leon Mk2

Visszakanyarodva Seatékhoz, a Leon már a középkategóriában játszik, a Golf testvére, méghozzá az V-ösé és a VI-osé. Az 5-ös Golfnál a rozsda az egyik neuralgikus pont, így a spanyol rokonnál sem árt erre figyelni. Műszakilag nem igazán van új a nap alatt, szívó benzinesből 1,4-est vagy 1,6-ost kapunk, esetleg még közvetlen befecskendezéses FSI-t, de azt jobb elkerülni. Turbósból ott a TSI-k, ezeknél is érdemes odafigyelni a korai motorok láncbajaira és a kokszosodásra.

Dízelből a közös nyomócsövesek (CR) ajánlottak, PD-sből inkább az 1,9-es, de a 2,0-snak is elég jól behatárolt jellemző hibái vannak, ezeket ismerve és időben beavatkozva sokáig tudnak szolgálni. A Leon valamiért nem lett akkora sztár, mint az Ibiza, de ez neked jó hír, hiszen az ára sincs úgy elszállva. A fiatalabb használt autó vásárlóknak túl snassz, az időseknek meg még mindig túl spanyol. Nem igazán tudják hova tenni, és inkább néznek helyette Golfot vagy bármi mást. Én is ezt tenném.

Skoda Octavia Mk1

Ez van, ha egy nagy cégcsoport közös legós dobozból építkezik: a Golffal, valamint a Leonnal is rokonítható az Octavia, de egészen más erényeket csillogtat. Ha helyigényes hobbid van, például zenekarban játszol a furulyánál és a triangulumnál terebélyesebb hangszeren, esetleg vásározni jársz, vagy jó nagy szerszámokat cipelsz folyton, esetleg csak nagy a család és a bevásárlásnak kell a tér, jó helyen jársz.

Csomagtartó helyén egy árkot találsz, és az első Octaviához képest a II-es már hátsó lábtérben is sokkal vállalhatóbb. Technikai szempontból ellenben a már említett közeli rokonokhoz hasonló a helyzet, a motorkínálat azonos. Szokták mondani, hogy a Golfnak sokkal kényelmesebbek az ülései, a Skoda viszont kétségtelenül ügyesebben használható. Sajnos ő is rohad, ahol nem szégyell és az utasfülke is lehangoló látványt nyújt ennyi idősen. Octavia-t csak akkor vegyél, ha kell a hely, különben meg minek?!

Toyota Yaris Mk2

Az előd kedves gombócformáját lehetett még fokozni, annál is gombócabb és kedvesebb lett a Yaris II, és immár egy ötcsillagos töréstesztet is mellépakoltak a japánok. A felszereltséget tekintve itt már jó sok légzsák, mellé ABS EBD-vel (elektronikus fékerőszabályzóval) is járt alapból, de sok kényelmi extrából lehetett mazsolázni. Nem rossz belépőmotor az ezres benzines, de jobb az 1,3-as, és nem drágább számottevően a fenntartása sem.

Az 1,33 literes Dual VVT-i ellenben már véleményes, a nem megfelelő olajjal és a ritka cserével agyon lehet csapni, pedig a maga nemében egy szépen kidolgozott blokk. Márpedig a Toyota elég szigorú volt az olajra vonatkozó előírásokkal, így ha nem teljesen biztos, hogy azt kapta, amit kellett, jobb a másik kettőt nézni. A csúcs az 1,8-as TS, az már a sportos csávóknak is izgalmas lehet, de ritka és nem olcsó. Kettes Yarist vettünk a csajomnak néhány hónappal ezelőtt az egyhármas motorra. Szereti és nem adjuk el, amíg él (szerinte, haha).

Te melyiket vennéd másfél gurigáért?